شاکر لوائی

استادیار گروه فلسفۀ دانشگاه خوارزمی

[ 1 ] - رابطۀ وجود و ماهیت از منظر فارابی، ابن سینا، و بهمنیار

ابن­سینا تحت تأثیر اصطلاحات خاص فارابی دربارۀ وجود و ماهیت، قائل به عروض خارجی وجود بر ماهیت در ممکنات و ترکیب انضمامی اشیاء از آن دو بود؛ امّا بهمنیار با آنکه خود را شارح آثار بوعلی می­خواند، در التحصیل با صراحت تمام، وجود هر شئ را نفس تحقّق خارجی ماهیت آن دانسته و «وجود» را همچون مفاهیم کلّی «ذات» و «شئ»، در عداد اعتبارات عقلی و منتزع از ماهیات موجوده پنداشته است. پژوهش پیش رو پس از تبیین دقیق ا...

[ 2 ] - رویکرد اندیشمندان زرتشتی معاصر به توحید مبدأ

کسانی که درباره دین زرتشت پژوهش می‌کنند، قاعدتاً با این پرسش مواجه شده‌اند که به باور زرتشتیان، «آیا جهان و انسان، یک آفریدگار دارد یا دو آفریدگار: یکی خالق خوبی‌ها و دیگری خالق بدی‌ها؟». اندیشمندان معاصر زرتشتی، «توحید» را باور بنیادین خویش می‌شمرند و مؤکّدا «ثنویت» را رد می‌کنند؛ اما با مراجعه به منابع زرتشتی، با تفکیک بین گات‌ها و غیرگات‌ها، عبارات گوناگونی در این باره به چشم می‌خورَد که برخی ا...

[ 3 ] - امکان و امتناع خردورزی سیاسی در حکمت متعالیه

چکیده پرسش از امکان خردورزی سیاسی در حکمت متعالیه، با دو پاسخ متفاوت زمینه را برای ظهور دو رویکرد متضاد و ناهمساز فراهم نموده است. رویکرد نخست با تاکید بر امکان خردورزی، در دو ساحت، یعنی امکان وجود مباحث سیاسی و امکان استخراج فلسفه سیاسی مطرح می شود. رویکرد دوم نیز، با دو بیان، یعنی بیان تاریخی انحطاط و بیان منطقی امتناع قابل طرح است. تفکیک دو معنای امکان در برابر دو معنای امتناع، هریک از...