بررسی خصلت های مدرن در نقاشی انتزاعی ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
  • نویسنده مرضیه آشیان
  • استاد راهنما بهنام کامرانی
  • سال انتشار 1394
چکیده

هنر مدرن در پی استقلال و قدم نهادن به سوی خودآیینی بوده است. در واقع، هدف هنر مدرن رسیدن به زبانی منحصر به فرد بوده که از بازنمایی و تجسم واقعیت سرباز زند؛ موضوع واجد اهمیت را رها و فرم معنادار را جانشین آن کند.اما مواجهه ی هنرمند ایرانی با هنر مدرن سیر دیگری داشته است. در ابتدای امر، صورت و ظاهر هنر مدرن برای هنرمند ایرانی اهمیت یافت. او به تقلید و رونوشت از ظاهر هنر مدرن به شناخت آن روی آورد.در این تحقیق آثار سه نسل از نقاشان انتزاعی در ایران بررسی شده است. سعی شده تاراهکارهای به کاربرده شده توسط هنرمندان ایرانی برشمرده شود و تمایل عام این نوع هنر را در ضمیر ناخودآگاه هنر ایران مورد مطالعه قرار گیرد ودرنهایت تصویری کلی از هنر انتزاعی در هنر معاصر ایران ارائه شود.

منابع مشابه

ویژگی‌های اجتماعی مخاطبان نقاشی مدرن و مردم‌پسند در ایران

مقاله‌ پیش رو، برگرفته از تحقیقی میدانی در حوزه‌ مخاطبان نقاشی مدرن و عامه‌پسند ایرانی‌ است که به مسئله‌ تفاوت یا عدم تفاوت ویژگی‌های فردی، اجتماعی و ذائقه‌ هنریِ مخاطبان نقاشیِ مدرن از یک سو و مخاطبان نقاشی‌های عامه‌پسند از سوی دیگر می‌پردازد. همچنین عوامل موثر را در شکل‌گیری این تفاوت‌ها بررسی می‌کند. نتیجه‌ کلی تحقیق نشان می‌دهد مخاطبانِ نقاشیِ مدرن با مخاطبان نقاشی مردم‌پسند از ابعاد مختلف فرهن...

متن کامل

ارزیابی اثرگذاری نقاشی های معاصرتهران بر شهروندان با تاکید بر سه رویکرد غالب: یادمانی، انتزاعی،شبیه‌سازی

امروز سیمای کلان‌شهر تهران مخدوش و به لحاظ هویت‌مندی و برقراری ارتباط با شهروندان بسیار ضعیف است. منظر شهری ارتباط مستقیم با جدارهای شهری داشته و از این بعد می‌توان اهمیت دیوارنگاری‌ها را موردبررسی قرارداد. نقاشی‌های دیواری می‌توانند در کنار ارتقا کیفیت محیط، ابزاری برای انتقال‌ مضامین هویتی، مذهبی، فرهنگی، و ... باشند. فرضیه پژوهش آن است که نقاشی‌های با مضامین انتزاعی و تکنیک‌های اجرایی جدیدتر...

متن کامل

موضوعات مذهبی در نقاشی های مدرن و پست مدرن( مطالعه موردی پُل گوگَن- فرانسیس بیکن- میمو پالادینو- رابرت گابر)

یکی از زمینه‌های پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در حوزة فرهنگ، مطالعات مربوط به نسبت دین و هنر است. به‌واقع می‌توان دوره‌هایی در تاریخ هنر مشاهده کرد که نقطه امتزاج مذهب و هنر هستند. هرچند این درهم‌آمیختگی هنر و مذهب همیشه در یک سطح نبود، اما بی‌شک مذهب یکی از بسترهای مهم خلق اثر هنری محسوب می‌شد. در دوران مدرن و پست‌مدرن اوضاع تغییر کرد­و­ مذهب ­و­ هنر دیگر همسو نبودند. دراین‌بین هنرمندانی بودند که نش...

متن کامل

ویژگی های اجتماعی مخاطبان نقاشی مدرن و مردم پسند در ایران

مقاله پیش رو، برگرفته از تحقیقی میدانی در حوزه مخاطبان نقاشی مدرن و عامه پسند ایرانی است که به مسئله تفاوت یا عدم تفاوت ویژگی های فردی، اجتماعی و ذائقه هنریِ مخاطبان نقاشیِ مدرن از یک سو و مخاطبان نقاشی های عامه پسند از سوی دیگر می پردازد. همچنین عوامل موثر را در شکل گیری این تفاوت ها بررسی می کند. نتیجه کلی تحقیق نشان می دهد مخاطبانِ نقاشیِ مدرن با مخاطبان نقاشی مردم پسند از ابعاد مختلف فرهنگی و ا...

متن کامل

تداوم فرهنگی در نقاشی مدرن عراق بین سال های 1950 و 1980

 از سال های 1950 ، یعنی آغاز تکوین هنر مدرن عراقی، جریان «بازگشت به ریش هها » اندیشه محوری و جدای یناپذیر از هنر مدرن عراق بوده است. اکثر هنرمندان مدرن نسل اول، از جمله جواد سلیم و شاکر حسن السعید، ایده تداوم فرهنگی و پیوند سنت و مدرنیته و «الهام از میراث »  را محور اصلی آفر...

متن کامل

تاثیر نقاشی انتزاعی غرب بر نقاشی نوگرای ایران با تکیه بر آثار غلامحسین نامی

انتزاع گرایی که از سال 1910 به گونه ای مستقل و به صورت سبکی هنری در دنیای هنر مدرن غرب مطرح شد، آفرینش آثاری به دور از تقلید و بازنمایی از دنیایی مشهود را مورد توجه قرار داده است. آثار انتزاعی پس از شکل گیری نقاشی نوگرا در ایران رواج پیدا کرده و تا به امروز ادامه دارد. پژوهش حاضر با محوریت شکل گیری نقاشی انتزاعی در ایران آغاز شده و در ادامه به کمک رویکرد فرمالیستی به بررسی ویژگی ها، دسته بندی و...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023