محمد رضا حسنائی

دانشیار گروه آموزشی انیمیشن، دانشکده ی سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران

[ 1 ] - تئاتر جنگ (تأثیر و تأثرات متقابل)

هر اندیشه ای متأثر از تاریخ است و وقایع تاریخی، اندیشه ی هنرمندان را سمت و سو می دهد. یکی از این وقایع مهم جنگ است، جنگی که بر هنر تئاتر و دست اندرکارانش نیز تأثیر گذاشته است. هنرمندان تئاتر همواره موضع گیری خود را نسبت به مسائل بشریت داشته اند و رسانه ی تئاتر را محملی بسیار مناسب برای انتقال دیدگاه هایشان نسبت به جنگ دانسته اند، جنگی که گاه از آن گریخته و گاه ناگزیر به انجامش بوده اند. این مقا...

[ 2 ] - طنز در بازی های ویدیویی خشن و ارزیابی مخاطب ایرانی از آن

بازی های ویدیویی نوعی از رسانه اند و تنها تفاوت آن ها با دیگر رسانه ها در تعامل مخاطب با آن هاست؛ به عبارت دیگر، بدون بازیکن، بازی حادث نمی شود. موضوع ترکیب طنز با خشونت برای تلطیف خشونت در رسانه و جذب مخاطب، از مباحث مورد علاقه ی هنرمندان در دوره های اخیر بوده است. با توجه به وجود نمونه های ترکیب طنز و خشونت در انواع رسانه، بازی های ویدیویی خشن نیز می توانند با طنز همراه باشند. با توجه به این ...

[ 3 ] - حرکت دوربین در رابطه با روایت در انیمیشن: مطالعه‌ای در جهت استخراج الگوهای کاربردی

در این نوشتار به بررسی مواردی از روایت که می‌تواند با حرکت دوربین در انیمیشن بیان شود می‌پردازیم. هدف اصلی پژوهش یافتن پاسخ این پرسش است که «آیا با تکیه بر نظریه‌های گوناگون ارائه شده درباره‌ی روایت و در کنار آن، از طریق مشاهده و تحلیل آثار انیمیشن، می‌توان به الگویی کاربردی در خصوص تأثیرات روایی حرکت دوربین در انیمیشن، برای ارائه به سازندگان فیلم انیمیشن، دست یافت؟» برای استخراج چنین الگوهایی،...

[ 4 ] - بررسی اقتباس از متون ادبی در تصویر متحرک

چکیده با توجه به این مسئله که روند تاریخی اقتباس از کی اثر ادبی برای تولید اثری نمایشی همواره با موفقیت همراه نبوده است. در این مقاله فرآیند اقتباس از متون ادبی در تولید فیلمنامه تصویر متحرک بررسی می شود. از این رو، این مقاله در گام نخست به معرفی عوامل تأثیرگذار در امر اقتباس برای دستیابی به فیلمنامه و مطالعه چگونگی کارکرد آنها در برقراری ارتباط با مخاطب می پردازد. در گام بعدی کسب شناخت صحی...

[ 5 ] - مقایسه تطبیقی نقش داستان‌های مصور و انیمیشن در گفتمان هویت ملی در ژاپن و ایران

داستان‌های مصور و انیمیشن در ژاپن، از سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم تاکنون نقش پویایی در گفتمان ملی‌گرایی این کشور ایفا کرده‌اند. در دوران جنگ، این رسانه‌ها برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ و تقویت روحیة عمومی به‌کار گرفته شدند. در سال‌های پس از جنگ نیز به منزله ابزار قدرتمندی برای تسکین زخم‌های حاصل از شکست عمل کرده‌اند. این پژوهش بر آن است تا با انجام مطالعه‌ای تاریخی، قدرت احتمالی این رسانه‌ه...

نویسندگان همکار