نقد و بررسی مجموعه داستان های کوتاه «العبرات»، «الارواح المتمرده» و داستان کوتاه «الجریمه» بر پایه مکاتب ادبی

پایان نامه
چکیده

در این پژوهش به دنبال آن هستیم با در نظر گرفتن دو رویکرد نقد ادبی که عبارتند از نقد محتوا محور و نقد صورت محور مجموعه داستان های کوتاه«العبرات» و«الارواح المتمرده» و داستان کوتاه «الجریمه» را بر پایه مکاتب ادبی مورد سنجش قرار دهیم. در نقد صورت محور، با تحلیل ساختاری آثار، به دنبال شناخت قابلیت هنر داستان نویسی نویسندگان مطرح شده هستیم؛ و به منظور شناخت اندیشه حاکم در داستان به نقد محتوا مداراز نوع نقد جامعه شناختی پرداخته ایم، تا ویژگی های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این آثار را بشناسیم.

منابع مشابه

سیمای زن در مجموعه داستان های کوتاه راضیه تجار

هدف از پژوهش حاضر، سیمای زن در مجموعه داستان­های کوتاه راضیه تجار است. در این پژوهش، جایگاه اجتماعی و نقش زن ایرانی در داستان نویسی معاصر فارسی و شناخت دقیق تصویری که یک نویسنده زن از زنان ارایه می­دهد، به روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده­ ها بر اساس تحلیل کیفی و مبتنی بر توصیف و تحلیل محتوای داده­ هاست. در بررسی ­های انجام شده، مشخص شد راضیه تجار از جمله نویسندگان...

متن کامل

نقد روانشناختی شخصیت های مجموعه داستان های کوتاه غلامحسین ساعدی

چکیده نقد روانشناختی شخصیت در داستان کوتاه یکی از رهیافت ها و گفتمان ها در حیطه ی نقد ادبی محسوب می شود و رویکرد بسیار مناسبی برای عبور از سطح ظاهری و واکاوی ریشه های یک اثر ادبی است. فروید یکی از مهم ترین اندیشمندان قرن بیستم است و برخی از نظریه هایش تقریبا در همه ی ابعاد فرهنگ غرب رسوخ کرده است، و آن چنان چهره شناخته شده ای است که کمتر کسی است که با مفاهیمی چون لغزش زبانی، تحلیل رویا یا حتی...

بررسی تطبیقی داستان های کوتاه جمالزاده و موپسان

بسیاری از صاحب نظران وادی ادبیات جمالزاده را پدر داستان نویسی معاصرایران، به ویژه داستان کوتاه می دانند. زیرا او برای نخستین بار با انتشار یکی بود یکی نبود، علاوه بر این که انقلابی در نثر فارسی به وجود آورد ، تکنیک داستان نویسی اروپایی را آگاهانه به کار گرفت. از سوی دیگر به نظر بسیاری ازمنتقدان ، گی دو موپسان از برجسته ترین نویسندگانی است که در قرن نوزدهم، به سبب نگارش داستان های کوتاه متعدد وا...

متن کامل

ریخت شناسی داستان کوتاه

داستان کوتاه نوعی ادبی است که از میانهء قرن نوزد هم، همزمان با انقلاب صنعتی، به خاطر حجم کمتر آن به نسبت رمان و مجال خواندن آن در مدت زمانی کوتاه، در اروپا رواج پیدا کرد. ساده اندیشی است اگر بخواهیم به این نوع ادبی، در مقایسه با انواع دیگر، اهمیت کمتری بدهیم. زیرا دأستان کوتاه چه واقع گرایانه باشد چه شگفت انگیز، ساختاری استوار دارد که از نظر ریخت شناسی، فضا، زمان، شخصیت و... دارای اهمیت بسیار ا...

متن کامل

بازتاب معرفت شناسی مدرن و پسامدرن در داستان کوتاه: شرحی تمثیلی از دو داستان کوتاه

در برابر رویکرد معرفت شناسی دکارتی که بر پای? تفکیک انسان فاعل ( سوژه ) از جهان عینی ( ابژه ) استوار است، نوگرایی پدیدارشناسی هوسرل ، مرزی بین این دو نمی‌شناسد و فاعل و مفعول را در هم کنشی دیالکتیکی با هم می فهمد. بدین ترتیب « من » دکارتی جهان-آگاه در دید نوگرایی ، موجودی پیراسته و ماندگار و دگرگون ناپذیر و جدا از « غیر » و جهان نیست و هر گونه آگاهی از بن اندیشه‌ور است. « لوییزا لطفا به خانه بر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023