رزومه هیبریدی چیست؟

منتشر شده در 3 سال،3 ماه قبل بازدید 3047
مژگان امیریوسفی

نوشتن یک رزومه خوب، یکی از چالش برانگیزترین کارهاست. یک رزومه کوتاه معمولا یک صفحه است. بنابراین بسیار مهم است که آن را تا حد ممکن، مختصر بیان کنید. رزومه فقط سندی نیست که تحصیلات، استعدادها یا تجربه کاری شما را مشخص کند. رزومه شما خلاصه ای از توانایی‌ها، موفقیت‌ها و حتی استعدادهای بالقوه شماست. از این رو می‌توان گفت رزومه یک ابزار بازاریابی است که می‌توانید برای نمایش اهداف خود استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع رزومه بپردازیم و اطلاعات جامعی درباره یکی از بهترین نوع رزومه‌ها یعنی رزومه هیبریدی ارايه دهیم. با ما همراه باشید.
دلایل زیادی برای ایجاد رزومه توسط افراد وجود دارد. گرچه ممکن‌است برخی تصور کنند که رزومه غالبا برای یافتن شغل مورد نیاز است، در صورتی که کاربردهای دیگری نیز دارد. گذشته از یافتن شغل، ممکن است به یک رزومه نیاز داشته باشید به دلیل اینکه:
    • برای صاحبان مشاغل: برای جذب مشتریان جدید، سرمایه‌گذاران یا شرکای تجاری.
    • برای افراد شاغل: برای به‌دست آوردن ارتقای شغلی در سازمان فعلی خود.
    • برای دانش‌آموزان: برای به اشتراک گذاشتن مهارت‌ها و موفقیت‌های خود.
    • برای همه: برای تجزیه و تحلیل توانایی‌ها و دانش خود و همچنین برای بهبود خود.

انواع رزومه


از آنجا که رزومه یک ابزار بازاریابی برای تبلیغ دانش و مهارت‌های شماست، شناختن انواع مختلف آن و هدف مرتبط با هر یک از آنها، بسیار مهم است. 
تقویمی/زمانی: معمولا این نوع رزومه مورد استفاده اکثر افراد قرار می‌گیرد، زیرا در آن تاریخچه کار از جدیدترین تا ابتدایی­ترین کار ذکر شده است. این رزومه یک نمایش سریع از کل سابقه کار شما را ارائه می‌دهد. این قالب بهتر است توسط کسانی استفاده شود که فواصل بین کاری آنها بسیار کم است.
کاربردی: همانطور که از نامش پیداست، یک رزومه کاربردی به جای تاریخ‌هایی که این مهارت‌ها از طریق کسب و کار پولی یا کارآموزی کسب شده‌اند، بر مهارت‌های داوطلب متمرکز است. همچنین این قابلیت‌ها را به جای سابقه اشتغال فرد برجسته می‌کند.
هیبریدی: رزومه‌ای است که به عنوان رزومه ترکیبی هم شناخته می‌شود. قالب رزومه هیبریدی، انعطاف‌پذیرترین نوع رزومه محسوب می‌شود. این بهترین حالت برای افرادی است که هم تجربه کار مرتبط و هم مهارت‌های اساسی برای ارائه دارند.
هدفمند: رزومه مورد نظر عمومی‌ترین نوع رزومه است. به داوطلب این امکان را می‌دهد تا اطلاعات را بر اساس الزامات شغل یا محل استفاده از رزومه، شخصی‌سازی کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاران بالقوه را تحت تأثیر قرار دهید و اعتماد سهامداران را به خود جلب کنید، تجربه تحلیلگر مالی خود را در رزومه برجسته می‌کنید، حتی اگر دارای مدرک مهندسی یا هنرهای زیبا باشید.
ممکن است تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام یک از رزومه‌ها برایتان مفیدتر است، چالش برانگیز باشد. به عنوان نکته، یادتان باشد که انتخاب نوع رزومه مورد استفاده به هدف و موقعیت شما بستگی دارد.


تمام آنچه درباره رزومه هیبریدی باید بدانید


همانطور که گفته شد این نوع رزومه، ترکیبی از رزومه‌های زمانی و کاربردی است. بنابراین، از آن به عنوان یک رزومه ترکیبی نیز یاد می‌شود. در واقع مهارت و صلاحیت‌های شخص در اولویت رزومه است و  به صورت معکوس زمانی در لیست سوابق کاری، فهرست می‌شود. 
در حالی که رزومه هیبریدی به اندازه یک رزومه زمانی رایج نیست، اما امروزه محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌است. در حقیقت رزومه‌های ترکیبی از بسیاری جهات واقعا به رزومه استاندارد تبدیل شده‌اند. آنها بهترین عناصر رزومه‌های زمانی و عملکردی را ترکیب می‌کنند و این قالبی است که باید در نظر داشته باشید برای رزومه بعدی خود استفاده کنید.


مزایای استفاده از رزومه هیبریدی


رزومه ترکیبی از نظر قالب‌بندی در صفحه، بیشتر شبیه یک رزومه کاربردی است تا یک رزومه زمانی. اما با وجود اینکه استخدام‌کنندگان از رزومه‌های کاربردی بدشان می‌آید، به نظر می‌رسد که رزومه‌های ترکیبی را دوست دارند.
ممکن است دلیل علاقه این باشد که یک رزومه هیبریدی علاوه­ بر اینکه از روش رزومه عملکردی پیروی می‌کند (مهارت‌های متقاضی را در بالا برجسته می‌کند)، از روش زمانی نیز برای از سرگیری نوشتن (لیست وظایف شغلی تحت عنوان‌های شغلی) استفاده می‌کند.
یک رزومه ترکیبی مهارت‌های شما را در طول سابقه کار برجسته می‌کند. گره زدن برخی از وظایف و دستاوردهای شغلی خود به یک شغل خاص، به چگونگی و سابقه کسب مهارت شما، معنا و مفهوم می‌دهد. 


بهبود وضعیت ردیابی متقاضی


امروزه سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) بیشتر از همیشه رایج شده‌اند. این برنامه‌ها رزومه شما را اسکن کرده و به دنبال کلمات کلیدی خاصی می‌گردند. هرچه تعداد کلمات کلیدی شما بیشتر باشد، رزومه شما در ATS دارای رتبه بالاتری خواهد بود و احتمال مصاحبه با شما افزایش می‌یابد.
با این حال، نوشتن یک دسته از کلمات کلیدی که مهارت‌های شما را ارایه می‌دهند و اضافه کردن آنها به رزومه‌تان، راه مناسبی برای شکست دادن ATS نیست. بیشتر ATS ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که به دنبال کلمات کلیدی با الگویی خاص هستند؛ یعنی بیشتر آنها به دنبال کلمات کلیدی زیر عنوان شغلی هستند.
با یک رزومه هیبریدی، برخی از کلمات کلیدی مرتبط با عنوان شغلی را پیدا خواهید کرد که با ATS شانس شما را بهبود می‌بخشد.


نکات برجسته رشد حرفه‌ای  

 
مشکلی که در رزومه کاربردی وجود دارد این است که لزوما به شما فرصتی برای نشان دادن رشد شغلی یا پیشرفت شغلی نمی‌دهد. وقتی فقط مشاغل و عناوین شغلی را بدون وظایف شغلی یا موفقیت در آن لیست می‌کنید، عناوین تقریبا بی‌معنی می‌شود. می توانید خود را معاون ارشد روابط با مشتری بنامید، اما این به چه معناست؟ آیا تمام روز را در یک مرکز تماس به تلفن‌ها پاسخ می‌دادید یا راهکارهای حفظ مشتری را ایجاد می‌کردید؟
استفاده از رزومه هیبریدی به شما امکان می‌دهد تمام مهارت‌هایی را که در طول کار در تمام مشاغل خود آموخته‌اید، معطوف کنید. همچنین راهی برای نشان دادن رشد شغلی به شما ارایه می‌دهد. با ذکر چند وظیفه شغلی، می‌توانید نشان دهید که به تدریج مسئولیت‌های بیشتری به شما داده شده‌است، حتی اگر این موضوع، همیشه در عنوان منعکس نشود.


برطرف کردن شکاف‌های اشتغال


یکی از بزرگترین اشکالات استفاده از رزومه زمانی این است که شکاف‌های شغلی را به وضوح آشکار می‌کند و هیچ راهی برای نادیده گرفتن این کار در یک رزومه زمانی وجود ندارد. مزیت رزومه کاربردی این است که آسانتر است که شکافی را در سابقه استخدام کم کنید. با این حال، بیشتر استخدام‌کنندگان این موضوع را می‌دانند و اگر از رزومه کاربردی استفاده می‌کنید، بلافاصله فکر می‌کنند شما چیزی را پنهان می‌کنید.
در حالی که راهی برای پنهان کردن شکاف شغلی وجود ندارد، یک رزومه هیبریدی به شما فرصتی می‌دهد تا به استخدام‌کنندگان نشان دهید که شکاف شغلی شما چندان مهم نیست. ابتدا با جلب توجه به مهارت‌های خود و سپس نشان دادن اینکه در حرفه خود رشد و پیشرفت کرده‌اید، ممکن است بتوانید بر ترسهای یک کارفرما از خلا خود غلبه کنید.


مناسب برای یک محوری شغلی


رزومه‌های هیبریدی همچنین برای تغییر شغل بسیار مناسب هستند. یکی از مزایای رزومه کاربردی برای افرادی که شغل­های متغیر داشتند این است که به آنها قالبی می‌دهد تا مهارت‌های قابل انتقال خود را در صورت عدم تجربه مستقیم، در زمینه جدید خود برجسته کنند.
با این حال، با یک رزومه کاربردی، نمی‌توانید پیشرفت شغلی خود را نشان دهید. با یک رزومه هیبریدی، می‌توانید نشان دهید که با گذشت زمان، اعتماد و مسئولیت بیشتری به شما داده شده‌است. گرچه ممکن است این تجربه مستقیما به رشته جدید مربوط نباشد، مهارت‌های نرم شما که فراگرفته‌اید (و احتمالا برخی از مهارت‌های سخت نیز) نشان می‌دهد که ممکن است شما متقاضی مناسبی باشید.


چه زمانی نباید از رزومه هیبریدی استفاده کنیم؟


در حالی‌که رزومه‌های هیبریدی روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند، اما همیشه ایده‌آل نیستند. با ارائه چند دلیل به شما می‌گوییم که در برخی موارد باید از قالب هیبریدی صرف‌نظر کنید.


ترجیحی نیست


با وجود اینکه استخدام‌کنندگان به رزومه ترکیبی علاقه دارند، اما به عنوان قالب رزومه، همیشه برایشان ارجح نیست. مشکل رزومه ترکیبی شباهت بسیار زیاد آن به رزومه کاربردی است و همانطور که گفتیم رزومه‌های کاربردی به منزله پرچم‌ قرمز برای استخدام‌کنندگان هستند؛ حتی اگر شما در قسمت‌هایی از آن، از رزومه زمانی استفاده کنید.
وقتی از رزومه هیبریدی استفاده می‌کنید، مهارت‌های برتر خود را بیرون می‌کشید و برجسته می‌کنید. اما، وقتی این مهارت‌های برتر به یک کار خاص وابسته نباشند، برخی از استخدام‌کنندگان ممکن‌است رزومه شما را به محل کار سابقتان ارائه دهند؛ زیرا آنها می‌خواهند بدانند که شما از چه مکانی مهارت کسب کرده‌اید.


برای استخدام‌کنندگان سنتی بهترین گزینه نیست


رزومه‌های هیبریدی برای افرادی که دارای شکاف شغلی و تغییر شغل هستند سازگار است. با این حال ممکن‌است بهترین گزینه برای استخدام‌کنندگانی که به دنبال سابقه کار متوالی هستند، نباشد. 
در یک رزومه زمانی، شما هر عنوان شغلی و سپس تمام وظایف و موفقیت‌های شغلی را براساس زمان، لیست می‌کنید. در یک رزومه کاربردی، شما مهارت‌ها و موفقیت‌های خود را در عنوان مهارت‌ها لیست می‌کنید و آنها را به یک کار خاص وصل نمی‌کنید.
هنگامی‌که یک رزومه هیبریدی ایجاد می‌کنید، مهارت‌های قابل توجه خود را در بالای رزومه ذکر می‌کنید. سپس، عنوان‌های شغلی و وظایف قابل توجه خود را در زیر هر شغل ذکر می‌کنید.
لیست وظایف شغلی در رزومه ترکیبی کوتاه‌تر از رزومه زمانی است. اما این بدان معنا نیست که خودتان مهارت‌ها را کپی نمی‌کنید. در حالی که یک مهارت، متفاوت از یک موفقیت و وظیفه شغلی است، آسان است که همه آنها را با هم مخلوط کنید و در نهایت یک چیز را مرتبا تکرار کنید.
اما با وجود این اشکالات برای داشتن یک قالب هیبریدی بایستی رزومه خودتان را مرتبا و با دقت ویرایش کنید. اطمینان حاصل کنید که در بخش‌های مهارت، خلاصه حرفه‌ای و وظایف شغلی خود، موارد منحصربه‌فرد را در هر بخش لیست کرده‌اید.


قالب‌بندی رزومه هیبریدی


قالب بندی یک رزومه ترکیبی بسیار شبیه به یک رزومه زمانی است، اما چند تفاوت مشخص دارد.


اطلاعات تماس


مانند هر قالب رزومه دیگر، ابتدا با اطلاعات تماس خود شروع کنید. باید نام، ایمیل و شماره تلفن‌تان را بنویسید. اگر نمایه LinkedIn یا نمونه کار آنلاین دارید، این پیوندها را وارد کنید.


تیتر حرفه‌ای


یک عنوان حرفه‌ای تاحدود زیادی در مورد شما و نوع کاری که دنبال آن هستید توضیح می‌دهد. یک عنوان حرفه­ ای برای همه افراد جویای کار مناسب است. مثلا:
برای افرادی که در زمینه کاری خودشان به دنبال کار هستند:
    • حسابدار ارشد در شرکت ... با تجربه حسابداری مالی (گزارش، برنامه‌ریزی استراتژیک، تجزیه و تحلیل هزینه و تجزیه و تحلیل بودجه)
    • مدیر تولید: ابر رایانه و محصولات جدید، همکاری های استراتژیک در شرکت­های ...
برای دانشجویان:
    • دانشجوی ممتاز با تجربه تدریس خصوصی
    • فارغ‌التحصیل ارشد با سابقه پشتیبانی مشتری
برای تغییر شغل:
    • ویرایشگر مجرب ماهر با تجربه نویسندگی 
    • طراح گرافیک با تجربه گسترده در طراحی وب‌سایت


پاراگراف خلاصه


بخش بعدی پاراگراف خلاصه حرفه‌ای شماست. این شبیه خلاصه حرفه‌ای است که ممکن‌است در هر رزومه استفاده کنید و معمولا عنوان آن «خلاصه حرفه‌ای» یا چیزی مشابه آن است. با این حال، در یک رزومه هیبریدی، پاراگراف کمی طولانی‌تر از رزومه زمانی است، زیرا شما برخی از وظایف شغلی خود را در اینجا خلاصه می‌کنید.


مهارت‌های اصلی


درست در زیر پاراگراف خلاصه، بخش مهارت‌های اصلی قرار دارد. این می‌تواند یک بخش جداگانه با عنوان «مهارت‌های کلیدی» یا «مهارت‌های مربوطه» باشد. 
در یک رزومه کاربردی، مهارت‌های شما بر اساس مقوله دسته‌بندی می‌شوند، سپس در زیر گروه به تفصیل شرح داده می‌شوند. در رزومه هیبریدی، هیچ دسته‌ای وجود ندارد. در عوض، مهارت‌ها معمولا به ترتیب اهمیت یا توانایی ذکر می‌شوند. در حالی که هیچ قانونی وجود ندارد، سعی کنید از مهارت‌های سخت خود شروع کنید، سپس به مهارت‌های نرم خود بپردازید.


کلمات کلیدی

تراتژی‌های شغلی که می‌توانید استفاده کنید این است که رزومه خود را برای هر شغل تنظیم کنید. این به معنای بازنویسی رزومه‌تان برای یک کار جدید نیست. این به معنای خواندن شرح کار است تا مطمئن شوید که به زبان کارفرما صحبت می‌کنید.
به عنوان مثال، اگر یک کارفرما کسی را می‌خواهد که دارای مهارت «خدمات مشتری» باشد، مطمئن باشید که آن مهارت را کسب کرده‌اید. همچنین اگر ATS برای جستجوی «خدمات مشتری» برنامه‌ریزی شده باشد، «خدمات مشتریان» را نمی‌بیند و ممکن است رزومه شما را پایین‌تر رتبه‌بندی کند.


تاریخچه کار


مورد بعدی سوابق کاری شماست. شما بایستی آن را درست مانند آنچه در یک رزومه زمانی ثبت می‌کنید، لیست کنید. با کار فعلی یا جدیدترین کار خود شروع کنید و حدود 10 تا 15 سال (یا به همان ابتدای کار، بسته به سابقه کار خود) عقب بروید.
و دقیقا مانند یک رزومه زمانی، وظایف و دستاوردهای مربوطه را تحت هر عنوان شغلی ذکر کنید. با این حال، شما نباید در یک رزومه هیبریدی، هر مهارت یا وظیفه‌ای را لیست ‌کنید. برای این بخش، چند وظیفه و مهارت مرتبط را که می‌خواهید در رابطه با آن شغل برجسته کنید، انتخاب کنید. سپس، توضیح دهید که چه کاری انجام داده‌اید و چگونه به کارفرما منفعت رسانده‌اید.
 به عنوان مثال، به جای گفتن «رسیدگی به شکایات مشتریان» بنویسید «به طور فعالانه نگرانی‌های مشتری را برطرف کرده و ۹۲٪ بازدهی کسب شد». 
اگر نمی­توانید اینگونه بیان کنید، پس از توضیح وظایفی که انجام داده‌اید، نوشتن را متوقف نکنید. برای درج نتایج کار خود به نوشتن ادامه دهید. بنویسید که چرا انجام آن کار مهم بود؟ نتیجه چه بود؟ چه اتفاقی افتاده یا نیفتاده‌است؟ آیا پول صرفه‌جویی شد؟ چه چیزی در نتیجه آن متفاوت و بهتر بود؟ 


آموزش و پرورش


هرگونه تحصیلات خود را در این بخش ذکر کنید، دقیقا مانند سایر رزومه‌ها. نام مدرسه، تاریخ حضور در آن و هر درجه‌ای را که دریافت کرده‌اید ذکر کنید. همچنین، اگر آموزش خاصی دیده‌اید، این بخشی است که باید در آن ذکر شود.
جمع­بندی
ایجاد یک رزومه به یادماندنی به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. با این حال، به‌روزرسانی منظم رزومه بسیار مهم است و در تعیین مسیر شغلی جدید شما کمک‌کننده است.
در حالی که هنوز یک قالب رزومه عالی وجود ندارد، رزومه هیبریدی به شما امکان می‌دهد بدون کاهش و پنهان کردن سابقه کار خود، به مهارت‌های برجسته خود توجه کنید. رزومه‌های ترکیبی بر مدارک و ارزش شما تمرکز می‌کنند.
در نهایت رزومه، صرف نظر از نوع قالب، سندی ضروری است که به شما کمک می‌کند دستاوردهای حرفه‌ای خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید.


 

پست های مرتبط