بدیع در شعر تائب اِوزی

پایان نامه
چکیده

زبان ادبی بهترین، موثرترین و زیباترین شیوه ی ارتباطی بشر است که دارای ویژگی ها و شاخص هایی از جمله زیبایی، روانی ، فصاحت و بلاغت است. ابزار زیبایی زبان ادبی دو جنبه ی لفظی و معنوی را در بر می گیرد. از جمله ارکان زیبایی کلام، بدیع، بیان و معانی هستند. تائب اِوزی شاعر قرن سیزدهم (1229- 1294 ه.ق ) است که برای ادب دوستان کمتر شناخته شده است. در این رساله به بررسی آرایه های بدیعی دیوان اشعار وی می پردازیم و سعی داریم تا حدّ امکان زیبایی-های بدیعی الفاظ و معانی شعرتائب را آشکار ساخته و با شیوه ی بیان ساده و کلام دور از ابهام او آشنا شویم. تائب شاعری صوفی مسلک بوده که از حافظ شیرازی تأثیر زیادی پذیرفته است و از کلام شیوا و جذّابی بهره می برد. در این رساله به بررسی آرایه های لفظی و معنوی دیوان او پرداخته و بسامد هر آرایه را به صورت نمودار نشان داده و میزان بهره گیری شاعر را از هر آرایه به صورت درصد بیان نموده ایم. دیوان تائب مشحون از آرایه های بدیعی، بخصوص صنایع لفظی است و آرایه هایی از قبیل سجع و جناس و تصدیر و... در دیوان او بسامد بالایی دارند و در مجموع دو سوّم از آرایه های بدیعی دیوان او مربوط به آرایه های لفظی است. کلام وی از سادگی و روانی خاصّی برخوردار است و در شعر او به ندرت تعقید و ابهام دیده می شود. تائب از آرایه های معنوی بدیعی کمتر بهره گرفته و از میان این آرایه ها بیشتر از تضاد، مراعات النظیر و ایهام استفاده کرده است.

منابع مشابه

بدیع در شعر سعدی

این پایان نامه به بررسی بدیع در شعر سعدی یعنی بوستان و غزل ها و قصاید او می پردازد.بدیع در لغت به معنی امر تازه و نو است و در اصطلاح آرایش سخن فصیح و بلیغ را گویند.قدما آن را علم آرایش بیرونی کلام می دانستند. بهره گیری سعدی از این صنایع مانند دیگر جنبه های شاعریش به شیوه ی سبک کلی او یعنی سهل و ممتنع است. این صنایع در شعر او نه تنها متکلفانه نیستند و خود را بر شعر سعدی تحمیل ننموده و آن را گران...

نگاهی به شعر کمال خجندی از چشم انداز علم بدیع

چکیده بی‌تردید دو عامل مهم تخیّل و زبان در خلق شعر مؤثر هستند. شاعر با کمک تخیّل از تمام امکانات و شگردهای زبانی چون بیان، بدیع، معانی بهره گرفته و دست به آفرینش ادبی می-زند. در این میان بدیع به عنوان یکی از علوم مهم بلاغی و شگردهای زیبایی شناختی در تناسب و توازن درونی کلام نقش مؤثری دارد. این تناسب و توازن که در نقد ادبی نو و به ویژه فرمالیست‌های روسی به آن توجه ویژه‌ای می‌شود حاصل هماهنگی عوامل...

متن کامل

پلی بر تصاویر بدیع، صنایع بدیعی و صور خیال در شعر خاقانی

شعر فنی یکی از دشوارترین و پیچیده‏ترین سبک‏های شعر فارسی است که در قرن ششم رواج یافت. خاقانی از بزرگترین شاعران این سبک به شمار می‎رود. یکی از سئوالاتی که مطرح می‎شود این که خاقانی به چه شیوه‎ای از علوم بلاغی بهره گرفته و این کاربرد چه تأثیری بر شعر او گذاشته است؟ کتاب‎ها و مقالات زیادی پیرامون سبک شعر خاقانی و دشواری‎های شعری او نوشته شده است ولی به دلیل گستردگی اشعار و مضامین متنوع و دیر فهم ...

متن کامل

قضایا المکان بین الذاکره والرؤیا فی شعر (بدیع صقّور)

یهدف هذا البحث إلی تسلیط الضّوء علی أبرز قضایا المکان فی شعر بدیع صقور،  هذا الشاعر الذی أطلّ علی الحیاه فی إحدی قری محافظه اللاذقیه، حیث الطّبیعه ترسم مشاهد للمکان تنبض بالثراء والحیویه، وحیث المکان یمارس سطوته علی الشاعر فیسهم فی تشکیل عقله وسلوکه تشکیلاً یتداخل مع إلفه المکان وقیمه المختلفه، ممّا استدعی حرص الشّاعر علی أن یحفظ للمکان حضوره فی ذاته، فاختزن تفاصیله، لیظلّ متصلاً به، یلجأ إلیه، ویطلّ عل...

متن کامل

تلقی بدیع گادامر از فهم

گادامر به پیروی از هیدگر فهم را حالت بنیادین هستی دازاین می‌داند. او در حقیقت و روش سه معنای متفاوت برای فهم برمی‌شمارد. وی همچنین معتقد است که این سه معنا ریشه در یک معنای اصلی و کانونی دارند. این سه معنا عبارتند از: ا- فهم به عنوان معرفت نظری؛ 2- فهم به عنوان معرفت عملی؛ 3- فهم به عنوان توافق. عامل پیوند‌دهنده این سه، معنای دیگری از فهم است که گادامر از آن به فهم به مثابه کاربرد تعبیر می‌کند....

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023