برهم کنش ارزش های فرهنگی- اجتماعی و ساختار کالبدی معماری منظر شهری ایران (مورد مطالعه: محور چهارباغ دوره صفوی [اصفهان]و معاصر)

پایان نامه
چکیده

چکیده: پیدایش فضای سبز در کالبد فضاهای شهری در ایران را می توان به دو گونه تقسیم نمود؛ نوع اول طبیعی و ارگانیک و نوع دوم طراحی شده و مصنوع است که مردم در شکل گیری و گسترش آن نقش اساسی دارند. خیابان چهارباغ اصفهان در دوره صفوی نمونه خوبی از دست? دوم به شمار می رود که به عنوان عامل اساسی در منظر شهری اصفهان صفوی، بستری برای شکل گیری بسیاری از فعالیت های فرهنگی-اجتماعی دوران معاصر خود همچون رساندن اخبار و فرامین حکومتی ، مراسم عزاداری مذهبی ، فعالیت های تجاری، برگزاری مسابقاتی همچون اسب سواری، چوگان بازی، قپق اندازی و گاوبازی و همچنین مراسم سنتی- فرهنگی نظیر مراسم چراغان، آب پاشان، گلریزان، نقالی و شاهنامه خوانی بوده است.در حقیقت در اصفهان دوره صفوی، ساختار معماری منظر شهری، متناسب با فعالیت های فرهنگی- اجتماعی مردم شکل گرفته و توانسته به درستی پاسخگوی نیازها و احتیاجات مردم آن دوران باشد که در دوره های بعد به خصوص از دور? قاجاریه به بعد به دلیل گرته برداری نامناسب از مکاتب غربی در شهر سازی این نقش حیاتی کمرنگ گردید. با توجه به روال طرح شده فوق و همچنین نیم نگاهی به نیازهای کنونی جوامع ایرانی در دوران معاصر، این سوال مطرح می شود که ساختار کالبدی معماری منظر شهری در ایران می باید واجد چه خصوصیاتی باشد تا بتواند علاوه بر پاسخگویی به نیازهای متنوع سنتی و مدرن جوامع امروزی، موکد بر ارزش های فرهنگی-اجتماعی غنی ایرانی و اسلامی باشد؟ در حقیقت پاسخگویی به این سوال که محور اصلی شکل گیری این تحقیق می باشد، سبب دستیابی به راهکارهای مناسبی جهت هویت بخشی به معماری منظر شهری در ایران- به عنوان بستری که در گذشته آبستن شکل گیری فعالیت های فرهنگی-اجتماعی غنی ایرانی بوده- می گردد. در این راستا با استفاده از رویکردی تاریخی، تطبیقی و توصیفی ابتدا به جمع آوری اطلاعات تاریخی از طریق منابع و کتب معتبر در زمینه خصوصیات مختلف خیابان چهارباغ صفوی پرداخته می شود و در ادامه با بررسی وضعیت موجود و قیاس آن با گذشته سعی خواهد شد که ویژگیهایی قابل تعمیم از این قیاس حاصل گردد تا بتوان با کمک آنها راهکارهایی برای ارتقا و توسعه ابعاد فرهنگی- اجتماعی معماری منظر در محورهای شهری ایران با توجه به نقش? راهنمای موجود که همان خصوصیات خیابان چهارباغ است، ارائه گردد. در نهایت؛ نتیجه این رسال? تحقیقی، در قالب یک مدل پیشنهادی با نام " مدل ابعاد هویت فرهنگی در منظر شهری " معرفی می گردد که بر اساس این مدل ،هر چهار مولف? کالبد، فعالیت، تصورات و زیست محیط به عنوان مولفه های اصلی یک مکان پایدار در یک بستر فرهنگی ارائه و راهکار های پیشنهادی با تمرکز بر مقوله "فرهنگ" ارزیابی می گردند. کلمات کلیدی: معماری منظر شهری ، چهارباغ، ابعاد فرهنگی - اجتماعی، هویت ایرانی-اسلامی ، ساختار کالبد

منابع مشابه

نشانه های برهم کنش فرهنگی میان ایران و روم در ظروف سیمین دوره ساسانی

با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب، این منطقه از دوره باستان همواره در تبادلات فرهنگی، از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده است؛ به گونه­ای که گروه­های اجتماعی زیادی با قوم ها و فرهنگ­های گوناگون از این منطقه عبور کرده یا در آن ساکن شده­اند؛ درنتیجه برهمکنش فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در میان آنان را در گذر تاریخ شاهدیم. یکی از مهم ترین بخش های مراودات فرهنگی شرق و غرب ب...

متن کامل

معنویت و حکمت در معماری سبک چهارباغ در دوران صفوی

 چهارباغ در مقام منظر و سبکی معمارانه است که در پرتو نگرة دینی ـ معرفتیِ ایرانیِ مسلمان در عهد صفوی به بلوغ و جلوه‌ای مثال‌زدنی دست‌ می‌یابد. چهارباغ در ارتباط با مفهوم بهشت‌های چهارگانه قرآن کریم، نقل و سیره ائمه معصومین: و توجه ویژه به سنت اسلامی و گران‌قدر وقف در دوران صفوی آینه‌دار معماری اسلامی است. دقت نظر در این منابع و جهانِ ادبیات، حکمت و عرفان آن دوره، دقایق معنوی و حکمی مفهومِ بهشت قرآنی...

متن کامل

بیانیه وین در مورد "میراث جهانی و معماری معاصر ـ مدیریت منظر شهری تاریخی"

در دوران معاصر گسترش شهرهای جدید بسیاری از کشورها در پیرامون شهرهای تاریخی، یکی از معضلات ساکنین و مدیران شهری به‌شمار می‌رود. در اغلب موارد این رشد و توسعة شهرسازی نوین در صورت عدم کنترل صحیح و مدیریت مطلوب از سوی مسئولین به‌عنوان عاملی که ارزش‌های میراثی شهرهای تاریخی را تهدید می‌کند، چالش برانگیز خواهد بود. بیست و هفتمین نشست کمیتة میراث جهانی در شهر وین، بر موضوع گسترش شهرها در دوران معاصرت...

متن کامل

برهم کنش های فرهنگی زرنکه با ساتراپی های شرقی امپراتوری هخامنشی با استناد به صنعت سفالگری

شهر دهانه ی غلامان سیستان، یکی از محوّطه­های شناخته شده و کلیدی در بخش شرقی امپراتوری هخامنشی به شمار می­رود. نمایندگان ساتراپ زرنکه (سیستان) بر پلکان­های شرقی آپادانای تخت جمشید در حال آوردن هدایایی مانند گاو و سپرهای بلند نقش گردیده­اند. علاوه بر این، نمایندگان سایر ساتراپی­های شرقی مانند هندیان، آراخوزیه و گنداریان نیز در حال حمل هدایای خود به بارگاه شاهی هستند. هم اکنون شرقی­ترین ایالات این ...

متن کامل

بررسی تاتو به‌عنوان هنر در ساختار فرهنگی و اجتماعی معاصر

Body painting has been practiced in the wide variety of cultures which includes Tattooing, Marking, and Ink Painting. In this study, we have explored whether tattoos should be counted as art and if they should, their aesthetic characteristics have been extracted based on the Franz Boas analytical method in anthropology of art. In this study, we attempted to investigate two issues about tatto...

متن کامل

مطالعه مضامین کتیبه های نستعلیق در قالی‌های دوره صفوی ایران

Today we know that the main reason for usage of calligraphy in carpet design was to state and explain the religious content instead of decorative role – such as the other Islamic functional arts. According to that, most of carpets that contain inscriptions are the Mihrabi Carpets that almost use for praying. Along with the Mihrabi Carpets that are often used in religious functions, calligraphy ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023