بررسی پیوستگی نگاشت دورترین نقطه از مجموعه های دورپذیر یکتا

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم
  • نویسنده ظهیر مظلومی نژاد
  • استاد راهنما اسدالله نیکنام
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1375
چکیده

در این پایان نامه مجموعه های دورپذیر یکتا و نگاشتهای دورترین نقطه از مجموعه های مذکور مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. بحث فوق در سال 1961 میلادی توسط ویکتورکلی بنیان نهاده شد که اهمیت زیادی در کاربرد نظریه تقریب در آنالیز تابعی هندسی دارد. در فصل اول به بررسی وجود و تک عضوی بودن مجموعه های دورپذیر یکتا در فضاهای نرم دار پرداخته می شود، و چند نتیجه مهم از بوزنی همراه با اثباتهای آنها ارائه می شود. در فصل دوم به بررسی پیوستگی و پیوستگی برشی نگاشت دورترین نقطه می پردازیم و نشان می دهیم پیوستگی نگاشت دورترین نقطه از یک زیر مجموعه دورپذیر یکتا در فضاهای نرم دار تک عصوی بودن مجموعه فوق را نتیجه می دهد. کاری که در این پایان نامه ارائه می شود ارتباط نزدیکی با مجموعه های چبیشف دارد. مجموعه بسته m در فضای نرم دار e چبیشف نامیده می شود اگر هر عضو از e یک نزدیکترین نقطه یکتا در m را به خود بگیرد. در آنالیز حقیقی می دانیم اگر e یک فضای هیلبرت باشد و m یک زیر مجموعه بسته و محدب آن، آنگاه شرط فوق برای m برقرار است یعنی m چبیشف است ، و اگر روزی اثبات شود که همه مجموعه های دورپذیر یکتا در هر فضای هیلبرت تک عضوی هستند، آنگاه عکس مساله فوق نیز درست است ، یعنی هر مجموعه چبیشف نیز محدب خواهد شد. دوستداران برای اطلاع بیشتر می توانند به مقاله [11] در بخش منابع مراجعه نمایند. لازم به ذکر است که هر دو فصل پایان نامه کاملا به هم مربوط می باشند، هر گاه پیوستگی نگاشت مذکور در همه فضاهای باناخ اثبات شود مساله تک عضوی بودن مجموعه های دورپذیر یکتا در فضاهای باناخ بطور کامل حل شده است و بالعکس . در پایان آدرس تمام منابع مورد استفاده آمده است .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مجموعه های تک دورپذیر در فضای باناخ

در این پایان نامه مجموعه های دورپذیر و دورپذیر موازی در فضای باناخ را معرفی کرده و ارتباط آنها را با غلاف محدبشان بررسی می کنیم.مساله مهم در مورد مجموعه های تک دور پذیر تک عضوی بودن آنهاست.با اینکه هنوز پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارداما با قرار دادن شرایطی روی مجموعه و فضا می توان تک عضوی بودن مجموعه های تک دورپذیر را نتیجه گرفت.

قضایای نقطه ثابت و نقطه انتهایی برای نگاشت های مجموعه مقدار

در این پایانامه، ابتدا قضیه نقطه ثابت لفشتز را روی دو کلاس متفاوت از نگاشت های مجموعه مقدار غیرفشرده گسترش می دهیم که روی یک زیرمجموعه ی فضای باناخ که یک اجتماع موضعاً متناهی از مجموعه های بسته و محدب است تعریف شده اند. همچنین، یک جواب جزئی به حدس ناسبام برای نگاشت های مجموعه مقدار می دهیم. در ادامه از دیدگاه توپولوژیکی، وجود و یکتایی نقطه انتهایی را برای نگاشت های مجموعه مقدار به طور توپولوژیکی...

15 صفحه اول

توسیع پیوستگی و نتایج تعمیم یافته برای نگاشت های مجموعه-مقدار در آنالیز محدب

در این پایان نامه تعمیم هایی از قضیه توسیع هان-باناخ را برای نگاشت های مجموعه-مقدار بیان می کنیم، بویژه توسیع هایی برای نگاشت های مجموعه-مقدار k-محدب و k-مقعر ارایه می کنیم و سپس پیوستگی این نگاشت ها را بررسی کرده و در ادامه کاربردهایی از این قضایا را بیان می کنیم.

15 صفحه اول

پیوستگی نگاشت تقریبی جردن(2)

در این پایان نامه نگاشت های *-تقریب جردن و n-همومورفیسم های تقریبی جردن را مورد مطالعه قرار می دهیم و نشان می دهیم که چگونه می توان این نگاشت ها و این n-همومورفیسم ها را به ترتیب با نگاشت های جردن و n-همومورفیسم های حلقه ای تقریب زد. همچنین به بررسی پیوستگی نگاشت های تقریبی جردن بر روی جبرهای باناخ می پردازیم.

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023