نور در تئاتر( ارزیابی امکانات نورپردازی تالار وحدت و تئاتر شهر تهران). پروژه عملی : کارگردانی قسمتی از نمایشنامه هملت نوشته ویلیام شکسپیر

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
  • نویسنده عبدالخالق مصدق
  • استاد راهنما محمدرضا خاکی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1381
چکیده

تئاتر هم یکی از قدیمی ترین و هم یکی از جدیدترین هنرهاست. عناصر و هنرهای مختلفی درتولید و خلق یک تئاتر نقش دارند. بازیگر ، نمایشنامه نویس ، کارگردان ، طراحان ، تماشاگران و ... از جمله این عناصر هستند. نور نیز یکی از عناصر تولید یا پدید آورنده تئاتر در سالنهای فضای بسته است ، وحقیقت آنست که هنر طراحی نور و نورپردازی در تئاتر ، همانند خود تئاتر ، هنر عینیت و عمل است و نوشتن در باره نور بسیار سخت تر از اجرای نور در صحنه است . طی بیست و هفت سال پژوهش ، مطالعه ، تجربه و تحصیل در این هنر، بنظر می رسد ،بخش عمده ای از کارگردانان ، طراحان صحنه ، طراحان نور، بازیگران و دیگر عوامل اجرایی تئاتر در ایران ، هنر طراحی نور و نورپردازی در تئاتر را ، آنگونه که شایسته است ، نمی شناسند. این نوشتار نیز نمی تواند همه آنچه که هنر نورپردازی در تئاتر تلقی می شود ، باشد . به جرات می توان گفت که در ایران طراحی نور ، شاید بدلیل عدم شناخت و آگاهی ، یا فقدان تعریف شفاف و دقیق و منطقی از طراحی نور و یا کمبود نیروی متخصص و تکنولوژی نور صورت نمی گیرد . در این پایان نامه تلاش نموده ام ، اولویت های کاربردی این هنر و فن را ، هر چند به اختصار بیان کنم.تعاریف ، تاریخچه و نظریات گذشته ، کاربرد ها و اهداف نورپردازی ، طراحی نور ، مراحل نورپردازی ، نورهای خاص ، ضدنورها ، فلاشر، سایه بازی و تئاتر سایه ، زوایای نورپردازی ، نورهای رنگی ، فضاسازی ، مکتب های نورپردازی ، نورپردازی نمایشهای ایرانی و کودکان و عروسکی ، نور و موسیقی ، بررسی امکانات نورپردازی در تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر و ... قسمتهایی از مباحث این پایان نامه است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مردم‌شناسی مخاطب تئاتر با رویکرد شناخت نیاز فرهنگی (نمونه موردی تئاتر شهر و تالار وحدت)

در پژوهش حاضر نه به دنبال آسیب­شناسی بحران مخاطب و نه در پی راهکار­های جذب مخاطب در تئاتر بودیم، بلکه با رویکردی مردم­شناختی و با استفاده از مؤلفه­های این رشته سعی بر آن داشتیم با طرح پرسش­هایی مرتبط به هم، شناختی نسبی از مردمی که در حال حاضر جمعیت مخاطبان تئاتر را تشکیل می­دهند و به تئاتر شهر و تالار وحدت به عنوان دو قطب اصلی تئاتر کشور مراجعه می­کنند، به نتایجی برسیم. بر این اساس وارد میدان ش...

متن کامل

نورپردازی میدان تئاتر در شهر روتردام

امروز سبک زندگی انسان شهرنشین فضا‌های منعطفی را می‌طلبد که بسته به نوع نیازهای متنوع و گاه متضاد در طول روز یا شب بتواند از ...

متن کامل

باروک و استحاله باورهای مذهبی در هملت اثر ویلیام شکسپیر

کشمکش­های سیاسی، اجتماعی و مذهبی بین کاتولیک­ها و پروتستان­ها پس از رنسانس، رنگ و بویی متفاوت به آثار دسته گسترده­ای از هنرمندان اروپا از جمله شکسپیر داده بود. منتقدین ادبی و هنری، این سبک و سیاق تازه را سال­ها بعد تشریح کردند و نام هنر باروک را برآن نهادند. از جمله عناصر اصلی این هنر به چالش کشاندن مفهوم حقیقت در ذهن مخاطب و ایجاد حس عدم قطعیت در اوست. هنرمند باروک همچنین سعی می­کند بین دنیای ...

متن کامل

آراء و نظریات اجرایی «پیترسلارز» در تئاتر– پروژه عملی: کارگردانی نمایش «خیانت» نوشته «هرولد پینتر»

چکیده: این پایان نامه نگاهی است به اندیشه ها و تکنیک های کارگردانی «پیتر سلارز»، کارگردان برجسته ی تئاتر نیمه ی دوّم قرن بیستم و تلاشی است برای شناخت نحوه ی نگرش وی به تئاتر و انتظاراتی که او از یک نمایش - به قول خودش - به مثابه یک عمل اجتماعی و اخلاقی دارد. فصل اوّل این پایان نامه، اختصاص دارد به کلّیاتی درباره ی «سلارز» و اندیشه هایش و نیز نظریات برخی منتقدین درباره ی او. در این فصل سعی بر آ...

15 صفحه اول

نورپردازی میدان تئاتر در شهر روتردام

امروز سبک زندگی انسان شهرنشین فضا های منعطفی را می طلبد که بسته به نوع نیازهای متنوع و گاه متضاد در طول روز یا شب بتواند از آن استفاده کند. نورپردازی نه تنها به لحاظ عملکرد استفاده از فضا را میسر می سازد بلکه در ایجاد حس امنیت و برقراری ارتباط با فضا برای کاربر اهمیت دارد. میدان تئاتر در مرکز شهر روتردام نمونه ای از طراحی با تأکید بر زندگی شبانة شهر است که ایده های نورپردازی جوهر اصلی آن را نه ...

متن کامل

جایگاه نقد در تئاتر امروز ایران (با تأکید بر نقد اجرا) - پروژه عملی: برداشتی آزاد از نمایشنامه هملت

موضوع این پژوهش، نقد تئاتر است که از مباحث مهم نظری در حوزه تئاتر محسوب می شود. زیرا هرگونه توسعه و پیشرفتی در عرصه نقد تئاتر، موجب رشد و شکوفایی هرچه بیشتر اجراهای نمایشی خواهد شد و آنچه در این میان بیش از هر چیز حائز اهمیت بوده ترویج رویکردی علمی مبتنی بر نظریه ها و قواعد و اصول آکادمیک، در زمینه نقد نویسی تئاتر است تا بر اساس آن معرفی، تفکیک و طبقه بندی و در نهایت قضاوت و ارزیابی اجراهای تئا...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023