پینکی چادها

دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران

[ 1 ] - سیر تجسم اسطوره بودا در هنر هند: از نمادین تا فیگوراتیو

تجسم بودا در هنر هند همواره ضرورتی توأمان با زندگی، باورها و آیین‌های مردم هند بوده­است. این تجسم به دو دوره نمایش بودا به‌صورت نمادین  و فیگوراتیو قابل ‌تقسیم است. بودا در دوران زندگانی­اش با عینیت­نگاری خود مخالف بود، و صورت اسطوره‌ای وی در دوره اول، به کمک نشانه­های مرتبط با زندگانی وی به ظهور نشست. حدود 1م. نشانه­هایی از تصویر بودا با هیئت انسانی در هنر هند آغاز گردید. این مقاله بر این فرضی...

[ 2 ] - مطالعۀ تطبیقی اجرای آیینی کَتَک و سماع مولویه از منظر تاریخی

حرکت، هیجان و اجراهای آیینی به اندازه تاریخ بشری قدمت دارند. چنین آیین مقدسی در تصوف نیز پدید آمده و در خانقاه‌های اغلب طریقت‌ها آن را به اجرا درمی‌آورند. این آیین در طریقت مولویه اغلب مشتمل بر چرخش‌های پیوسته و بدون توقف حول محور بدن است. اما اجرای آیینی مشابهی، به نام کتک، در معابد هندوئیسم نیز وجود دارد که مانند سماع مولویه ریشه در نیایش آفریدگار دارد و در برخی از ابعاد فرم و محتوا به سماع ش...

[ 3 ] - نقاشی زمینیِ هندوی کولم به‌مثابه لندآرت در هنر جدید

چکیده «لند‌آرت» از حدود دهه 60 میلادی با رویکرد مدرن و پس ‌از آن، پست‌مدرن به‌مرور با کمک گرفتن از شگردهای هنرهای محیطی4 و فلسفه پست‌مدرن، توانست از محل‌های دورافتاده‌ای که در گذشته متولد می‌شد، به جاهایی منتقل شود که موردتوجه مخاطبان عام و گسترده قرار گیرد و با آن‌ها ارتباط برقرار کند. بدین‌ترتیب دامنه لندآرت گسترده شد و امروزه هنرهای زمینی بسیاری را می‌توان در این حوزه جای داد. نق...