اثربخشی آب، شیر و آب لیموی طبیعی درترشح کبدی-صفراوی رادیوداروی99mTc-MIBI دراسکن پرفیوژن قلب

نویسندگان

  • غلامی, امیر مرکز تحقیقات سرطان، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده مقاله:

سابقه و هدف: پیدایش پرتوزایی خارج قلبی در کبد، مجاری صفراوی و روده‌ها از دشواری‌های تصویربرداری اسکن پرفیوژن میوکارد در تشخیص بیماری‌های عروق کرونر قلب به‌شمار می‌آید. هدف از این مطالعه، مقایسه میزان اثربخشی آب، شیر و آب لیموی طبیعی بر روی ترشح کبدی و پیرو آن کاهش پرتوزایی مزاحم زیرقلبی رادیوداروی 99mTc- sestamibiدر این نوع از اسکن‌ها می‌باشد. مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 100 بیمار زن مراجعه کننده برای انجام اسکن پرفیوژن قلب به روشSPECT به بیمارستان شهید بهشتی بابل، انجام شد. این بیماران در مرحله استرس (با دارو)، به صورت تصادفی به 4 گروه: بیماران بدون دریافت نوشیدنی (گروه1)، بیماران دریافت کننده 250 میلی‌لیتر آب (گروه2)، بیماران دریافت کننده250 میلی‌لیتر شیر پرچرب (گروه3)، بیمارن دریافت کننده 250 میلی‌لیتر آب لیموی رقیق شده (گروه4) تقسیم شدند. با بدست آوردن اندازه‌های جذب قلب و کبد، نسبت آنها (Heart/Liver) برآورد گردید. میزان کاهش پرتوزایی مزاحم خارج قلبی پس از دریافت نوشیدنی‌های مزبور در گروه‌های گوناگون براساس ارزیابی‌های چشمی و نیمه‌کمی مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: گروه‌های چهارگانه مورد مطالعه، از نظر سن، وزن و شاخص توده بدنی تفاوت معنی‌داری با هم نداشتند. نسبت H/L در گروه یک 0/038±0/13، در گروه دو 0/039±0/15، در گروه سه 0/055±0/17 و در گروه چهار 0/039±0/15 بود که در بررسی‌های آماری مشخص شد، تنها در گروه3 نسبت به گروه1 میزان کاهش پرتوزایی مزاحم زیرقلبی معنی‌دار بود (0/027p=). همچنین طبق ارزیابی چشمی و نیمه‌کمی داده‌های خام تصاویر، تنها در گروه 3، تعداد 18 نفر از 25 بیمار، پرتوزایی مزاحم زیرقلبی کمتری نسبت به پرتوزایی قلبی داشتند که نسبت به گروه 1 معنی دار بوده است (0/001p=). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که نوشیدن حداقل 250 میلی‌لیتر شیر پرچرب می‌تواند پرتوزایی مزاحم زیرقلبی را کاهش دهد. 

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اثر دوزهای مختلف آفلاتوکسین B1 در مدل پرفیوژن کبدی رت

 مقدمه و هدف: این مطالعه برای دستیابی به حداقل غلظت های آسیب رسان آفلاتوکسین B1 به کبد می باشد. به این دلیل که دوز مواجهه افلاتوکسین با دوز جذب شده تفاوت دارد و تمام دوز مواجهه به کبد نمی رسد. همچننین برای انجام مطالعات بیشتر در رابطه با اثرات ضد آفلاتوکسینی مواد نیاز به دوزی از آفلاتوکسین با حداکثر آسیب و حداقل مواجهه هستیم. مواد و روش کار: 16 عدد رت نژاد ویستار نر به چهار گروه به طور تص...

متن کامل

اثرات اتفن بر نیروی جدا نمودن میوه ومیزان کلروفیل درمیوه لیموی آب

اترل (اتفن یا 2- کلوفسفونیک اسید) میوه های لیمو را از دم سست نمود. نیروی جدا نمودن میوه از دم تا 9/0 کیلوگرم کاهش یافت . غلظت 600 قسمت در میلیون اتفن 6 تا 9 روز بعد از تیمار بدون ریزش برگها و صدمه به میوه باعث کاهش نیروی جدانمودن میوه از دم گردید. مقدار کلروفیل در پوست لیمو 6 تا 9 روز بعد از تیمار با اتفن به سرعت کاهش یافت .بطورکلی اتفن اثرمعنی داری برروی ویتامین ث و اسیدیته کل آب لیمو نداشت.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 20  شماره 1

صفحات  12- 7

تاریخ انتشار 2018-01

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023