کاربرد ارزش های تصویری دستبافته های گلیمی سیرجان در موشن گرافیک

پایان نامه
چکیده

بیان تصویری جهان شمول ترین زبان ارتباطی است که به صورت های نمادین، انتزاعی،تزیینی و بازنمایی نمایان می شوند. گلیم و سایر دستبافته های عشایری و روستایی از بیان تصویری گاه جهت ارائه پیام و گاه جهت تزیین بهره می جویند. گرچه تاریخ بسیاری از نقش مایه ها به دوران قبل از تاریخ و قبل از اسلام می رسد اما به هرحال روند تولید، خلق و یا حتی تغییر نقش در طول تاریخ تابع عوامل اجتماعی،بستر تولید، فرهنگ و تأثیرات فرهنگی وام گرفته شده از دیگر اقوام و مناطق سبک زیبایی شناسی قومی و حتی هماهنگی طرح و تکنیک های بافت(به عنوان عوامل تأثیرگذار بیرونی)و هویت و جنسیت. فردیت و خلاقیت طراح (به عنوان عوامل تأثیرگذار درونی) قرار دارد. نقش مایه ها تا چندی پیش یا نمایانگر قداست بوده اند یا نمایانگر طبیعت و نحوه ارائه پیام طراح تابع نوعی نگاه کودکانه و درعین حال عالمانه بود اما امروزه نقوش مورداستفاده او بیشتر جنبه تزیینی یافته و طراح معانی و مقاصد آن ها را از یاد برده است. در عصر حاضر تمدن و فرهنگ هایی را می شناسیم و مطالعه می کنیم و پیشینه آن ها را موردتحقیق و پژوهش قرار می دهیم و تمامی این مطالعه بر اساس داشته های ما از این تمدن و فرهنگ ها است، این داشته ها گواه این مدعا است که این فرهنگ کمابیش با همان شکوهی که بیان شده است وجود داشته اند یا به بیان بهتر وجود خارجی داشته اند. در کنار این تمدن های اصیل خرده فرهنگ هایی نه چندان کهن و در مواردی تازه شکل یافته جایگاهی فراتر از میزان شایستگی شان جهانی شده اند. افشارها ازجمله گروه های عشایر ایران هستند که به واسطه ی برجسته ترین دستبافته های خود در سیرجان در کل ایران و خارج از ایران شناخته شده اند. استفاده از ویژگی های ارزش های تصویری در ساخت موشن گرافیک نیاز به شناسایی اصول مشترک هست این فضا می تواند به صورت بنیادین فضای بومی و ملی برای ساخت موشن تعریف کند.

منابع مشابه

کاربرد موشن گرافیک در غرفه های نمایشگاهی

این پژوهش که روش و ماهیت آن توصیفی – تحلیلی است، با هدف بکارگیری گرافیک متحرک در فرایند طراحی، کاربرد و تأثیر گذاری آن از جنبه های مختلف بصری غرفه های نمایشگاهی می باشد. دنیای امروزی دائم در حال پیشرفت و حرکت است و طراحی گرافیک نیز هر روزه با رساندن پیام به مخاطب، هر لحظه در حال استفاده از این پیشرفت ها و تکنولوژی های جدید است. تحرک جزء جدایی ناپذیر در طراحی و عاملی موثر جهت برقراری ارتباط است...

موشن گرافیک و کاربرد آن در تبلیغات

سیر تکاملی خارق العاده گرافیک متحرک در عصر پیچیده اطلاعاتی ما نیاز به ارتباط موثر و طراحان گرافیکی که قادر به طراحی در زمینه ی فیلم، تلویزیون، وب و فرم های تعاملی سرگرم کننده می باشند را امری لازم و ضروری می سازد. طراحی در زمان و فضا مجموعه ای از چالش های سازنده و منحصر به فردی را به نمایش گذاشته که زبان طراحی سنتی گرافیکی با زبان بصری و دینامیک سینما را ترکیب می نماید.

15 صفحه اول

موشن گرافیک و کاربرد آن در تیزرهای تبلیغاتی

پایان نامه حاضر با هدف بررسی موشن گرافیک و کاربرد آن در تیزرهای تبلیغاتی انجام پذیرفته است. سوال اصلی این پژوهش این است که تاثیرکنترل ابزارهای زمان و تحرک توسط طرا حان گرافیک بر مخاطب در حیطه تبلیغات چیست. نتایج بدست آمده که با روش تحقیق توصیفی تحلیلی بدست آمده گویای این امر است که صنعت تبلیغات و تیزر که آن نیز در در ذات خود، تلاش برای ارتباط هرچه بهتر با مخاطب و انتقال پیام را دارد، دارای یک ن...

نقش اعتقادات و باورها در نقوش دستبافته های عشایر بختیاری و کاربرد آن در گرافیک

باتوجه به موضوع پژوهش که نقش اعتقادات و باورها در نقوش دستبافته های بختیاری و نقش آن در گرافیک است باید سعی برآن می شد که ابتدا بافرهنگ بختیاری آشنایی پیدا شود تا از این طریق بتوان به رمز و رموز نقوش دستبافته های آنها پی برد و امکان بررسی معانی نقوش بختیاری را آسان تر کرد.این پژوهش با جمع آوری حدودا 200 تصویر از بافته ها و نقوش بختیاری انجام شده و با رویکرد زیبایی شناسی و ارتباط این نقوش با گرا...

زیبایی شناسی در موشن گرافیک

تحول شگفت آور "موشن گرافیک" (motion graphic) در عصر اطلاعات تاثیر بسزایی در آثار طراحان گرافیک دارد که شامل فیلم، وب و فرم های "تعاملی" (interactive) و سرگرمی می باشد. طراحی در زمان و مکان یک سری چالش های خلاقانه و منحصر بفرد را ارائه می کند که با استفاده از زبان طراحی گرافیک سنتی به همراه زبان پویای سینما (dynamic visual language of cinema)، یک سیستم ارتباط ترکیبی را بوجود می آورد. اهداف این ت...

نقش و تاثیر موشن گرافیک در رسانه های خبری

رتباطات وارتباط متقابل همیشه یکی از دغدغه های بشر در همه ی عصر ها بوده است.در قرون اخیر رسانه ها و مطبوعات همیشه در صدد ارتباطی مفهومی و معنایی با تکیه بر تصویر بر مخاطب بوده اند.و کوشیده اند تا با راه حلی ارتباط خود را با مخاطب در جای جای پهنای گیتی حفظ نموده وروز بروز محکم ترو وسیع تر نمایند.حال سوال مطرح شده اینجاست که بشر قرن 21 برای ارتباطی سریع وبا انتقال درست مفهوم، از چه راهکارهایی بهره...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023