شخصیت وشخصیت پردازی درسه نمایش نامه حمید امجد(زائر،مهر وآئینه ها،گردش تابستانی)

پایان نامه
چکیده

شخصیت وشخصیت پردازی از عناصر بسیار پر اهمیت هر اثر نمایشی است ؛چرا که نویسنده با قدرت وتوانایی خود ،شخصیت های اثرش را در نظر خواننده کاملا واقعی جلوه می دهد .پژوهش حاضر برآن است شخصیت ها وشیوه های شخصیت پردازی در نمایشنامه های زائر ،مهروآینه ها وگردش تابستانی از حمید امجد را بررسی وتحلیل نماید . در این پژوهش ابتدا شخصیت ها از لحاظ اهمیت دراماتیک ،چالشگری،بافت فردی،تحول پذیری ،ساخت ونوع حضور در نمایشنامه تقسیم بندی شدند .سپس تمامی شخصیت ها باتوجه به شیوه ی شخصیت پردازی غیرمستقیم یا نمایشی یعنی کنش ،گفتار ،نام وکشمکش و...معرفی گشتند وشواهد متعددی برای تبیین شخصیت آنها ارائه شد .در گام بعدی به تحلیل شخصیت ها ونمایشنامه از دیدگاه مکتب رئالیسم وسمبولیسم با ذکر دلیل مستند از متن کتاب پرداخته شد و در مرحله ی آخر پروتوتیپ ها وابعاد شخصیت ها مورد بررسی قرار گرفت .نتایج به دست آمده ،نشان می دهد که غالب شخصیت های نمایشی را مردان تشکیل می دهند وزنان حضور کمتری دارند .در میان انواع شخصیت ها ،بیشترین درصد متعلق به شخصیت های نوعی است .اکثر شخصیت های اصلی ،چند بعدی وپیچیده وشخصیت های فرعی او غالبا ساده وایستا هستند . او در شیوه ی شخصیت پردازی نمایشی ،بیشتر به شیوه ی گفتگو ونام گذاری توجه نموده است.شخصیت پردازی نمایشنامه ها متاثر از مکتب های واقع گرایی ونماد گرایی است ونویسنده از انواع پروتوتیپ های اساطیری ،طبقاتی ،تاریخی ،مذهبی وذهنی بهره برده است .کلید واژه ها:حمید امجد ،نمایشنامه ،زائر ،مهر وآینه ها ،گردش تابستانی ،شخصیت ،شخصیت پردازی نمایشی

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل الگوهای ساختاری نمایش نامه های حمید امجد

حمید امجد یکی از نمایش نامه نویسان معاصر و صاحب سبک است. او از ١٣٦٥ تاکنون با نوشتن نمایش نامه و به صحنه بردن نمایش ها، حضوری مستمر و ارزشمند در این عرصه داشته است. در این مقاله، پس از مقدمه ای کوتاه و معرفی اجمالی حمید امجد، به اختصار به مفهوم ساختار و ساختارگرایی و سپس تحلیل بخشی از آثار امجد (نمایش نامه های دهه های هفتاد و هشتاد) با تکیه بر ساختار روایت آن ها می پردازیم. هر نمایش نامه جداگان...

متن کامل

شخصیت و شخصیت پردازی در مقامات حریری

شخصیت، در مقامات حریری، عنصر اصلی و محور همة مقامات است. شخصیت­های اصلی، در غالب مقامات، ایستا به نظر می­رسند اما به سبب حرکت رو به رشد با فراز و نشیب­ و تغییرات فکری، روحی، اعتقادی و فیزیکی، از مقامه نخست تا مقامه آخر به عنوان یک داستان بلند، شخصیت­هایی پویا به حساب می­آیند. شخصیت­های فرعی در مقامات حریری، شخصیت­هایی ساده و ایستا هستند که به ندرت تا حد شخصیت اصلی پیش می­روند و به جای آنها ایفا...

متن کامل

بررسی نمایش نامه باغ آلبالو و شخصیت های آن

مقاله ابتدا به تفاوت ویژگی های میان تئاتر آستروفسکی که به متن اثر تکیه می کند و تئاتر نوین که در آن مبنا درک مفاهیم درونی اثر توسط کارکدان و کار او روی هنرپیشه و همچنین کار هنر پیشه روی نقش می باشد اشاره کوتاهی دارد. در ادامه به ویژگی های نمایش نامه های چخوف و بررسی نمایش نامه باغ آلبالو آخرین نمایش نامه نویسنده و شخصیت های اثر پرداخته می شود. چخوف در نمایش نامه باغ البالو حوادث زندگی و ویژگی ه...

متن کامل

شخصیت پردازی در داستان فرود

در فایل اصل مقاله موجود می باشد

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023