عرفان جامی بر مبنای هفت اورنگ

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده فاطمه محمودی
  • استاد راهنما حسین صدقی یدالله نصراللهی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1393
چکیده

خاتم الشعرا، نورالدین عبدالرحمان جامی، در قرن نهم هجری می¬زیسته و گرایش عرفانی و صوفیانه داشته است. نگرش عرفانی جامی، متأثر از عرفان محیی الدین ابن العربی است و این تأثیر، در آثار وی، از جمله هفت اورنگ، به ویژه مثنوی¬های تحفة¬الاحرار، سبحۀالابرار و سلسلةالذهب، نمود بارزی دارد. پیر جام در قرن نهم، در بیان و شرح اصطلاحات عرفانی و صوفیانه، نظیر سماع، مراقبه، عشق، تجلی، قرب، عزلت، اراده و نظایر آن تبحر خاصی داشته است. این پایان نامه به بررسی ویژگی¬های عرفان جامی بر مبنای هفت اورنگ پرداخته است، تا با تحقیق در مباحث و منابعی که در سیر و تحقیق عالم عرفان و تصوف، منابع ارزشمندی محسوب می¬گردند، میزان تأثیر عرفای قبل از جامی و عرفان آنها را که در شکل گیری اندیشه¬های عرفانی وی تأثیر بارزی داشته اند را بیان کند. در این تحقیق، ضمن بیان خلاصه¬ای از هفت¬اورنگ جامی، اصطلاحات عرفانی موجود در این آثار گردآوری و توضیح شده و از این طریق نوع برداشت و مقصود جامی از کاربرد این نوع اصطلاحات در آثار خود، ذکر گردیده است. در نهایت اثبات شده که جامی در مفاهیم عرفانی و گرایش صوفیانۀ خود به عرفان محی‎الدین عربی نظر خاصی داشته است؛ بالاخص اینکه در باب عشق، پیرو عقیدۀ عشق مجازی پلی برای عشق الهی و حقیقی بوده و غرض و مقصود او از طرح داستان¬های عاشقانه، توجه به معشوق ازلی و ابدی بوده است. در این پایان نامه کوشش شده است افکار و اندیشه‎های عرفانی جامی بر مبنای هفت اورنگ، مورد مطالعه، بررسی و تحلیل و تبیین قرار گیرد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اندیشه های جامی در مثنوی هفت اورنگ

 از آنجا که بهترین وسیلهء شناخت هر گوینده و شاعری،آثار قلمی‌ اوست؛در این نوشته کوشش شده است ضمن ارائه تصویری کلی از نور الدین‌ عبد الرحمن جامی-بزرگترین شاعر و ادیب قرن نهم هجری-و منظومه‌های‌ هفتگانهء وی،جریان افکار و اندیشه‌های او در مورد برخی مسایل،از قبیل‌ وحدت وجود،تشبیه و تنزیه،جبر و اختیار و عشق ترسیم شود و نیز برخی‌ دیدگاههای اعتقادی و انتقادی او در قبال طبقات مختلف اجتماع بر مبنای‌ هفت ا...

متن کامل

دیدگاههای اخلاقی و تربیتی جامی در مثنوی هفت اورنگ

تعلیم و تربیت و ابعاد مختلف و شیوه‌های گوناگون آن از موضوعاتی است که در متون ادب فارسی مورد توجه خاص قرار گرفته است.جامی شاعر بلندآوازة قرن نهم نیز به این مطلب به طور خاص پرداخته و بیشتر نظرات تربیتی خود را در قالب نصیحت به فرزندش ارائه کرده است. هرچند جامی بهارستان را به منظور تدریس فرزندش تحریر کرد، اما بیشتر دیدگاه‌های تربیتی او در مثنوی هفت اورنگ طرح شده است. جامی با تأثیر از فرهنگ اسلامی و...

متن کامل

توصیف الفبایی و هنری «بسمله» در هفت اورنگ جامی

حروف الفبا از جمله عناصری هستند که در زندگی انسان کاربرد زیادی دارند و شاعران به شیوه‏هایی متنوع این حروف را برای خلق مضامین تازه و عمیق و آرایش سخن به کار گرفته‏اند و به کمک آموزه‏های دینی، ادبی و فرهنگی به آنها جانی تازه و رنگی نمادین بخشیده‏اند. نقادان سخن بر هر کدام از این شیوه‏های ابداع و آرایش کلام نامی نهاده‌اند؛ اما یک نوع هنری، شیرین و پرکاربرد از ترفندهای ادبی که سابقه‏ای به قدمت خود ...

متن کامل

دیدگاههای اخلاقی و تربیتی جامی در مثنوی هفت اورنگ

تعلیم و تربیت و ابعاد مختلف و شیوه‌های گوناگون آن از موضوعاتی است که در متون ادب فارسی مورد توجه خاص قرار گرفته است.جامی شاعر بلندآوازة قرن نهم نیز به این مطلب به طور خاص پرداخته و بیشتر نظرات تربیتی خود را در قالب نصیحت به فرزندش ارائه کرده است. هرچند جامی بهارستان را به منظور تدریس فرزندش تحریر کرد، اما بیشتر دیدگاه‌های تربیتی او در مثنوی هفت اورنگ طرح شده است. جامی با تأثیر از فرهنگ اسلامی و...

متن کامل

اندیشه های جامی در مثنوی هفت اورنگ

از آنجا که بهترین وسیلهء شناخت هر گوینده و شاعری،آثار قلمی اوست؛در این نوشته کوشش شده است ضمن ارائه تصویری کلی از نور الدین عبد الرحمن جامی-بزرگترین شاعر و ادیب قرن نهم هجری-و منظومه های هفتگانهء وی،جریان افکار و اندیشه های او در مورد برخی مسایل،از قبیل وحدت وجود،تشبیه و تنزیه،جبر و اختیار و عشق ترسیم شود و نیز برخی دیدگاههای اعتقادی و انتقادی او در قبال طبقات مختلف اجتماع بر مبنای هفت اورنگ تح...

متن کامل

تآثیر اشعار جامی (دیوان و هفت اورنگ) بر تصویرهای شاعرانه هفت منظرهاتفی...

هر شاعری به طور طبیعی تحت تأثیر شاعران پیش از خود قرار می گیرد. در میان عناصر تشکیل دهندۀ شعری صورخیال (تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز) جایگاه ویژه ای دارد. هاتفی خرجردی (927 ـ 22/814 ﻫ .) از شاعران برجسته ای است که به نظیره گویی خمسۀ نظامی پرداخته. در میان این نظیره ها هفت منظر (نظیرۀ هفت پیکر نظامی) به جهت نو بودن هفت داستان آمده در آن قابل توجه است. هاتفی در زمینۀ صورخیال بیش از همه از خال خوی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023