جنس Fritillaria از تیره Liliaceae در ایران: پراکنش و نامگذاری گونه‌ها

نویسندگان

  • لیلا شبانی گروه زیست‌شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
  • محفوظ ادوای گروه زیست‌شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده مقاله:

جنس Fritillaria (لاله واژگون) دارای 18 گونه، شامل دو گونه انحصاری در ایران است. با وجود معرفی گونه‌ها و گزارش‌های جدید برای ایران، اطلاعات مربوط به محل رویش، پراکنش جمعیت‌های طبیعی و وضعیت تاکسونومیک این گونه‌ها از زمان انتشار فلورا ایرانیکا، به‌روزرسانی و مرور نشده است. مطالعه حاضر به بررسی و مرور وضعیت تاکسونومیک این جنس در ایران (نامگذاری و طبقه‌بندی) پرداخته است و برای ارایه نقشه‌های چگال‌تری از پراکنش گونه‌های لاله واژگون در ایران، از گزارش‌های فلوریستیک 24 سال اخیر در ایران به همراه محل‌های ذکر شده در فلورا ایرانیکا، تحقیقات پژوهشگران قبلی و جمع‌آوری‌های اخیر مؤلفان مقاله حاضر استفاده شده است. در پژوهش حاضر، زیرگونه F. crassifolia subsp. poluninii (جمع‌آوری شده از استان کردستان) و گونه F. pinardii (جمع‌آوری شده از استان آذربایجان غربی) به عنوان گزارش‌های جدید برای ایران معرفی می‌گردند. همچنین، حفاظت از ذخایر ژنتیکی تعدادی از گونه‌های جنس لاله واژگون بر اساس انتشار جمعیت‌های آنها پیشنهاد می‌شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جنس fritillaria از تیره liliaceae در ایران: پراکنش و نامگذاری گونه ها

جنس fritillaria (لاله واژگون) دارای 18 گونه، شامل دو گونه انحصاری در ایران است. با وجود معرفی گونه ها و گزارش های جدید برای ایران، اطلاعات مربوط به محل رویش، پراکنش جمعیت های طبیعی و وضعیت تاکسونومیک این گونه ها از زمان انتشار فلورا ایرانیکا، به روزرسانی و مرور نشده است. مطالعه حاضر به بررسی و مرور وضعیت تاکسونومیک این جنس در ایران (نامگذاری و طبقه بندی) پرداخته است و برای ارایه نقشه های چگال ت...

متن کامل

گونه جدیدی از جنس liliaceae) Tulipa) از ایران

گونه Tulipa wendelboi به عنوان گونه‌ای جدید نامگذاری و شرح داده می‌شود. نزدیک‌ترین گونه به آن گونه T. ulophylla Wendelbo می‌باشد.

متن کامل

گونه جدید از جنس Liliaceae) Colchicum) از ایران

گونه Colchicumbakhtiaricum به عنوان گونه‌ای جدید نامگذاری و شرح داده می‌شود. اختلافات گونه جدید با گونه‌های وابسته (C. schimperi, C. varians) توضیح داده می‌شود.

متن کامل

زیر‌گونه جدیدی از جنس Liliaceae) Tulipa) در ایران

زیرگونه Tulipa humilis subsp. matinae به عنوان زیرگونه جدیدی از گونه Tulipa humilis نامگذاری و شرح داده می‌شود. این زیرگونه براساس تفاوت در تعدادی از صفات کمی و کیفی از گونه Tulipa humilis جدا شده است.

متن کامل

Molecular phylogenetic evidence for the monophyly of Fritillaria and Lilium (Liliaceae; Liliales) and the infrageneric classification of Fritillaria.

We present phylogenetic analyses of 37 taxa of Fritillaria (Liliaceae), 15 species of Lilium, and several outgroup taxa from Liliaceae s.s. to investigate the generic delimitation of Fritillaria in relation to Lilium as well as infrageneric relationships within Fritillaria. We used DNA sequences from the maturase-coding plastid matK gene and the trnK intron, the intron of the ribosomal protein-...

متن کامل

مطالعه کموتاکسونومی جنس fritillaria l. (liliaceae) در استان چهار محال و بختیاری ایران

جنس fritillaria (لاله واژگون) دارای 18 گونه، شامل دو گونه ی انحصاری در ایران است. وضعیت پراکنش جمعیت های طبیعی و تاکسونومی این گونه ها در ایران از زمان انتشار فلور ایرانیکا به روزرسانی نشده اند. این پایان نامه به بررسی وضعیت تاکسونومیک این جنس در ایران و گزارش های اخیر و مطالعه ی جمعیت های مختلف گونه های این جنس در ایران با استفاده از پروفایل ترکیبات فلاونوئیدی، بررسی گونه ها با استفاده از صفات...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 7  شماره 22

صفحات  49- 70

تاریخ انتشار 2015-03-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023