بررسی تاثیر مناسبات اجتماعی بین اشخاص در کار گردانی نمایشنامه مده آ

پایان نامه
چکیده

پژوهش حاضر به تأثیر نشانه شناسی جنسیت بر کارگردانی با تمرکز بر مده آنوی می پردازد تلاش بر این است که راهکارهایی برای کارگردانی نمایش های مبتنی بر جنسیت با برجسته کردن این ویژگی ها بر صحنه تئاتر ارائه شود. بخشی از این تحقیق بصورت کتابخانه ای و با مطالعه کتب موجود در زمینه فمینیسم، درام و کارگردانی نمایش انجام گرفته و بخشی از آن حاصل مطالعه موردی (case study) دو اثر اجرا شده که متکی بر این دغدغه نوشته شدند ، انجام گرفته و سپس با طرح پرسشنامه ای از فعالان و دانشجویان مرتبط و حرفه ای و مخاطبان دانشگاهی غیرمرتبط صورت گرفته است . از آنجاییکه نشانه شناسی به مطالعه چگونگی تولید معنا می پردازد بنابراین سعی شده است با مدد گرفتن از این علم جایگاه جنسیت در صحنه تآتر و تأثیری که بر کارگردانی می گذارد مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصله از این تحقیق حاکی از این است که کارگردانان تئاتر باید به مناسبات اجتماعی اشخاص نمایش در صحنه توجهی ویژه داشته باشند . هدف اصلی این پایان نامه بررسی حوزه جنسیت بر نظام نشانه های تآتر و ارائه راهکارهای تازه برای مطالعات بعدی در این قلمرو مهم فرهنگی است. نکته دیگر اینکه جنسیت و تئاتر هر یک به عنوان یک نظام بیان آنچنان عمل میکند ریشه نشانه ها با حضور یا عدم حضورشان درون این نظام ها از بافت صحنه معنایی مضاعف پیدا میکنند و به مخاطب انتقال میدهند به عنوان مثال در صحنه تئاتر ناحیه راست بالای صحنه بیشترین توجه را معطوف خود میکند ابنکه توسط چه جنسی همچنین توجه مخاطب و نحو? آرایه و توجه به و با چه موقعیتی اشغال شده یا نشده باشد یا توسط اشیایی که همان دلالتهای ضمنی را دارند. می توان تحمیل معنا داری را از آن ارائه داد. همچنین توجه مخاطب و نحوه ارایه و توجه به شیوه های مختلف جهت ایجاد جذابیت های بصری از دیگر نکاتی است که پیشنهاد می شود مد نظر کارگردانان قرار گیرد. وگرنه امکان قطع ارتباط از جانب مخاطب به دلیل عدم جذابیت یا برقرار نکردن ارتباط با بی توجهی به ژانر اجرا دور از انتظار نیست.

منابع مشابه

شخصیت پردازی در مده آ(اوریپید) و مده(کرنی)

از روزگار باستان تاکنون، نمایشنامه نویسان اسطوره مده آ را دستمایه آفرینش نمایشنامه های خود قرار داده اند. پی رفت زنجیره کنش ها در اغلب نمایشنامه ها همسان است، اما نمایشنامه نویسان توانسته اند در بیان مضمون و آفرینش تفاوتی تاثیرگذار، رهیافت هایی متفاوت داشته باشند. چگونگی به کارگیری عنصر شخصیت، به لحاظ کمی و کیفی، و مقایسه شبکه ارتباطی میان شخصیت ها پرسش اصلی این پژوهش است. بررسی ابعاد گوناگون ع...

متن کامل

ضرورت باز آفرینی یک اثر نمایشی در دوره های مختلف با تاکید بر نمایشنامه مده آ

1-1) بیان مسئله : آثار نمایشی متعددی را در ادبیات جهان می توان برشمرد که در ادوار مختلف بازآفرینی شده اند. در این بین ، سهم آثاری که برگرفته از جهان اساطیری هستند بیشتر به چشم می خورد. «مده آ »یکی از این آثار است که تاکنون بیش از 8 بار در دوره های مختلف بازآفرینی شده است و هر نویسنده ، با تکیه بر کلیت داستان ، پی رفت کنش ها و درونمایه ی یکسان ، از منظر جهان بینی خویش آنرا بازآفرینی ، و مضامین...

15 صفحه اول

بررسی نقش پرومته، ‏‏‏‏آنتیگونه، مده آ در تلقی گفتمان قدرت در درام یونان، عنوان بخش عملی: نمایشنامه "موزه خانه خوخولین"

با توجه به چارچوب گفتمان قدرت آنچه را که در این سه تراژدی پرومته در زنجیر‏‏‏ آنتیگونه و مده آ می توان نتیجه گیری کرد این است که هیچ چیز دایر بر سرکوب نیست و همه چیز دایر بر فرآوری است. هیچ چیز دایر بر فرونشانی نیست. همه چیز دایر برآزاد سازی است اما اینهردو یکی است. همین فرونشانی است که هر شکلی از آزادسازی را ممکن می سازد: آزاد سازی نیروهای فرابرنده آزاد سازی میل است‏‏‏‏‏‏‏‏. تن آزادسازی تن آزاد...

روند اقتباس از نمایشنامه برای فیلم ( مطالعه موردی : اقتباسهای سینمایی فون تریه و پازولینی از تراژدی مده آ اثر اوریپید )- پروژه عملی : کارگردانی " یک صحنه از نمایشنامه مده آ اثر ژان آنوی"

در تاریخ سینما تعداد فیلمهایی که از متون نمایشی ساخته شده اند بسیارند و مسئله اقتباس همیشه در طول تاریخ سینما به موازات سینمای غیر اقتباسی در حرکت بوده است. بسته به این که اثر مبدأ یا نمایشنامه انتخابی، کلاسیک یا مدرن است، می توان نوع اقتباس را انتخاب کرد. زیرا بر اساس یکی از انواع سه گانه ی اقتباس می توان یک اثر کلاسیک را به یک فیلم مدرن تبدیل کرد. این پژوهش که به صورت کتابخانه ای و جمع بندی ...

15 صفحه اول

بررسی تطبیقی اقتباس از نمایشنامه ی مد هآ (مطالعه ی موردی: فیلم های پی یر پائولو پازولینی و لارس فون تریه)

چکیده از همان آغاز تاریخ سینما، تئاتر یکی از اصلی ترین منابع اقتباس برای سینماگران بوده است و آثار بسیاری بر اساس نمایشنامه های مشهور بر پرده ی سینما تصویر شده اند، اما به دلیل تفاوت این دو رسانه ی هنری، در روند اقتباس از نمایشنامه برای فیلم تغییرات زیادی در آن صورت می پذیرد. این پژوهش که به روش توصیفی و تطبیقی صورت گرفته است، به بررسی تطبیقی عناصر نمایشی نمایشنامه ی مده آ اثر اوریپید و دو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023