گونه جدید Ribes khorasanica از شمال شرقی ایران

نویسندگان

  • فریده ثقفی
چکیده مقاله:

گونه Ribes khorasanica L. به عنوان گونه‌ای جدید از شمال‌شرق ایران، استان خراسان نامگذاری و معرفی می‌گردد. این گونه با نزدیک‌ترین گونه خود R. meyeri با داشتن کاسه بلندتر، دمگلهای بلندتر و همچنین خوشه بسیار بلندتر و متراکم‌تر تشخیص داده می‌شود. گونه R. bibersteiniiنیز به عنوان گونه نزدیکی به گونه جدید با آن مقایسه می‌گردد، اختلاف‌های 2 گونه در برگ، کاسه‌گل و خامه قرار دارد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه جدید ribes khorasanica از شمال شرقی ایران

گونه ribes khorasanica l. به عنوان گونه ای جدید از شمال شرق ایران، استان خراسان نامگذاری و معرفی می گردد. این گونه با نزدیک ترین گونه خود r. meyeri با داشتن کاسه بلندتر، دمگلهای بلندتر و همچنین خوشه بسیار بلندتر و متراکم تر تشخیص داده می شود. گونه r. bibersteiniiنیز به عنوان گونه نزدیکی به گونه جدید با آن مقایسه می گردد، اختلاف های 2 گونه در برگ، کاسه گل و خامه قرار دارد.

متن کامل

گونه جدید اسپیره (Spiraeasheikhii) از شمال ایران

گونه Spiraeashrikhii به عنوان گونه جدیدی از شمال ایران نامگذاری و شرح داده می‌شود. این گونه به آسانی با گل‌آذین دیهیمی، برگهای دایره‌ای تخم‌مرغی، گلبرگهای صورتی و دیهیم و انشعابات با کرکهای متراکم تمیز داده می‌شود. گونه مذکور با 2 گونه S. trilobata وS. pilosa قرابت نزدیکی دارد و بنابراین با آنها مقایسه می‌شود.

متن کامل

معرفی یک گونه جدید گون از شمال شرق ایران

در طی جمع‌آوری و شناسایی گیاهان استان خراسان شمالی در میان گیاهان جمع‌آوری شده ، نمونه‌ای از جنس گون مشاهده شده که به عنوان گونه‌ای جدید معرفی و شرح داده ‌می‌شود. این آرایه به نام  Astragalus razensis متعلق به بخش Ornithopodium  می‌باشد. شرح گونه به همراه تصویر و پراکنش جغرافیایی آن ارائه می‌شود. همچنین با نزدیکترین خویشاوند خود یعنی A. ornithopodioides مقایسه شده‌ است. نمونه تیپ این گونه در هر...

متن کامل

گونه جدید بارانک (Sorbus tiliaefolia ) از شمال ایران

گونه Sorbus tiliaefolia  به عنوان گونه جدیدی از شمال ایران نامگذاری و شرح داده می‌شود. این گونه به آسانی با داشتن برگهای قلبی نامتقارن، بدون لب مشخص و یا فاقد لبهای شانه‌ای، همچنین چرمی بودن، وجود کرکهای پراکنده در سطح زیر برگها و اندازه تقریباً برابر طول و عرض برگها، کم و بیش کرکدار بودن دائمی شاخه‌های یکساله و گل آذینها، میوه کاملاً بیضی شکل، فرورفته بودن نوک آن و ریزان بودن کاسبرگها در طول رسی...

متن کامل

گونه جدید Minuartia sabalanica (Caryophyllaceae) از شمال غربی ایران

مطالعه برای بازنگری جنس Minuartia درایران، منجر به معرفی گونه جدید Minuartia sabalanica به دنیای علم شد. این نمونه که از شمال غربی ایران جمع آوری شده، از نظر ریخت شناسی بهM. rimarum، گونه‌ای انحصاری مناطق مرکزی ترکیه، و نیز M. umbellulifera  که قبلا از ترکیه و ایران شناخته شده بوده، نزدیک است. صفات تشخیصی گونه جدید بحث شده است. هم چنین دیاگنوز لاتین، شرح و تصویر گونه جدید آورده شده است.

متن کامل

گونه جدید اسپیره (spiraeasheikhii) از شمال ایران

گونه spiraeashrikhii به عنوان گونه جدیدی از شمال ایران نامگذاری و شرح داده می شود. این گونه به آسانی با گل آذین دیهیمی، برگهای دایره ای تخم مرغی، گلبرگهای صورتی و دیهیم و انشعابات با کرکهای متراکم تمیز داده می شود. گونه مذکور با 2 گونه s. trilobata وs. pilosa قرابت نزدیکی دارد و بنابراین با آنها مقایسه می شود.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 7  شماره 1

صفحات  7- 10

تاریخ انتشار 2015-11-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023