نقش تایپوگرافی در گرافیک محیطی برای مناسبتهای مذهبی

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده شیما آزادی
  • استاد راهنما منصوره حبیبی
  • سال انتشار 1393
چکیده

با توجه به فرهنگ و دین کشور عزیزمان و اهمیت و ارزش والای مسائل مذهبی در جایگاه هنر با انتخاب این موضوع به تعریف و شناخت ارتباط دین و هنر ، تایپوگرافی صحیح در گرافیک محیطی برای تبلیغات مذهبی به بررسی و ارزیابی این آثار در سطح شهر پرداخته . با نگاهی به پیرامون خود می بینیم که بیشترین عناصر بصری را نوشته تشکیل می دهد و متاسفانه هنرمندان زیادی از خط و خوشنویسی و تایپوگرافی اصولی در گرافیک محیطی بهره نمی گیرند. از نمونه های چنین آثاری می توان به تابلوها و بنرهای مذهبی، از جمله احادیث ائمه اشاره کرد که سالانه هزینه های هنگفتی بابت آن پرداخته می شود، که هیچ جذابیت بصری هم ندارد . حال با جایگزین کردن این تابلوهای مذهبی(احادیث ائمه) به طراحی و ایده ای نو در طراحی اسم ائمه هراه با احادیث که قابلیت جابجایی حدیث در آن وجود دارد به صورت تندیس در سطح شهر، با هدف: 1- پیوند میان مذهب و هنر 2- زیباسازی شهری 3-جذب مخاطب به دیدن تابلوهای مذهبی 4-آشنایی بیشتر و ایجاد علاقه به مسائل مذهبی 5- خوانایی و تناسب با موضوع 6- طراحی با دیدگاهی نو برای مخاطبین عصر حاضر با صرف هزینه ی کمتر پرداخته.

منابع مشابه

تایپوگرافی سه بعدی و کاربرد آن در گرافیک محیطی

این رساله حوزه¬ی جدیدی از طراحی گرافیک در زمینه¬ی تایپوگرافی را تحلیل و بررسی می کند که از فضای خسته کننده، تخت و دو بعدی نوشتار فاصله می¬گیرد. قدرت بیان و ارتباط دوسویه تایپ سه بعدی و فضای خلاق و جذاب برای مخاطب، از ویژگی¬های این تکنیک می¬باشد. تایپوگرافی سه بعدی رویکردی نوین در دنیای طراحی حروف است که بسیاری از شاخه¬های طراحی گرافیک امروزه بویژه گرافیک محیطی و تبلیغات را تحت تاثیر قرار داده ا...

نقش گرافیک محیطی و شاخصه های مبلمان شهری در جداسازی زباله ها در شهر شیراز

سطل‌های زباله عناصری از مبلمان شهری هستند، که علاوه بر نقش کاربردی، بر زیبایی محیط و هویت بخشی آن تأثیرگذارند. امروزه با توجه به شیوه‌های مختلف دفع زباله و بازیافت، جداسازی زباله‌ها از محل تولید از کارکردهای دیگر سطل‌های زباله می‌باشد. حجم عظیمی از زباله‌هایی که امروزه تولید می‌شوند، قابل بازیافت و بازگرداندن به چرخه مصرف هستند. در ایران درصد بسیاری از این مواد به دلیل عدم جداسازی مواد گوناگون ...

متن کامل

نقش گرافیک در طراحی نمادهای مذهبی اسلامی دوره صفویه

در تاریخ فرهنگ مصور تشیع، هنر مذهبی در قالبی نمادین با مفاهیمی عمیق ،بیشترین جلوه گری را داشته است.این هنر زمانی که در قالب کتیبه های پارچه ای مزّین به اشعار و نقوش مذهبی، گاه در شکل علامتها، علمها و سر علمهاو حتی گاهی با تعدیل نمادهای اسطوره ای قبل از اسلام، در ایجاد معنا سود جسته و با زیبایی تمام حضور دینی خود را حفظ نموده است.سرهای اژدها در کنار درخت مقدس در علمهای عاشورایی یاد آور ایران باست...

بررسی نقش عکاسی تبلیغاتی در گرافیک محیطی فضای باز

گرافیک محیطی و به کارگیری عکس، بویژه عکس های رنگی از مهمترین سرفصل ها در زیباسازی شهری است. عکس عنصر توانمندی است که افزون بر جذابیت وظیفه پیام رسانی و انتقال مفاهیم را دارد. در این مقاله سعی شده است تاثیر عکاسی تبلیغاتی در گرافیک محیطی مناطق شهری بررسی شود. در این راستا به آسیب شناسی عکس های ناموزون نیز پرداخته شده است. لازم به ذکر است یک عکاس تبلیغاتی به مبحث رنگ، فرم ، ترکیب بندی نور و تضاد...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023