اثر همخوانی دستگاه حسی بر تولید حافظه کاذب در اطلاعات تجسمی و غیر تجسمی

پایان نامه
چکیده

این پژوهش قابلیت تجسم کلمه و دستگاه حسی دخیل در یادگیری و آزمون را بررسی کرد. برای انجام این بررسی، دو نوع فهرست کلمات همبسته با روش drm (جمعاً 10 فهرست) تهیه شد. تفاوت این دو نوع فهرست از نظر قابلیت تجسم بود. هر دو نوع فهرست یادگیری در چهار بلوک حسی بر پایه طرح عاملی 2×2 (قابلیت تجسم و مدالیته) به 104 شرکت کننده ارائه شد. این چهار بلوک شامل ترکیب روش یادگیری و آزمون بازشناسی به صورت کتبی-کتبی، کتبی-شفاهی، شفاهی-شفاهی و شفاهی-کتبی بود. برای تحلیل نتایج از دو آزمون t برای گروه های مستقل و تحلیل واریانس مخلوط (spanova) استفاده شد. نتایج نشان داد که کلمات قابل تجسم، حافظه کاذب بیشتری تولید می کنند. همچنین معلوم شد، میزان تولید حافظه کاذب در روش یادگیری کتبی کمتر از روش یادگیری شفاهی بود، اما تعامل بین نوع کلمه ازنظر قابلیت تجسم و دستگاه حسی معنادار نبود. تحلیل بیشتر نتایج نشان داد که فهرست های قوی تر از نظر قابلیت فراخوانی کلمه تله، کمتر تحت تأثیر روش یادگیری قرار می گیرند. این نتایج نشان داد که میزان تأثیرگذاری همخوانی بین روش یادگیری و آزمون و همچنین اثر یادگیری کتبی بستگی به عوامل دیگری از جمله قدرت فهرست دارد. نتایج این مطالعه، می تواند در حوزه های بالینی، آموزشی و جنایی بکار گرفته شود.

منابع مشابه

جایگاه زن در هنر تجسمی امروز ایران

نگاهی به تاریخ روی دادهای اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی ایران نشان می دهد که رخ دادهای بزرگ اجتماعی تاثیری مثبت یا منفی بر نقش های زنان دارد و نقش های ناپویا را به جنبش درآورده و زنان بیش ترین تاثیر مثبت را از روی دادهای یادشده پذیرفته اند. در ایران چندین پدیده بر پویایی نقش زنان تاثیر داشته است: دگرگونی هایی هم چون نوگرایی (مدرنیزاسیون) با سویه های خوش آیند و ناخوش آیند آن از دو سده پیش تا کنون و آ...

متن کامل

بازنمود خشونت در آثار تجسمی بین‌النهرین

    آثار هنری زیادی از تمدن بین‌النهرین به‌جامانده است که بیانگر فرهنگ حاکم بر جامعه هستند. مضمونی که در پی آن به بررسی آثار هنری بین‌النهرین پرداختیم، «خشونت» است. ازآن‌جاکه در بین آثار به‌جامانده از تمدن بین‌النهرین، مخصوصا آشور، آثاری از این‌دست کم نیستند، بررسی و طبقه‌بندی خشونت موجود در این جامعه، اهمیت ویژه پیدا می‌کند و می‌تواند در تحلیل دقیق‌تر از نقوش به‌جامانده موثر باشد. همین‌طور پاس...

متن کامل

بررسی دلایل گرایش هنرمندان تجسمی به خودنگاری

پژوهش درباره هنر خودنگاری، که طیف وسیعی از آثار هنری را به خود اختصاص داده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. «خود» یا «نفس» همیشه به عنوان برترین گوهر هر فرد، و به عنوان منشاء و مبداء، و به عنوان مؤلف های اساسی در بحث فردیت، اصالت، و شخصیت، در هنر نقش بنیادین و انکار ناشدنی دارد. انسان ناگزیر از شناخت خویش است و هنر امری است برآمده از خود فرد و تجربه زیسته‌اش، و حاصل درونی کردن آنچه دیده و د...

متن کامل

سنت و تجدد در هنر ایران باتکیه بر هنرهای تجسمی

یکی از ابعاد تبلور مدرنیزاسیون در ا  یران حیطه ی هنرهای‌تجسمی است که استفاده گزینشی بدون در نظر گرفتن پایه‌های تعقل و تفکر اندیشه غربی و مدرنیته از وجوه بارز آن است، جهت روشن شدن مفاهیم متعددی که از تجدد و سنت در حوزه اندیشه مطرح است لزوم بررسی دقیق تر و جامع تر از سنت بسیار ضروری است، تا با آگاهی بیشتر از ساختارسنت در فرهنگ خودی و تفاوت آن در فرهنگ غرب به شناخت دقیق تری از آن نائل شد. بخش اول ...

متن کامل

شعر تجسمی (کانکریت) در نیم‌نگاهی تحلیلی، انتقادی و تطبیقی

یکی از جریان‌های مدرن شعری در اروپا و ایران، شعر «تجسّمی» (Concrete poetry) است. شعر «تجسّمی» یکی از هنجارگریزی‌های نوشتاری (Deviation) و برجسته‌سازی‌های زبانی (Foregrounding) است که از درهم آمیختگی شعر و گرافیک پدید می‌آید. در این جریان شعری، ساختار نوشتاری متن به گونه‌ای گزینش می‌شود که نوع چیدمان و طرز تلفیق حروف، واژه‌ها و جملات شعر، نوعی تصاویر دیداری قابل تأویل بیافریند. در این مقاله، اهتما...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023