گسترش یک مقیاس برای اندازه گیری هویت من

نویسنده

  • محمد تقی دلخموش مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
چکیده مقاله:

گستـرش یک مقیاس اندازه‌گیری روا و معتبر هویـت من بـا توجه بـه ویژگیهای فرهنگی جامعة ایـرانی مسئله‌ای اساسی است. بـرای تدارک چنین مقیاسی 442 دانشجـو (193 مرد و 249 زن) با مقیاس محقـق ساختة «اندازه‌گیری هویت من» (EIM) (ملهم از «مقیاس عینیِ پایگاه هویتِ من»، آدامز، بنیون، و هاه، 1989، آدامـز، 1998) ارزیابی شدند. ساختار و محتوای مقیاس با استفاده از فن تحلیل کوچکترین فضا (SSA) تحلیل شد. بـرآورد هماهنگی درونی مقیاس از طریق آلفای کرونبـاخ صـورت گرفت. یافته‌ها نشـان دادند که : هماهنگی درونی هر 4 پایگاه هویت (موفق، معوق، تحمیل شده و پراکنده) از دقت کافی برخوردارند (ضرایب آلفا برای 4 پایگاه از 76/0 تا 85/0) و الگوی نظری مارسیا (1966) در زمیـنة هویـت من (اکتـشاف و تعهد) بـرای اندازه‌گیری در فرهنگ ایرانی از روایی برخوردار است. تحلیل محتوا و ساختار مقیاس هویت من نیز شناسایی هر چهار پایگاه هویت را امکانپذیر کرد و نشان داد که نواحی تشکیل‌دهندة پایگاههای هویت به وضوح متمایزند و مقیاس تدوین شده برای اندازه‌گیری هویت من در هر دو جنس معتبر است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گسترش یک مقیاس راهبردهای مقابله‌ای در دانشجویان : دو فرم موازی

به منظور گسترش یک ابزار اندازه‌گیری راهبردهای مقابله‌ای دانشجویان با دو فرم موازی، تعداد 230 گویه طی سه مرحله پژ‍وهشی، تجربی و نهایی، تهیه و در گروه نمونه‌ای به تعداد 1145 دانشجو (496 دختر و 649 پسر) که با روش نمونه‌برداری چند مرحله‌ای انتخاب شدند، اجرا شد. پس از چندین بار تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل (در دو مرحله پژوهش) تعداد 100 گویه (با قدرت تشخیص بالاتر از 4/0 و بار عاملی ناب و بالاتر...

متن کامل

مدلی برای اندازه گیری کمی کیفیت خدمات

در سالهای اخیر مقوله کیفیت خدمت، به ویژه در صنعت هتل داری اهمیت چشمگیری پیدا کرده است. ضرورت توجه به نقش مشتری در ادامه حیات هتلها موجب شده است که تصمیم گیران و برنامه ریزان، ایجاد یک نظام خدمت رسانی که قادر به تامین نیازها و تمایلات مشتری در تمام مدت حضور در هتل باشد را در دستور کار خود قرار دهند. خدمات و کیفیت آن هم اکنون به هسته مرکزی مطالعات و بررسی های مدیران و پژوهشگران این بخش تبدیل شده ...

متن کامل

اندازه گیری دمای یک لیزر یاقوتی

فرکانس نور یک لیزر یاقوتی با دما تغیر میکند . برای اندازه گیری و ثابت نگاه داشتن دمای یک لیزر یاقوتی آرایش الکترونیکی با استفاده از عناصر نیمه هادی ، تقویت کننده عملیاتی و یک ترموکوپل طرح و ساخت شده است که در ضمن بکمک یک الکترووان دبی ازت سرد کننده لیزر را نیز کنترل می کند .

متن کامل

طراحی و ساخت یک جوش سنج جدید برای اندازه گیری ضریب فعالیت در محلولهای بینهایت رقیق

ضریبهای فعالیت در رقت بی نهایت برای هفت سیستم دوگانه در سه فشار مختلف توسط یک جوش سنج جدید اندازه گیری شده است . نتایج بدست آمده از این اندازه گیریها در چهارسیستم از هفت سیستم فوق با اطلاعات موجود مقایسه شد که در این موارد درصد خطا در اکثر موارد کمتر از 5 درصد بوده است . پس از اطمینان از درستی روش آزمایش از راه مقایسه های فوق ، نه سیستم دیگر نیز آزمایش و نتیجه های آنها ارائه شده است .

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 5  شماره 17

صفحات  43- 52

تاریخ انتشار 2008-09-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023