اصول و مبانی دبیری در متون کلاسیک (بر پایه تحلیل امّهات متون نثر فارسی تا قرن نهم)

پایان نامه
چکیده

هنر دبیری و نویسندگی میراث فرهنگ غنی و کهنی است که از ایران باستان سرچشمه گرفته است و با ورود اسلام به ایران و پیوند فرهنگ ایرانی- اسلامی غنای خاصی یافته است. آثار نویسندگان بزرگ ادب فارسی بر مبنای اصول و مبانی، شکل گرفته است که این اصول و مبانی را می توان نظریه دبیری فارسی دانست. نویسندگان و دبیران فرهیخته زبان فارسی برای تأثیرگذاری بیشتر بر خواننده ارائه سخن را بر اساس اصول و مبانی خاصی طرّاحی کرده اند از جمله واژه گزینی، واژه چینی، چگونگی شروع و خاتمه سخن. بهره گیری از آیات و احادیث و تاریخ و ... که حاصل شناخت و فراگیری و به کارگیری این اصول و مبانی خلق شاهکارهای ادب فارسی است. همچنین دبیری نیاز به فراگیری مهارت ها و فنونی داشته است که دبیران از طریق آموزش، این مهارت ها را فرا می گرفته اند و نیز افراد خاصی با ویژگی های خاص برای این علم و فن و هنر برگزیده می شدند و دانش هایی با شیوه های خاص به آنان آموزش داده می شده است. به نظر می رسد که در میان نویسندگان و ادیبان زبان پارسی کسی به جز نظامی عروضی به تدوین و تنظیم اصول و مبانی دبیری در یک کلام منسجم و پیوسته نپرداخته باشد و تبیین نظریه دبیری قدیم را می توان در چهار مقاله عروضی مشاهده کرد که در ابتدا معیار ترسل و نامه نگاری بوده است و سپس مبنای کار نویسندگی قرار گرفته است. در این رساله با بررسی و تحلیل سخن نظامی در کتاب چهار مقاله، نکته ها و ظریفه های ضروری سخنِ سخنوران و دبیران دسته بندی شده تا بتوان از آن ها به عنوان درآمد سخن و راه ورود به مباحث سود جست؛ پس متون منتخب در سنجه ارزیابی اصول و مبانی نثر دبیران سنجیده شد. علاوه بر نکته هایی که نظامی عروضی در تدوین آیین دبیری آورده است نکته های دیگری از بررسی متون دیگر حاصل آمده و بر موارد قبلی افزوده شد، در نهایت مجموع این اصول با نمونه هایی از شواهد آن دسته بندی و تبویب و تحلیل و تفسیر شد. به طور کلی در این رساله معاییر و موازین اصول دبیری را بر دو پایه این چنین استوار ساخته ایم: 1- حصول مبانی نظری و به دست آوردن نظریه دبیری قدیم و تفکیک اصول و مبانی دبیری از آن. 2- بررسی امّهات متون نثر دوره اوّل و دوم نثر فارسی و تحلیل متون مورد نظر. در بخش اوّل رساله، مباحثی از قبیلِ حسن آغاز، واژه گزینی، واژه چینی، بهره گیری از آیات و احادیث و تاریخ و ..، در متون منتخب: مقدمه شاهنامه ابومنصوری، سفرنامه ناصرخسرو، سیاست نامه، قابوس نامه و تاریخ بیهقی بررسی شد. در بخش دوم رساله به بررسی مسائل نثر تزیینی در متون منتخب نثر دوره دوم: کلیله و دمنه، التوسل الی الترسل، ترجمه تاریخ یمینی، نفثه المصدور، تاریخ جهانگشا و تاریخ وصاف پرداخته شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازتاب مقامات حضرت مریم(س) در متون عرفانی فارسی از قرن چهارم تا پایان قرن نهم

Quranic characters, including the Saint Mary, have always figured in texts of mysticism. The miracles attributed to her, the sending of heavenly food to her, and the fruition of the dried palm-date, indicate for mystics her exalted statues, her attainment of spiritual positions such as Welāyat (Sainthood), khilāfat al-kobra (great saintship), patience (Sabr), trust in God (Tawakkol), voluntary ...

متن کامل

جریان‌شناسی نظریه عشق الهی در متون عرفانی فارسی(از آغاز تا قرن نهم هجری)

 نظریة عشق الهی در عرفان ایرانی-اسلامی، تحول و تطوری خاص را پشت سر گذاشته و پس از تشکیل‌شدن در بستر جریان‌هایی خاص، تکامل یافته است. جوانب این نظریه در موضوعاتی مانند انواع و مراتب عشق، جواز یا عدم جواز انتساب آن به حضرت حق، رابطة عشق حقیقی با معشوق مجازی و رابطة عشق با هستی‌شناسی عرفانی، به اشکال مختلف و گاه متناقض در متون عرفانی مطرح شده است. مسئلة این پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته...

متن کامل

جایگاه زن در متون نثر فارسی از قرن چهارم تا نهم

الف: موضوع و طرح مسئله اساس کار بر بررسی جایگاه زن در متون نثر فارسی از قرن چهارم تا نهم است. با مطالعه منابع مرتبط موجود که در کتاب نامه قید شده است و تفکیک و دسته بندی عناوین و موضوعاتی که مربوط به زن می شود و تجزیه و تحلیل آنها و بررسی نمونه ها این تحقیق به انجام رسید . ب: مبانی نظری منابع مورد تحقیق شامل متون نثر فارسی برجسته و برگزیده ای می شود که قرن چهارم تا نهم را در بر می گیرد .پرس...

15 صفحه اول

جایگاه زنان در متون نثر فارسی کهن

اقوام گوناگون، بنابر فرهنگ و تمدن قومی و نژادی، اساطیر، مذهب، و شرایط ویژه جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی، دیدگاه هایی گوناگون نسبت به زن داشته اند و همین مساله جایگاه اجتماعی و حقوقی زن را، در جوامع گوناگون و در طول تاریخ، دیگرگون کرده است.در فرهنگ و ادبیات هندوستان، زنان در نقش های الاهه، اسطوره ای، روحانی، جادوگر، دلاله، و مانند آن دیده می شوند و کتاب هایی چون کلیله و دمنه، سند...

متن کامل

بازتاب مقامات حضرت مریم (س) در متون عرفانی از قرن چهارم تا قرن نهم هجری

آیاتی که در قرآن کریم دربارة مقام و منزلت حضرت مریم (س) نازل شده است، در ادبیات عرفانی بازتاب گسترده‌ای یافته است. از دیدگاه عرفا، شفقّت بر خلق از جمله ویژگی‌های برجستة اولیا است و آرزوی مرگ کردن حضرت مریم (س) نه به دلیل ترس از ملامت خلق، بلکه به سبب شفقّت او بر آدمیان بود تا به سبب نسبت دادن اتّهامات ناروا به آن حضرت، گرفتار عقوبت نشوند. حضرت مریم (س) به سبب مخالفت با هوای نفس و صبر در برابر سختی...

متن کامل

جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق)

سماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان نداده‌اند و یا برای آن شرایط سختی قایل شده‌اند.در مقابل، بسیاری از عارفان نیز سماع را وسیله‌ای برای جذب واردات قلبی از جانب محبوب دانسته و شرایط آن را ذکر کرده‌اند.از آغاز تا قرن پنجم(هـ ق) تفکر و رفتار صوفیانه در ذهنیت جامعه ایرانی در حال شکل‌گیری و نمو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023