نظریه های مانستگی و همانستگی تعمیمی برای فضاهای ناجابجایی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان - دانشکده علوم ریاضی
  • نویسنده سعید قربانی
  • استاد راهنما میثم میثمی صدر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1393
چکیده

توپولوژی ناجابجایی شاخه ای از ریاضیات است که در قرن گذشته بوجود آمده است. پژوهش در این شاخه منجربه کاربردهای فراوانی در شاخه های مختلف ریاضی و ریاضی فیزیک شده است. منشأ این شاخه را می توان قضیه ای دانست که ایزرائیل گلفاند(1913-2009) ریاضیدان برجسته ی هم عصر ما بیان کرد. طبق این قضیه، رابطه ای دوگانی بین رسته ی فضاهای توپولوژیک فشرده و هاسدورف و رسته ی *c- جبرهای جابجایی و یکدار برقرار است یعنی هر فضای توپولوژیک فشرده و هاسدورف را می توان به یک *c- جبر جابجایی و یکدار متناظر کرد. وجود این رابطه ی دوگانی سبب شد که بتوان ویژگی های فضاهای توپولوژیک فشرده و هاسدورف را در *c-- جبرها نیز بررسی کرد و البته بالعکس. در این پایان نامه ضمن بررسی رابطه ی دوگانی گلفاند، نظریه های مانستگی را برای فضاهای ناجابجایی بیان کرده و به عنوان مثالی از آن ها نظریه ی کِی را معرفی می کنیم. در فصل اول مفاهیم و قضیه هایی از توپولوژی جبری و نظریه ی *c-- جبرها را که در این پایان نامه مورد نیاز است بیان می کنیم. در فصل دوم رابطه ی دوگانی گلفاند را معرفی می کنیم و در فصل سوم هم به بیان نظریه ی مانستگی و پاره ای از قضایای مربوط به آن می پردازیم. یکی از مهم ترین قسمت های این پایان نامه که نظریه ی مانستگی و همانستگی تعمیمی برای فضاهای ناجابجایی است را در فصل چهار با بررسی مقاله ی کلود شاکت تحت عنوان روش های توپولوژیک برای *c-جبر ها انجام می دهیم. در فصل پنجم نیز با بیان چند مثال از نظریه های مانستگی و همانستگی کار را به پایان می بریم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فضاهای کوانتمی و توپولوژی ناجابجایی آنها

هندسه ناجابجایی، هندسه فضاهای کوانتمی را مطالعه می کند. به عبارت ساده تر، این کار به معنی مطالعه خواص هندسی جبرهای ناجابجایی است. اساس کار بر توجه به این نکته است که رسته های مختلفی از فضاها را می توان به وسیله جبرهای جابه جایی نگاشت ها بر آنها کاملا توصیف کرد. در این صورت به یک جبر جابجایی می توان به عنوان جبر نگاشت ها بر یک فضای ناجابجایی نگریست. حال سوال این است: خاصیت هندسی یک جبر ناجابجای...

متن کامل

مانستگی و همانستگی جبرهای باناخ بر پایه سرشت ها

‏‎ابتدا به معرفی دو رده مهم از جبرهای باناخ می پردازیم که در فصول بعدی به عنوان منبعی از مثال های نقض از این جبرها استفاده می کنیم. ‎ سپس‏، برای ‎$phiin ‎delta‎(a)$‎ به معرفی مفهوم ‎‎$‎‎phi$‎‎‏-میانگین پذیری ‎‎$‎‎delta‎‎$‎‎‏-ضعیف برای جبر ‎$a‎$‎‎‏ به عنوان تعمیمی از ‎‎$‎‎phi$‎‎‏-میانگین پذیری در حالتی که جبر باناخ ‎‎$‎a‎$‎‏ دارای همانی تقریبی یک طرفه باشد‏، می پردازیم. می گوئیم ‎‎$‎a‎$‎‎‏‏، ‎...

نظریه ی جبری و توپولوژیکی کِی برای فضاهای جابجایی و ناجابجایی

به صورت کلی یک فضای ناجابجایی، فضایی نمادین است که توسط -c*جبرهای توابع پیوسته ی نمادین روی آن معرفی می شود. به عبارت دیگر رسته ی فضاهای ناجابجایی دوگان رسته ی- c* جبرها است. در این پایان نامه نظریه ی جبری کِی c*-جبرها و نظریه ی توپولوژیکی کِی c*- جبرها و فضاهای توپولوژیک بررسی می شوند.

نظریه فضاهای برگمن: گذشته، حال و آینده

موضوع جدید فضاهای برگمن عبارت است از ترکیب استادانه آنالیز تابعی و نظریه عملگرها با نظریه توابع تحلیلی. این نظریه علاوه بر آنکه دارای مفاهیم مشترک زیادی با نظریه فضاهای هاردی است، دارای عناصر جدیدی مانند هندسه هذلولوی،  هسته های بازمولد  و تابعهای گرین دو-همساز است. در این مقاله دو قسمتی سعی خواهیم کرد محققین جوان را با  مقدمات ورود به این دنیای تازه آشنا کنیم.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان - دانشکده علوم ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023