جایگاه ریاضت از منظر قرآن و حدیث

پایان نامه
چکیده

«ریاضت نفس» به معنای «تمرین رام کننده نفس در مقابل پروردگار»، مهم ترین محور تربیتی است که ادیان الهی آن را در قالب تکالیف دینی (ریاضات اختیاری) و امتحانات و ابتلائات الهی (ریاضات غیر اختیاری) با هدف مطیع نمودن نفس اماره در مقابل پروردگار، مطرح نموده اند . در قرآن و احادیث، گر چه واژه «ریاضت» کمتر بکار رفته، اما مفاد آن در قالب عناوینی نظیر تقوی، مجاهده با نفس، نهی از هوای نفس و غیره، فراوان است چنانکه مصادیق آن در قالب تکالیف شرعی اعم از عبادات و اخلاقیات مطرح گردیده اند تا جایی که مغز شریعت، ریاضت دانسته شده : «الشریعه ریاضه النفس» . از آنجا که اسلام کامل ترین نسخه ادیان الهی است، تمام جوانب حیات بشر اعم از فردی و اجتماعی؛ مادی و معنوی را تواما لحاظ نموده و لذا در بحث ریاضت، حد و مرزهای دقیقی را مطرح نموده است که خارج شدن از آن در قالب افراط یا تفریط، حیات فرد و جامعه را به مخاطره خواهد افکند . امروزه با گسترش امکانات رفاهی بشر و جایگزینی علومی چون روانشناسی و علوم تربیتی مدرن که بر مبانی دینی استوار نیست، روز به روز شاهد کمرنگ تر شدن اصل «ریاضت نفس» هستیم و ادبار بشر به ریاضت نفس، ملازم اقبال وی از مفاسد اخلاقی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود. از جمله عواملی که مزید بر علت در میان مسلمین گشت، ریاضات شاق و انحرافی برخی متصوفه بود که کدورت ذهنی مسلمین نسبت به واژه ریاضت را در پی داشت. بنابراین وجود تحقیقی که از یک طرف، جایگاه ریاضت مطلوب اسلام را نشان دهد و از طرف دیگر ریاضات متصوفه را آسیب شناسی کند، لازم به نظر می رسید. در این راستا رساله حاضر، دو رسالت را در پیش گرفت؛ اول، سعی در احیای آموزه ریاضت به عنوان یک اصل بینشی و ارزشی مهم از منظر دینی تا گامی در جهت تقویت «رویکرد ریاضتی» در جامعه امروزی باشد؛ دوم، آسیب شناسی ریاضات اهل تصوف تا غبار بدنامی از این آموزه گرانبها، زدوده شود . واژگاه کلیدی : ریاضت نفس، نفس اماره، تصوف، امتحان و ابتلاء، فلسفه خلقت .

منابع مشابه

جایگاه ریاضت در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث

این نوشتار سعی در بازنگری و تقویت جایگاه «ریاضت نفس» در نظام تربیتی و اخلاقی اسلام دارد؛ ریاضت، روح انسان را «قوت» و «خضوع» می‌بخشد و این دو خصلت، ضامن موفقیت در همه عرصه‌ها اعم از فردی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دنیوی و اخروی هستند؛ ریاضت به دو قسم اختیاری و غیر‌اختیاری قابل تقسیم است که تمام تکالیف شرعی در قسم اختیاری جای گرفته و مقصود از ریاضت غیر‌اختیاری، ابتلائات و امتحانات الهی است؛ این ...

متن کامل

جایگاه ریاضت در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث

این نوشتار سعی در بازنگری و تقویت جایگاه «ریاضت نفس» در نظام تربیتی و اخلاقی اسلام دارد؛ ریاضت، روح انسان را «قوت» و «خضوع» می بخشد و این دو خصلت، ضامن موفقیت در همه عرصه ها اعم از فردی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دنیوی و اخروی هستند؛ ریاضت به دو قسم اختیاری و غیر اختیاری قابل تقسیم است که تمام تکالیف شرعی در قسم اختیاری جای گرفته و مقصود از ریاضت غیر اختیاری، ابتلائات و امتحانات الهی است؛ این ...

متن کامل

بررسی جایگاه تقلید از منظر قرآن و حدیث

پایان نامه حاضر تحت عنوان «بررسی جایگاه تقلید از منظر قرآن و حدیث» با بهره گیری از تفاسیر قرآنی معتبر در روایات معصومین? به بررسی مفاهیم تقلید و واژگان مرتبط با آن، تبیین هدف و جایگاه تقلید در اسلام، و بیان مصادیق عمده تقلید مذموم و ممدوح می پردازد. تقلید در زندگی انسان نه تنها در تبیین مسائل فقهی و استخراج و استنباط احکام شرعی و تکلیفی نقش دارد، بلکه در سایه روی آوردن و تأسی به پیامبر? و اهل...

15 صفحه اول

موانع و عوامل واقع‌بینی از منظر قرآن و حدیث

یکی از مباحث مهم در زندگی انسان، موضوع واقع‌بینی است. اصل واقع‌بینی به قدری مهم است که دین اسلام مبنای دعوت خود را بر آن نهاده‌است؛ بدین معنا که از انسان می‌خواهد با درک صحیح آیات آفاقی و انفسی و پی‌ بردن به واقعیت آن‌ها، به وظایفی که در سایة آن متوجه می‌گردد، قیام نماید. اما با وجود توصیه‌های مکرر الهی به واقع‌بینی، انسان غالب اوقات نسبت به آن بی‌توجه می‌باشد و در اثر پیروی از وهم و خیال، غفلت...

متن کامل

آسیب شناسی عبادت از منظر قرآن و حدیث

عبادت که اصلی ترین وظیفة بنده در برابر پروردگارش است مصون از آسیبها و بلایا نیست. این مقاله به آسیب شناسی عبادت از دو جنبة درونی و بیرونی می پردازد . ملاک این تقسیم بندی، فرد عبادت کننده است، از آن حیث که آسیب از جانب خود اوست یا عواملی خارج از حوزة وجودی او. مراد از عوامل درونی پرداختن به نقاط ضعف علمی عبادت از قبیل بیان فلسفه و آداب ظاهری و باطنی برخی عبادات است که ناآگاهی از آنها موجب آسیب ز...

متن کامل

اختلال شخصیت خودشیفته از منظر قرآن و حدیث

خداوند در قرآن از شخصیت یا الگوهای بادوام و فراگیر در رفتار، احساسات و افکار انسان با تعبیر شاکله یاد نموده، خود را به عنوان خالق وی، دارای آگاهانه­ترین دیدگاه نسبت به شخصیت­های رشد یافته و مختل معرفی می­نماید. (الإسراء/84). بر این اساس می­توان ادعا نمود که قرآن به عنوان کلام وحیانی و حدیث به عنوان منبع مکمل مرتبط با وحی، می­توانند از منابع تشخیص و درمان انواع اختلالات شخصیتی باشند. ولی این نظی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه معارف اسلامی قم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023