محمود رنجبر

استادیارزبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان

[ 1 ] - بررسی الگوی روایی زمان در نمایشنامه « عکس عروسی»

نشان دادن الگوهای روایی یک مجموعه، گامی مهم در جهت بیان شبکه‌ای از عناصر روایی و ساختارمند ذهن بشر است.روایت‌شناسی به عنوان روشی علمی در صدد دست یافتن -الگوهایی روایی است. این دانش توانسته است در میان تفاوت‌های نگرشی و بینشی متون و آثار ادبی منظر تازه‌ای ازدستور زبان جهانی روایتدر نقد ادبی را باز نماید. نمایشنامه یکی از کهن‌ترین آثار ادبی بشر است که با کاربرد عناصر روایی - همانند داستان- از ظرف...

[ 2 ] - خوانش تحلیلی نفثة‌المصدور بر مبنای تاریخ‌گرایی نو

نفثة‌المصدور از مهم‌ترین کتاب‌های تاریخ ادبیات ایران است که مرز بین تاریخ و ادبیات را به هم نزدیک کرده است. نزدیکی تاریخ و ادبیات یکی از پایه‌های اساسی تاریخ‌گرایی نو به شمار می‌رود. در این رویکرد، تاریخ، به‌منزلة متن روایی، تفسیرها و تأویل‌های نهفته‌ای دارد که کمک می‌کند متن در محدودة انسداد و فروبستگی قطعیت برساخته نماند. شیوة زیدری نسوی در نگارش رنجنامة نفثة‌المصدور گفت‌وگو...

[ 3 ] - Methods of Representing Implied Author and Implied Reader in GavKhuni and its Film Adaptation

Implied author and implied reader are components of a narrative structure, playing a crucial role in illuminating hidden elements within a text. Therefore, studying these elements in literary works can expose the underlying layers of narration and open up new critical outlooks to the readers. Furthermore and in cases of cinematic adaptations, it explains whether this was the novel or the film t...

نویسندگان همکار