مطالعات مقدماتی کاریوتیپ جمعیتهایی از گونه Aloe Litoralis

نویسندگان

  • سعید رشوند مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان بوشهر
  • محمد باقر رضایی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، تهران، صندوق پستی 116-13185
چکیده مقاله:

با توجه به اهمیت روز افزون گونه های مختلف صبر زرد و کاربرد های وسیع این گونه ها در صنایع مختلف داروئی، بهداشتی و غذایی، مطالعات کاریوتیپی این گونه ها در دستور کار موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع قرار گرفت. به همین منظور ابتدا پاجوش این گونه ها از مناطق مختلف واقع در استان های جنوبی کشور که این گونه ها در آنجا سازش و گسترش یافته اند جمع آوری شده و در شرایط گلخانه ای کاشت و نگهداری گردیدند. با تهیه مریستم انتهایی ریشه از این پاجوشها مطالعات رایج کاریوتیپی بر روی این گونه ها در دست انجام می باشد. در این مقاله بخشی از مطالعات که در مورد تعدادی از جمعیت های گونه Aloe litoralis صورت گرفته است ارائه می گردد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی‌ رفتارهای‌ کروموزومی‌ در جمعیتهایی‌ از دو گونه‌ صبر زرد Aloe vera و Aloe litoralis

به‌ منظور انجام‌ مطالعات‌ سیتوژنتیکی‌ در صبر زرد، از چهار رویشگاه‌ موجود در عرصه‌های‌ جنوبی‌ کشور از جمله‌ مناطقی‌ از استانهای‌ بوشهر و هرمزگان‌ در زمان‌ گلدهی‌ این‌ گیاه‌ نمونه‌هایی‌ از گل‌آذین‌ جمعیتهای‌ مورد نظر جمع‌آوری‌ و در محل‌ تثبیت‌ گردیده‌ و در ستاد مؤسسه‌ تحقیقات‌ جنگلها و مراتع‌ مورد مطالعات‌ کروموزومی‌ قرار گرفتند. رفتارهای‌ کروموزومی‌ در میوز جمعیتهای‌ مذکور مورد مطالعه‌ قرار گرفت...

متن کامل

مطالعات مقدماتی ترکیبات منوترپن در گونه ارس Juniperus polycarpos

تجزیه روغنهای اسانسی گونه ارس (Juniperus polycarpos) از طریق جی سی و جی سی/ام اس وجود 86/76 % هیدروکربنهای منوترپنی، 95/2 % منو‌ترپن‌های اکسیژنه و 19/20 % هیدروکربنهای سسکوترپنی و الکلهای مربوطه را در ترکیب آنها نشان داد. آلفاپینین از اجزای اصلی ترکیبات مذکور تشخیص داده شد.

متن کامل

مطالعات مقدماتی ترکیبات منوترپن در گونه ارس juniperus polycarpos

تجزیه روغنهای اسانسی گونه ارس (juniperus polycarpos) از طریق جی سی و جی سی/ام اس وجود 86/76 % هیدروکربنهای منوترپنی، 95/2 % منو ترپن های اکسیژنه و 19/20 % هیدروکربنهای سسکوترپنی و الکلهای مربوطه را در ترکیب آنها نشان داد. آلفاپینین از اجزای اصلی ترکیبات مذکور تشخیص داده شد.

متن کامل

Aloe vera (Aloe barbadensis, Aloe capensis).

BACKGROUND: Aloe vera, a succulent plant prevalent in hot, dry regions of Asia, Africa, and other areas, has been used in traditional medicine for many centuries. It is easily propagated in most places where the climate is hot and dry. The gel and dried latex obtained from aloe leaves are used for relief of constipation; for wound healing; and for treatment of burns, psoriasis, frostbite, ulcer...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 9  شماره 1

صفحات  49- 84

تاریخ انتشار 2002-05-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023