بررسی مفاهیم نقوش و فرم زیورآلات زنان ترکمن

پایان نامه
چکیده

در شمال شرقی ایران در مناطقی از دشت گرگان مردمانی زندگی می کنند که بخشی از فرهنگ و تمدن کشور ما را تشکیل می دهند، مردمانی به نام ترکمن. این بخش از جامعه علیرغم داشتن هنرهای اصیل بسیار، در بررسی های قومی و فرهنگی معمولا به حاشیه رانده می شوند و کمتر درباره آنها بحث و گفتگو می شود. یکی از هنرهای زیبا و اصیل این قوم ساخت زیورآلات سنتی ترکمن است که زینت بخش بسیاری از موزه های دنیاست. این زیورآلات منحصر به فرد و خاص، دارای نقوش و فرم هایی ویژه هستند؛ نقوشی بسیار شاخص که تقریبا مختص این سرزمین اند، به طوری که با وجود صدها طرح و نقش در زیورآلات محلی ایران و حتی جهان، این زیورآلات به راحتی قابل تشخیص اند. این زیورآلات سنگین و بزرگ که معمولا از نقره و طلا و اغلب مزین به سنگهای سرخ می باشند، به نوعی معرف زن ترکمن است. در پس این نقوش و فرم ها، مفاهیمی عمیق و اصیل نهفته است که با زندگی ترکمن عجین گشته است. در این پایان نامه ضمن بررسی موقعیت جغرافیایی و اجتماعی ترکمن، به دین و اسطوره های آنها نیز پرداخته شد. اینها همگی از عواملی هستند که در آداب و رسوم، باورها و اعتقادات، هنر و فرهنگ ترکمن بسیار موثر بوده اند. هدف اصلی در این پایان نامه شناخت مفاهیم نقوش و فرم زیورآلات ترکمن، علت بزرگی زیورآلات و استفاده بسیار از سنگهای قرمز در زیورآلاتشان است. دریافت و فهم این مسائل می تواند هنرمندان و سازندگان امروز زیورآلات را با این مفاهیم آشنا ساخته تا آنها نیز آثاری با معنی و مفهوم و نه صرفا تزئینی خلق نمایند و بدین طریق ارتباطی را که بین مردمان گذشته و امروز گسسته شده، تا حدی پیوند زد. سوالی که در این پایان نامه مطرح شد این بود که نقوش به کار رفته در زیورآلات ترکمن چه مفهومی دارند؟، در این پژوهش توصیفی- تحلیلی که با روش های کتابخانه ای و میدانی گردآوری گردیده است، در نهایت این نتیجه حاصل شد که تمامی نقوش و فرم ها دارای بار معنایی بوده و بطورکلی یا نقوشی هستند که در ارتباط با خورشیدند و یا نمادی از باروری هستند و اکثرا کاربردی حفاظتی جهت رفع نیروهای ارواح خبیثه و موجودات نامرئی و دفع شر آن ها داشته اند. در کنار این نقوش، نقوشی هم وجود دارند که در اثر ارتباط با اقوام مجاور، مهاجرت های بسیار و آشنایی با فرهنگ های جدید در هنر و فرهنگ آنها وارد شده است، یکی از این نقوش، نقوش اسلیمی است که از نقوش دوره ی اسلامی اند و پس از مسلمان شدن ترکمن ها و ساکن شدن در این مرز و بوم در هنر آنها نیز راه یافته است و هنرمندان با ذوق ترکمن، نقوش زیبا و اصیل خود را با مفاهیم جدید درهم آمیخته، زیورآلاتی زیبا و چشمگیر آفریده اند.

منابع مشابه

تأثیر عقیده‏‌ها و باورهای دینی بر آرایه‏‌های زیورآلات ترکمن

بسیاری از نقش‌ها و طرح‌های انواع زیورآلات ترکمنی، متأثر از عقیده‌ها و باورهای دینی مردم در نواحی مختلف روستایی، عشایری و شهری ترکمن‌نشین بوده است. انواع آرایه‌های زیورآلات ترکمن بسیاری از عقیده‏‌ها و باورهای اسلامی، توتمیزم و سایر آیین‌ها را چون رازهایی نهفته در دل خود پنهان می‏دارند تا برای آنان‌که می‏‌دانند و یا از میان علامت‌ها و نشان‌ها، اسرار را کشف می‏کنند، رخ بنمایند. تنوّع عقیده‏‌ها و تو...

متن کامل

تأثیر عقیده‏‌ها و باورهای دینی بر آرایه‏‌های زیورآلات ترکمن

بسیاری از نقش‌ها و طرح‌های انواع زیورآلات ترکمنی، متأثر از عقیده‌ها و باورهای دینی مردم در نواحی مختلف روستایی، عشایری و شهری ترکمن‌نشین بوده است. انواع آرایه‌های زیورآلات ترکمن بسیاری از عقیده‏ها و باورهای اسلامی، توتمیزم و سایر آیین‌ها را چون رازهایی نهفته در دل خود پنهان می‏دارند تا برای آنان‌که می‏دانند و یا از میان علامت‌ها و نشان‌ها، اسرار را کشف می‏کنند، رخ بنمایند. تنوّع عقیده‏ها و توتم‏...

متن کامل

بررسی بصری نقوش ترکمن

در این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، در ابتدا تلاش شد به اختصار، به تاریخچ? اقوام ترکمن ساکن در دشت وسیع ترکمن صحرا و نواحی اطراف آن پرداخته شود. در ادامه، با اشاره هایی بر شیو? زندگی و طبیعت محل زندگی این قوم، سعی شد تا دلایل حضور پررنگ عناصر طبیعی در آثار این قوم مطالعه شود؛ سپس آثار و صنایع دستی ترکمن ها، از جمله صنایع بافندگی، سوزن دوزی و نمدمالی که برای استفاده در پوشش های م...

15 صفحه اول

بررسی تحلیلی نقوش زیورآلات فلزی زیویه

چکیده: گنجینه زیویه یکی از مهم ترین و بی نظیر ترین مجموعه با ارزش تمدن ایرانی مربوط به سده هفتم ق.م است که ارزش تاریخی این گنجینه و ویژگی ترکیبی هنر آن، آن را در جایگاه شگفت انگیزترین کشفیات بشر قرار داده است. نقوش و طرح های اشیا زیویه مبین ذهن خلاق، لطافت طبع و ژرفای اندیشه سازندگان آن است. به نظر می رسد نقوش مورد استفاده در زیورآلات زیویه با برخی نقوش مناطق و تمدنهای دیگر مشترکاتی داشته ...

15 صفحه اول

مفاهیم نمادین در نقوش قالی سنقر

Love of beauty and perfection is an inherent characteristic of human beings. The principle of “need” complements the sense that brings artistic creation in him to a peak, resulting in the formation and permanence of culture. The “carpet” may not represent a pure form of art, but it there is no doubt that its artistic and visual qualities put it beyond a mere commercial c...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023