بازنگری تاکسونومیکی جنس گون Astragalus L. (Fabaceae) در استان زنجان و شرح یک گونه جدید

نویسندگان

  • علی باقری گروه زیست‌شناسی، دانشکده علوم، تربیت معلم تهران، تهران، ایران
چکیده مقاله:

استان زنجان واقع در شمال غربی ایران، با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، آب هوایی و پستی بلندی خود شرایط مستعدی برای رویش جنس گون دارد. در طول سال‌های 1387-1389 جمع‌آوری وسیعی در خصوص این جنس در استان انجام گرفت. در نتیجه این مطالعات 41 گونه به مجموع 75 گونه قبلی گزارش شده از استان زنجان اضافه گردید، به علاوه تعداد 9 گونه جدید برای دنیای گیاه‌شناسی معرفی شدند و در این مقاله گونه Astragalus fausicola Podlech ex Bagheri, Maassoumi & F.Ghahrem. از بخش Incani DC. به عنوان گونه جدید شرح داده و معرفی می‌شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازنگری تاکسونومیکی جنس گون astragalus l. (fabaceae) در استان زنجان و شرح یک گونه جدید

استان زنجان واقع در شمال غربی ایران، با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، آب هوایی و پستی بلندی خود شرایط مستعدی برای رویش جنس گون دارد. در طول سال های 1387-1389 جمع آوری وسیعی در خصوص این جنس در استان انجام گرفت. در نتیجه این مطالعات 41 گونه به مجموع 75 گونه قبلی گزارش شده از استان زنجان اضافه گردید، به علاوه تعداد 9 گونه جدید برای دنیای گیاه شناسی معرفی شدند و در این مقاله گونه astragalus fausico...

متن کامل

مطالعاتی درباره جنس گون (Astragalus) در ایران (2)، گونه جدید

10 گونه برای اولین بار از ایران گزارش داده می‌شوند. Astragalus acetabulosus, A. glochideus, A. gudrunensis, A. jormolenkoi, A. maymanensis, A. nephtonensis, A. onobrychis, A. pseudo-becki, A. registanicus, A. stenocarpus. 2 گونه A. mozaffarianii  وA. neo-podlechii به ترتیب از شمال غربی و جنوب ایران نامگذاری و شرح داده می‌شوند.

متن کامل

دو گونه جدید از جنس گون(Astragalus) از ایران

گونه‌های A. leucocerciformis, Astragalus pseudo-orthocarpus  به عنوان گونه‌های جدید نامگذاری و شرح داده می‌شوند. گونه‌های فوق به ترتیب متعلق به بخش‌های Astragalus ، Anthylloidei هستند. تفاوتهای این گونه با نزدیک‌ترین خویشاوندان آنها توضیح داده می‌شود.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس گون (Astragalus L. ) در ایران

گونه Astragalus memoriosus  از بخش ‍Caraganella به عنوان گونه جدیدی معرفی و شرح داده می‌شود. از ویژگیهای این گونه در بخش، بلندی آن به طول حدود 100 سانتی‌متر، بلندی پایک گل‌آذین و ساقه‌های نقره‌ای رنگ است. گونه مذکور با داشتن اختصاصات زیر از گونه نزدیک خود A. reshadianusتشخیص داده می‌شود. طول پایک گل‌آذین بلند، خوشه به طول 8 تا 12 سانتی‌متر (نه 5/1 تا 2 سانتی‌متر)، کاسه‌گل پوشیده از کرکهای سیاه ...

متن کامل

سه گونه جدید از جنس گون (Astragalus) برای ایران

سه گونه جدید Astragalus (Caprini) chamanbidensis Maassoumi & Mozaff., A. (Craccina) kelishomensis Maassoumi, Mozaff. & Moradi and A. (Hymenostegis) rijabensis Maassoumi, Mozaff. & Bagheri از نقاط مختلف ایران به همراه تصاویر شرح داده می شود و با گونه‌های نزدیک آنها مقایسه می‌شود.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 3  شماره 8

صفحات  7- 16

تاریخ انتشار 2011-11-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023