تأثیر ادبیات عامه بر نقاشی عامه ی دوره@ی قاجار (1174- 1304) با مطالعه ای بر کتاب های مکتب خانه ای، پروژه عملی: یاد گذشته

پایان نامه
چکیده

چکیده عنوان تحقیق حاضر تأثیر ادبیات عامه بر نقاشی عامه¬ی¬ دوره¬ی قاجار (1174-1304) - با مطالعه¬ای بر کتاب¬های مکتب¬خانه¬ای می¬باشد. برای پی بردن به تأثیرات ادبیات عامه بر نقاشی کتاب¬های مکتب¬خانه¬ای در دوره¬ی قاجار ابتدا به بحث راجع به اوضاع سیاسی و اجتماعی دوره¬ی قاجار و بعد به هنرها و ادبیات عامه¬ی این دوران و خصوصیات هر یک از آن¬ها و سپس به چاپ-سنگی و خصوصیات صفحه¬آرایی و زیبایی¬شناسی تصاویر این کتاب¬ها اشاره شده است و در نهایت در فصل آخر به مطالعه¬ی هفت داستان مکتب¬خانه¬ای برای درک بهتر میزان وابستگی تصاویر به ژانرهای ادبی، بن مایه¬ها، کنش¬ها و پاره¬ نقش¬های داستانی، پرداخته شده است. انتخاب این داستان¬ها بر اساس ژانرهای ادبی متفاوت، کوتاهی و بلندی داستان و نقاشی¬هایی که به لحاظ اجرا قوی، متوسط و ضعیف هستند، می¬باشد. در طی این تحقیق مشخص شد، همان¬طور که متن¬های¬ عامه ساده¬تر و قابل درک¬تر شدند تصاویر نیز به همان اندازه و به پیروی از متن، ساده و بی¬تکلف¬ شدند. اما در اینجا ذکر این نکته هم لازم است که تصاویر این کتب به طور کامل در خدمت متن نبودند علاوه بر این عواملی نظیر امکانات فنی چاپ¬سنگی، کاغذهای نامرغوب کتاب¬های چاپ¬سنگی، تصویرگران غیرحرفه¬ای و... در شکل¬گیری این تصاویر نقش به سزایی داشتند. روش انجام این تحقیق توصیفی می¬باشد. واژگان کلیدی: قاجار، نقاشی، ادبیات، عامه، چاپ سنگی، مکتب¬خانه .

منابع مشابه

بررسی تأثیر نقاشی های قهوه خانه ای با موضوعات مذهبی بر روی باورهای عامه مردم

  نقاشی قهوه­ خانه ­ای سبکی از نقاشی است که توسط نقاشان مکتب ندیده در دوران قاجار بنا بر شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خود شروع به بالیدن کرد و بارزترین نمودهایش را می­توان در دوران مشروطیت به نظاره نشست. نقطه­ی اوج این آثار در دوره­ی قاجار بوده و بیشترین مخاطب آن انسان­هایی از میان مردم کوچه و بازار بوده‌اند؛ فرض بر این است که نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای با موضوعات مذهبی خصوصاً واقعه کربلا، تأثیرات عمی...

متن کامل

بررسی تأثیر نقّاشی های قهوه خانه ای با موضوعات مذهبی بر روی باورهای عامه مردم

چکیده نقاشی قهوه خانه ای سبکی از نقاشی است که توسط نقاشان مکتب ندیده در دوران قاجار بنابر شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خود شروع به بالیدن کرد و بارزترین نمودهایش را می توان در دوران مشروطیت به نظاره نشست. نقطه ی اوج این آثار در دوره ی قاجار بوده و بیشترین مخاطب آن انسان هایی از میان مردم کوچه و بازار بوده اند؛ فرض بر این است که نقاشی های قهوه خانه ای با موضوعات مذهبی خصوصاً واقعه کربلا، تأثیرات عم...

متن کامل

نقد کتاب "مکتب های ادبی" به یاد استاد گافیک و نقاشی شمس حسین شمیسا

آثار سید حسینی،مترجم و مؤلف فرانسه زبان ایرانی، به اندازه کافی شناخته شده اند و نیازی نیست که ما در اینجا به معرفی آنها بپردازیم. اما اخیراً انتشار اثر استادانه‌ی او،"مکتب های ادبی" (1376)، امکان آن را برای ما فراهم کرده است تا این بار او را از خلال این تألیف بزرگ و ارزشمند بشناسیم. وسعت تحقیقاتش،که ابعاد بی حصر و حدی یافته اند،او را وادار نموده اند تا عملاً اذعان بکند که اثرش به صورت نوعی تاریخ...

متن کامل

بررسی ادبیات پورانه ای در دین و فرهنگ عامه هندو

این نوشتار به معرفی بخشی از ادبیات دینی هندویی معروف به ادبیات پورانه­ای می­پردازد که خود حجم قابل توجهی از متون دینی هندو را تشکیل می­دهد. ادبیات پورانه­ای در یک تقسیم­بندی شامل دو بخش اصلی است که هر کدام پورانه­های مختلفی را در بر می­گیرد: 1. مهاپورانه­ها یا پورانه­های بزرگ؛ 2. اوپه پورانه­ها یا پورانه­های کوچک. واژه «پورانه» به معنی «کهن» و «باستان» است و ادعای فرقه­های هندویی بر این است که ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023