بررسی هویت بصری و گرافیک محیطی محور چهارباغ عباسی اصفهان از1370-1390
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده علی سجادیه
- استاد راهنما کامران افشارمهاجر مهرداد کشتی آرا
- سال انتشار 1393
چکیده
در این پژوهش میان رشته ای که به روش توصیفی - تحلیلی و از نوع کیفی و غیرتعاملی صورت پذیرفته، جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای و بررسی متون به روش میدانی و به صورت مشاهده ای انجام شده است، و بررسی «هویت بصری» و «گرافیک محیطی» محور فرهنگی تاریخی چهارباغ عباسی پرداخته می شود. «هویت بصری» یعنی ویژگی های دیداری و کیفیت هایی که مشخصه ی چهارباغ اصفهان بوده و آن را بهعنوان خیابانی واجد ارزشهای کالبدی، عملکردی و زیباشناسانه از دیگر خیابانهای ایران و جهان متمایز کند. «گرافیک محیطی» چهارباغ در این پژوهش، شامل تابلوهای مغازه ها، تابلوهای «استند» و ایستگاه های اتوبوس می شود که کارکرد اطلاع رسانی و زیباسازی شهری دارد. تابلوی مغازه ها معرف کاربری تبلیغاتی در عین ایفای نقش کارکردی آن یعنی معرفی کالا و خدمات است، اگرچه بسته به کیفیت ارائه شده، تابلوها موجب افزایش پویایی و سرزندگی در فضای شهری یا اغتشاش و آلودگی بصری می شوند و این بیانگر چگونگی مشارکت مردم در منظر شهری است. هدف این پژوهش، بررسی سازمان دهی فضایی، ساماندهی و ضابطه مند کردن طراحی گرافیک تابلوها برای بازیابی و سرزندگی محور ساختاری چهارباغ و رسیدن به هویت بصری است که شایسته ی این محور است. نتایج پژوهش نشان دهنده ی این است که ساماندهی تابلوهای خدماتی و تجاری ارتباط مستقیم با معماری خلاقانه در نما و بدنه ی خیابان دارد. گذشته از آن، ضعف و ناهماهنگی در طراحی گرافیک، استفاده از طراحان کم تجربه در طراحی بسیاری از تابلوها از سوی نهادهای دولتی، طراحان و تابلوسازان خصوصی و نیز اجرایی نشدن ضوابط و مقررات ناکامل زیباسازی شهری و نبود یک نگاه جامع، «کل نگر» و خلاق، نتیجه ای جز تأثیر نامطلوب و گاه مخرب بر فضای بصری در محور چهارباغ عباسی نداشته است. هویت یک مفهوم نسبی است و بازگشتن به سنت های گذشته بدون آگاهی لازم و پشتوانه های مفهومی و عملکرد امروزی، ماهیت بصری درستی را ایجاد نمی کند. ازاین رو با بررسی موردی یک قسمت از چهارباغ، تغییرات وپیشنهادهای ممکن بر بدنه و نمای چهارباغ با استفاده از قوانین دیداری گشتالت به صورت عملی نشان داده می شود. این در حالی است که قسمت های زیادی از بدنه ی شرقی چهارباغ کاملاً تخریب و با نوسازی به صورت یکریخت و یکسان سازی ارزش های کالبدی و عملکردی و نیز هویت بصری را با چالش های فراوانی روبه رو ساخته است. از دید کارشناسان و صاحب نظران، از یک سو شفاف نبودن بدنه ی تازه ساز، حذفِ نمای مغازه ها و سوق دادن آن ها در یک گذرِ درون گرا و بی توجهی به جانمایی تابلوهای سردر مغازه های آن و همچنین جزییات طراحی نما از سوی دیگر خالی از اشکال نیست. اما تابلوهای بدنه ی غربی در حال حاضر با بافت قدیمی موجود، نیاز به ساماندهی دارد و بازسازی آن در آینده ضروری به نظر می رسد. از این رو چند طراحی قلمِ (تایپ فیس) مناسب برای این موضوع انجام شده است.
منابع مشابه
چیستی هویت بصری ایرانی از منظر گرافیک
سیطره و نفوذ رسانههای جدید که عمدتاً با نرمافزار، تصویر، فونت و موضوع مشترک در حال گسترش است،اگرچه نویدبخش زبان بصری یکدست برای ارتباط آسانتر است، اما این یکدستی زبانی، همواره مخاطراتی چون، به حاشیهراندن یا فراموشی فرهنگهای بصری متنوع جهانی را نیز به دنبال داشته است. در ایران نیز این مخاطرات، با عدم استمرار محتوا و عناصر بصری ایرانی در حوزههای مختلف، چون، مخدوششدن سیمای شهرها، ناپدیدشدن ...
متن کاملچیستی هویت بصری ایرانی از منظر گرافیک
سیطره و نفوذ رسانه های جدید که عمدتاً با نرم افزار، تصویر، فونت و موضوع مشترک در حال گسترش است،اگرچه نویدبخش زبان بصری یکدست برای ارتباط آسانتر است ، اما این یکدستی زبانی، همواره مخاطراتی چون، به حاشیه راندن یا فراموشی فرهنگ های بصری متنوع جهانی را نیز به دنبال داشته است. در ایران نیز این مخاطرات، با عدم استمرار محتوا و عناصر بصری ایرانی در حوزه های مختلف، چون، مخدوش شدن سیمای شهرها، ناپدید شدن ...
متن کاملهویت بصری شهری در حیطه ی طراحی گرافیک
امروزه شهرها به مثابهی کالاها یا خدمات، با برخورداری از طرح هویت بصری به اشاعه و متمایزسازی خود پرداختهاند. با در نظر گرفتن این موضوع که طراحی هویت بصری برای شهرها، پدیدهای نوظهور بوده و با توجه به کمبود اطلاعات در این باب، پژوهش حاضر به مطالعهی هویت بصری شهری در حیطهی طراحی گرافیک پرداخته است. رسیدن به چیستیِ هویت شهری و چگونگی بررسی و توصیف عناصر و مؤلفههای تشکیلدهندهی آن و همچنین دست...
متن کاملتأثیر گرافیک محیطی متروی تهران بر فرهنگ و هویت
نقش اصلی گرافیک محیطی، راهنمایی و اطلاعرسانی، زیباسازی محیط، تسهیل در امر ارتباط و ایجاد هویت بصری عنوان شده است. این موارد در فرایندی ناخودآگاه بر هویت و فرهنگ مخاطب تأثیر میگذارند. اگر بحران هویت و مشکلات فرهنگی عصر حاضر را از سویی و آشفتگی، نابسامانی و ابهام فضاهای شهری را از سوی دیگر، از مشکلات مهم در مناسبات جوامع شهری در نظر بگیریم، به ارتباط غیرکلامی، دوسویه و تنگاتنگ محیط و فرهنگ به...
متن کاملبررسی تطبیقی تناسبات نمای سردر مساجد شیخ لطف الله، جامع عباسی، حکیم و مدرسه چهارباغ اصفهان
این مقاله به بررسی تناسبات نمای سردر چند نمونه از بناهای شاخص صفوی در شهر اصفهان بهعنوان مهمترین آثار این دوره پرداخته است. نمونههایی که مورد سنجش و بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از: مساجد شیخ لطفالله، جامع عباسی (مسجد شاه سابق یا مسجد امام)، حکیم و مدرسه چهارباغ (مادر شاه). مسئلة مورد توجه تناسبات بهکار رفته در نمای سردر این بناها بهعنوان ابزاری در جهت خلق آثاری خردمندانه و مطلوب است. ب...
متن کامل[طراحی سازه سبک برای خلق فضاهای موقت شهری] (نمونه موردی : محور چهارباغ عباسی اصفهان)
دراینجا هدف طراحی سازه ای سبک برای خلق فضاهای موقت شهری می باشد.این سازه سبک و شفاف بوده ، به راحتی در محیط نشسته و خود را به محیط تحمیل نمی کند، طراحی آن به صورت مدولار بوده و قابل جمع شدن و برپا شدن توسط نیروی غیر متخصص و بومی می باشد، هزینه ساخت آن پائین بوده و قابل حرکت (portable) می باشد در ضمن قابلیت گسترش و تعمیم به کل شهر و اصلاح چهره شهر(طراحی از جزء به کلان) را داراست. با توجه به این ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023