طراحی مجموعه زیارتگاهی خواجه عبدالله انصاری با محوریت بازآفرینی فضایی ـ کالبدی بافت های کهن

پایان نامه
چکیده

این پژوهش که هدف آن ارتقاء کیفیت فضایی ـ کالبدی بافت های کهن که دچار فرسودگی شده اند از طریق جذب گردشگر است همچنین سعی در بازآفرینی مجموعه بناهای تاریخی موجود در بافت از طریق سیر تحول سیاست مداخله ها، علوم رفتاری و طراحی شهری دارد. در این نگاه ارتباط دو مولفه بازآفرینی فضایی ـ کالبدی بافت های کهن و عوامل جذب گردشگر که باعث ارتقا کیفیت فضایی ـ کالبدی در بافت های کهن می شوند، که در فرضیه ها مطرح می شود. به نظر می رسد آنچه امروزه به عنوان نگرش های مداخلاتی برای بازآفرینی فضایی ـ کالبدی بافت های کهن شهری بیان می شود، بدون درنظر گرفتن عوامل فضایی ـ کالبدی جذب گردشگر که مخاطب اصلی این گونه بافت هاست صورت می گیرد. اما مسأله اینجاست که چه ارتباطی بین بازآفرینی فضایی ـ کالبدی بافت های کهن با جذب گردشگر وجود دارد؟ و آیا مولفه های رضایت مندی گردشگر می توانند رابطه و نقشی در ارتقاء کیفیت فضایی ـ کالبدی بافت های کهن ایفا کنند؟ مدل اتخاذ شده در روش تحقیقی این پژوهش مدل توصیفی ـ تحلیلی و در بخش طراحی نمونه موردی از مدل تطبیقی ـ مقایسه ای استفاده شده است و بر تقابل نظریه های مختلف براساس یافته های پژوهشگران در حوزه های مختلف علوم مرتبط با بازآفرینی فضایی ـ کالبدی بافت های کهن استوار است. جمع آوری داده ها در این پژوهش به روش پیمایشی بسته و به صورت تصادفی طبقه ای از جامعه آماری 107 نفره از گردشگران بافت گازرگاه که در آن مجموعه زیارتگاهی خواجه عبدالله انصاری قرار دارد انجام شده است. این مطالعه باور دارد که ازطریق القاء مولفه های حس رضایت و زیبایی شناختی و از طریق اعمال راهکارهای عملکردی و کالبدی می توان به بازآفرینی فضایی ـ کالبدی بافت های کهن رسید.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سبک شناسی رسایل خواجه عبدالله انصاری

در این مقاله به سبک‌شناسی چند رسالۀ برگزیده از خواجه‌عبدالله انصاری پرداخته شده است. توجه به ویژگی‌های  سبک‌شناختی در سده اخیر در میان ادیبان و سخنوران اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه سبک ادبی هر نویسنده نمایانگر طریق به تصویر کشیدن اندیشه سخنور و کلید گشایش اسلوب بیان او در افاده معنا به ذهن مخاطب است. نوع الفاظ و ترکیب‌ها و جمله‌بندی‌ها و طرز تعبیر معانی از مؤلفه‌های اساسی سبک ادبی است. خواجه‌عبدال...

متن کامل

علم و معرفت از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری

چکیده                                                                                                 صوفیان محقّق لازمۀ طی منازل سیر و سلوک را همراه داشتنِ توشه­ای به نام علم می­دانند؛ زیرا از نظر ایشان علتِ انحراف عده­ای از سالکان، جهل آنها و اشتغال به مجاهده قبل از عالم شدن است. به باورخواجه عبدالله گرچه علم برای عارف، پای­بند است اما عارفِ بدونِ علم، شیطانی بیش نیست. جهالت زهری است که سالک را ...

متن کامل

تطبیق مفهوم توکل در نگاه خواجه عبدالله انصاری و سنایی

توکّل اصطلاح دینی، اخلاقی و عرفانی است؛ در لغت به معنای اعتماد کردن، تکیه کردن، اعتمادنمودن بر کسی و اعتراف کردن بر عجز خود است. (لغت نامه دهخدا: ذیل لغت) خواجه عبدالله انصاری از عرفای مشهور قرن پنجم هجری، از مفاهیمی مانند لجا، تفویض و تسلیم در کنار توکّل نام برده است. وی مقام توکّل و تفویض را کار خود به حقّ سپردن معنا کرده است. و سپس مقام لجا و تسلیم را بر توکّل و تفویض برتری بخشیده و آن را سپردن خ...

متن کامل

فقر و غنا از دیدگاه هجویری و خواجه عبدالله انصاری

فقر وغنا در ادبیات ایران و به خصوص در آثار عرفانی، سابقه‌ای کهن و جایگاهی والا دارد. «فقر» در لغت به معنای درویشی و نداری و «غنا»، نقطه مقابل آن و به معنی توانگری، بی‌نیازی و دولتمندی است.از دیدگاه هجویری و خواجه عبدالله انصاری، غنا در معنی توانگری و دولتمندی حقیقی، خاصّ حق است و غنای خاصّ خلق، غنای دل، در معنای توانگری قلب است. توانگری قلب مقامی است که بنده در آن، خود را از همة جهان و جهانیان بی...

متن کامل

تطبیق مفهوم توکل در نگاه خواجه عبدالله انصاری و سنایی

توکّل اصطلاح دینی، اخلاقی و عرفانی است؛ در لغت به معنای اعتماد کردن، تکیه کردن، اعتمادنمودن بر کسی و اعتراف کردن بر عجز خود است. (لغت نامه دهخدا: ذیل لغت) خواجه عبدالله انصاری از عرفای مشهور قرن پنجم هجری، از مفاهیمی مانند لجا، تفویض و تسلیم در کنار توکّل نام برده است. وی مقام توکّل و تفویض را کار خود به حقّ سپردن معنا کرده است. و سپس مقام لجا و تسلیم را بر توکّل و تفویض برتری بخشیده و آن را سپردن خ...

متن کامل

اصول شهرسازی ایرانی بر اساس «صد میدان خواجه عبدالله انصاری»

شــهر و معماری هر جامعه ای در پس ظاهر خود دارای معانی برگرفته از جهان بینی و فرهنگ مردم همان جامعه اســت. بنابراین شناسایی معانی و اصول بی زمان و بی مکان برای شهرسازی و معماری ایران، از مکتب فکری حاکم بر آن که در متون اصیل آمده اســت، نخستین گام برای تدوین اصول شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی است. گام بعدی که تبدیل این اصول و ارزش ها به احان و برنامه ریزان است. هدف از این نوشتار توجه دادن شهر س...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده معماری و شهرسازی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023