طراحی جستجو بنیان معماری نرم افزار با استفاد از الگوریتم ژنتیک

پایان نامه
چکیده

طراحی نرم افزار یکی از سخت ترین و پیچیده ترین وظایف در توسعه نرم افزار می باشد. در اغلب متدولوژی های توسعه نرم افزار، مرحله طراحی بعد از مرحله تحلیل انجام می گیرد. در مرحله تحلیل به چیستی نیازمندی ها پرداخته می شود در حالی که مرحله طراحی به چگونگی محقق سازی نیازمندی ها می پردازد. در واقع طراحی، یک فرآیند مبتکرانه برای تبدیل صورت مسئله به راه حل ها می باشد. بنابراین فرآیند مبتکرانه طراحی نرم افزار به دلیل پیچیدگی و مستعد خطا بودن از اهمیت خاصی برخوردار است. بررسی روش های مختلف طراحی نرم افزار نشان می دهد که روش های مبتنی بر معماری نقش بنیادی در موفقیت طراحی نرم افزار ها داشته است. در این روش ها مهم ترین فعالیت، شناسایی مولفه ها و تعیین ارتباط بین آنها می باشد که این مسئله در دسته مسائل np-hard قرار می گیرد. تا کنون روش های متعددی بمنظور شناسایی مولفه های معماری ارائه شده است که بیشتر آنها مبتنی بر روش های خوشه بندی کلاسیک می باشند. در این روش ها فقط به دو عامل اتصال و انسجام پرداخته شده است و به عوامل دیگری که در شناسایی مولفه های معماری نرم افزار موثر هستند توجهی نشده است. به همین دلیل استفاده از آنها منجر به شناسایی مولفه های معماری متفاوت با دید متخصص شده است. یکی از حوزه های جدید تحقیقاتی بمنظور خودکارسازی فرآیند های مهندسی نرم افزار استفاده از روش های جستجو برای حل مسائل مهندسی نرم افزار است. ایده اصلی این رویکرد اینست که فضای راه حل های ممکن برای هر مسئله مهندسی نرم افزار به صورت فضای جستجو در نظر گرفته می شود، سپس با استفاده از روش های جستجوی مناسب، راه حل بهینه بدست می آید. این رساله دارای دو هدف: 1) خودکارسازی طراحی معماری نرم افزار با رویکرد جستجوبنیان و 2) توسعه الگوریتم ژنتیک بمنظور طراحی معماری نرم افزار است. منظور از خودکارسازی طراحی معماری نرم افزار اینست که با استفاده از فرآورده های فاز تحلیل و نیازمندی های یک سامانه، مولفه های معماری و روابط بین آنها با توجه به محدودیت های موجود بصورت خودکار شناسایی شوند. در این رساله چهار روش شناسایی مولفه های معماری نرم افزار ارائه شده است و این روش ها با 7 سامانه به عنوان مورد مطالعه ارزیابی شده اند. هریک از این روش ها دو هدف خودکارسازی طراحی معماری نرم افزار و توسعه الگوریتم ژنتیک را دنبال می کنند. در اولین روش تلاش شده است که مسئله شناسایی مولفه های معماری نرم افزار به یک مسئله جستجو نگاشت شود و با استفاده از الگوریتم ژنتیک استاندارد به عنوان یک روش بهینه سازی حل شود. در دومین روش تلاش شده است که الگوریتم ژنتیکی مخصوص مسئله شناسایی مولفه ها طراحی شود که در آن عملگر های ژنتیکی متناسب با این مسئله تعریف شده است. در سومین روش تلاش شده است که تعدادی از محدودیت های موثر در شناسایی مولفه ها مانند مدل استقرار مولفه ها، چارچوب های برنامه نویسی و مولفه های قدیمی قابل استفاده مجدد در الگوریتم ژنتیک گنجانده شود تا مولفه های بدست آمده این محدودیت ها را رعایت کنند. در چهارمین روش تلاش شده است که امکانی فراهم شود که معمار(ان) نرم افزار بصورت مستقیم با الگوریتم ژنتیک تعامل کنند و دانش آنها سبب راهنمایی الگوریتم ژنتیک در شناسایی مولفه ها شود. با بررسی های موردی انجام شده، مزیت هر روش و قابلیت کاربری هر روش تشریح شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

طراحی بهینه شبکه­های فاضلاب با استفاده از الگوریتم ژنتیک

 Construction cost of municipal sewer networks as any other infrastructure systems are very demanding. These costs can, however, reduced through optimal design of these networks. A model based on Genetic Algorithm is used in this paper for the optimal design of sewer networks with predefined layout. Three different set of decision variables are used to check the efficiency of the method. Result...

متن کامل

طراحی بهینه دیوارهای حائل وزنی بتنی با استفاده از الگوریتم ژنتیک و الگوریتم زنبورعسل

هنگام طراحی دیوارهای حائل، ابتدا باید ابعاد اولیه­ای برای آن حدس زده شود. طراح برای انتخاب اولیه ابعاد، از تناسبات منطقی دیوارهای حائل که از تجربیات گذشته بدست آمده است، استفاده می­کند که این ابعاد نسبتی از ارتفاع دیوار هستند. بررسی­ها نشان می­دهد که با تغییر شرایط طرح از قبیل مشخصات پشت دیوار حائل، شرایط زلزله­خیزی منطقه، تخمین ابعاد بدین صورت نمی­تواند جوابگوی یک طرح اقتصادی باشد. در این مقال...

متن کامل

استفاده پذیری نرم افزار سیمرغ از دید کاربران:لزوم بازنگری در پارادیم طراحی نرم افزارهای کتابخانه ای

هدف: کاربرمداری، پارادایمی است که ضرورت توجه به آن در تمامی کارکردهای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بویژه در طراحی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، بیش از پیش دیده می‌شود. اگر چه در آغاز طراحی و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای پارادایم نظام‌مدار مورد نظر بوده است، امروزه لزوم تغییر پارادایم و حرکت آنها به سمت کاربرمداری و استفاده‌پذیری، اهمیت بیشتری یافته ا...

متن کامل

طراحی خودکار معماری کلاس های نرم افزار با روش pso

طراحی نرمافزارهای بزرگ، فعالیتی بسیار پیچیده و مشکل است. در واقع طراحی یکی از سختترین وظایف در فرآیند توسعه نرمافزار میباشد. محققین در فرآیند تولید نرم افزار به دنبال افزایش سطح خودکارسازی می باشند، دلیل این امر این است که خودکارسازی سبب می گردد تا انجام فرآیند طراحی بدون نیاز به طراحان متخصص صورت گیرد. خودکارسازی طراحی نرمافزار با روش های معمول رایج امکانپذیر نیست زیرا در طراحی با فضای جستجوی ...

15 صفحه اول

طراحی آیرودینامیکی دیفیوزر تقارن محوری با استفاده از الگوریتم ژنتیک و روش طراحی معکوس گلوله- اسپاین

در تحقیق حاضر، طراحی آیرودینامیکی یک دیفیوزر تقارن محوری به کمک ترکیب حل کننده معادلات لایه مرزی، الگوریتم بهینه سازی ژنتیک و پیاده سازی روش طراحی معکوس گلوله- اسپاین صورت می‌گیرد. با ترکیب کد عددی حل معادلات لایه مرزی با الگوریتم بهینه سازی ژنتیک، توزیع فشار دیواره دیفیوزر بگونه ای حاصل میشود که ماکزیمم بازیابی فشار بدون جدایش جریان حاصل گردد. بمنظور ارزیابی صحت عملکرد کد لایه مرزی توسعه داده ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده برق و کامپیوتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023