مطالعه قابلیت های عناصر بصری حرزها و نمود آن در آثار هنر معاصر

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده آزاده چاکری
  • استاد راهنما محمد خزائی
  • سال انتشار 1393
چکیده

باورهای عامه سرشار از رموز ، استعارات و اشاراتی است که هر کدام در فرهنگ و آئینی به ارث مانده از گذشته ریشه دارند. باورها و اعتقادات در اجتماع عامیانه ، از بدو تولد تا مرگ در درون افراد ریشه می دواند و این اعتقادات از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد. شناخت این باورها، آئین ها، سنت ها و اعتقادات می تواند دستمایه مفیدی برای برقراری ارتباط بین انسان ها و تمدن ها باشد. باورها و هنرهای عوامانه همواره با رمز همراه بوده اند و برای ادراک رموز می بایست به درون رجعت کرد، زیرا خاستگاه این رموز، گنجینه ی فرهنگی گذشتگان ماست. هنرمند معاصر برای بازنمایی آثارش ، به ناگزیر اعتراف به تأثیرات از این باورها و هنرهای عامیانه کرده است. رد پای این تعلقات را امروزه در آثار هنرهای تجسمی، نمایشی، ادبیات و ... می توان مشاهده کرد. این امر به خصوص در هنرهای تجسمی(گرافیک، نقاشی ، مجسمه سازی و...) اهمیت بسیار پیدا کرده ، تا جایی که در تحلیل و تطبیق برخی آثار هنر معاصر می توان ریشه هایش را در نقش و نگاره های رمزی عوام یافت. پژوهش جاری در مکاشفه پیرامون این باورها و اعتقادات رمزآلود، به معرفی قابلیت های بصری نمادهایی که در تولیدات علوم غریبه (حرزها، تعاویذ و طلسم ها) به کار رفته اند، پرداخته است. عناصر بصری حرزها، عناصر جادویی و اشیاء مقدس در باور مردم، می تواند به عنوان عنصری نمادین و معناگرا در هدایت بخشی آثار هنرمندان معاصر نقش مهمی را ایفا نماید.

منابع مشابه

نمود بصری انرژی حروف فارسی

موضوع تحقیق در این پژوهش، ارزش های بیانی و بصری حروف فارسی بوده است. هدف پژوهش نظری، تلاش برای پاسخگویی به پرسش های بنیادین و یافتن مجهولاتی است که در برخی دوره ها به علت آمیختگی خرافه ها و باورهای نادرست، ریشه های کاملاً علمی این پدیده را آلوده است. هدف پژوهش میدانی برقراری ارتباط بین هنر ارتباط تصویری و زمینه های کاربردی حروف جدای از وظیفه خوانایی آن در جهت انتقال مفاهیم رازورانه در زندگی روزم...

متن کامل

حمایت از آثار هنر معاصر در رویه قضایی آمریکا

Contemporary artistic works are a part of art that because of their particular nature cannot be fitted into the definition and requirements of traditional art. Such works fit uneasily into the concepts of originality, idea-expression dichotomy and fixation as conventional copyrights works do. This results in lack or inadequacy in protection of these works within national and international laws....

متن کامل

جستاری در باب نمود پیکر انسان در هنر معاصر، با تأکید بر نظریات بودریار

انگاره‌های مرتبط با پیکر انسان، بدنمندی و تقابل‌های جنسیتی از دیرباز در بازنمود انسان در هنر نقشی تعیین‌کننده داشته‌اند. پس از دهۀ 1970، پژوهش پیرامون جایگاه تن و واکاوی گستره‌های معنایی آن، دامنۀ وسیع‌تری یافت. هدف این جستار، تطبیق معانی مذکور در دو حوزۀ فلسفه، مشخصاً با تأکید بر اندیشۀ بودریار و نیز مصادیق هنری ملهم از آن معانی است. در این زمینه نظریاتی همچون شی‌ء‌شدگی، مفهوم عضوـ شیء، پایان ج...

متن کامل

معماری "های-تک": تبیین مشخصه‌های جهانی و آسیب‌شناسی نمود آن در معماری معاصر ایران

این مقاله تحقیقی در رابطه با ریشه‌های پیدایش "های-تک "در معماری و سیر حرکتی آن تاکنون و همچنین نمود این تغییر و تحولات در ایران می‌باشد. هدف از این تحقیق دستیابی به دلایل شکل‌گیری معماری های-تک می‌باشد، به گونه‌ای که بتوان از آن طریق مقایسه‌ای را میان آن‌چه که در سایر کشورها موجب شکل‌گیری این نوع معماری شده است و آنچه که در حال حاضر در ایران از معماری های-تک برداشت می‌شود و مورد استفاده قرار م...

متن کامل

نمود استمراری در فارسی معاصر

از زمانی که موضوع نمود بطور خاص و به عنوان یک مقوله متمایز از زمان دستوری به وسیله برخی از دستورنویسان و زبانشناسان مطرح شده است، تحلیل‌ها و نظرات متفاوتی در خصوص آن ارائه گردیده است. در این مقاله بحث ما محدود به یک نوع نمود؛ یعنی نمود استمراری است. استمرار بیانگر تداوم و یا در حال انجام بودن یک عمل است. در این جستار ضمن اشاره به پیشینه نمود استمراری در کتاب‌های دستور و آثار زبانشناسان نشان خوا...

متن کامل

بررسی تطبیقی و ترجمان تصویری ملودیک هنر موسیقی به هنر معماری با تامل بر عناصر بصری نقطه، خط و سطح

            چکیده همیشه سعی شده تا بین هنرهای گوناگون از جمله معماری، موسیقی، مقایسه صورت گیرد؛ ولی تاکنون، رابطه دقیق آن‌ها در سطح موسیقی یا معماری سنتی یک فرهنگ مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا، امروزه، شاهد گسستگی آن‌ها و افت کیفیت در ساخت و تولیدات هنری می‌باشیم. این مقاله، سعی در پاسخ‌گویی به این پرسش را دارد: ترجمان تصویری ملودیک هنر موسیقی به هنر معماری از طریق عناصر نقطه، خط، سطح و وجوه ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023