زینب برخورداری

استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران

[ 1 ] - معیارهای تمایز دلالت تضمنی و التزامی از مجازِ در لفظ

بحث دلالت‌های ثلاث از مباحثی است که به تبع تحول در جایگاه مباحث الفاظ در منطق سینوی پدیدار شد. ابن‌سینا برای نخستین بار اعتنای بیشتری به مباحث الفاظ نموده و از جمله مباحثی که وی بدان می‌پردازد، دلالت‌های سه‌گانۀ الفاظ (تطابقی، تضمنی، و التزامی) است. در این میان دلالت التزامی بیش از دو دلالت دیگر مورد توجه منطق‌دانان بوده است. این دلالت از آن جهت که بر معنایی خارج از معنای موضوع له دلالت می‌کند،...

[ 2 ] - زن و عقلانیت برمبنای انسان‌شناسی فارابی‬‬‬‬‬‬‬‬

چکیده   در آرای اندیشمندان و نیز فارابی، درباره زنان، عباراتی دال بر نسبت ضعف ونقص عقل به آنان وجود دارد که سوءبرداشت­ها و ابهاماتی را درپی داشته­است. جستجو در آرای انسان‌شناسی فارابی و تطبیق نظرات وی در مورد زن، راهی است برای تشخیص و برخورد منطقی با تمایزات زن و مرد. انسان­شناسی فارابی نشان می­دهد، زن و مرد ازلحاظ برخورداری از موهبت عقل و قوای حاسه و متخیله، با یکدیگر تفاوتی ندارند.­وی درکسب س...

[ 3 ] - Ethical Responsibilities of Instructional Design and Technology Discipline

Background and Aim: Generally, where learning and teaching concerns,   instructional technology’s presence had been certain. Instructional technology by having the standards and components of a profession needs ethics. Therefore, as a professional, an instructional technologist has to yield to ethical criteria, knowledge, standards, and appreciate ethical responsibilities in order to succeed. T...

[ 4 ] - فرآیند مابعدالطبیعی‌سازی همراهی الهی در نظریه «معیت قیومیه‌ی صدرایی»

"معیت" در عرف، به معنای "همراهی جسمانی" است؛ اما همراهی الهی در آیة "وهو معکم أینما کنتم" نمی‌تواند همچون همراهی ما با دیگر اشیا باشد. پیش از ملاصدرا، مفسران لفظ "مع" را مشترک لفظی دانستند. آنها باتوجه به پوستة معیت و معنای ظاهری آن، معیت حق تعالی با انسان‌ها را به معانی گوناگونی تأویل می‌<stro...

[ 5 ] - معمای تناسخ و راه‌ حل آن در نظریۀ استکمال نفس محمد بن زکریای رازی

محمد بن زکریای رازی‌‌‌‌  -  فیلسوف دگر‌‌اندیش قرن سوم هجری  -  همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. رازی نظریه‌ای در باب استکمال نفس دارد که او را به قائل شدن به «تناسخ» وادار کرده است‌‌‌‌‌، اما دیدگاه تناسخِ رازی به تعارض دو گزاره می‌انجامد: 1) عقلانیت مختص انسان است؛ 2) نفسِ انسان وارد بدن حیوان شده و در نهایت‌‌‌‌‌، به بدن انسان باز می‌گردد. این تعارض دو سؤال را در پی دارد: چگونه نفس در بدن انس...

[ 6 ] - The Relation between Organizational Values and Organizational Ethics

The present paper has attended to two prevalent concepts in todaychr('39')s management literature–organizational values and organizational ethics; two concepts that are used interchangeably. The aim of this study is clarifying the real for and against positions regarding these two concepts. The study is an exploratory one and in terms of purpose, it is an applied study. In terms of equivalent, ...

[ 7 ] - Farabi on virtuousness and Islamic dress, hijab, as a value

Farabi puts those citizens of charity in three classes: the restrainer for the self, the chaste and the virtuous. For him, the classes differ with regard to their manner of producing charity. Though the restrainer for the self based on Inner integrity, legal or religious obligation and self-motivation should be of mor reward, educating the virtuous who do charity easily is necessary for attaini...