علی اصغر معصومی

موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع

[ 1 ] - یک گونه جدید منحصر به فرد از جنس گون در کرمانشاه، ایران

یک گونه منحصر به فرد ا زگون Astragalus ciceropsis بعنوان گونه جدید از کرمانشاه شرح داده می‌شود. موقعیت تاکزونومیک این گونه در میان بخش‌های شناخته شده روشن نمی‌باشد. تفاوت‌های مورفولوژیک فراوان با تعدادی از بخش‌های پیرامونی دارد. احتمال میرود که این گونه به بخش جدیدی تعلق داشته باشد که پس از مطالعات دقیق‌تر معرفی خواهد شد.    

[ 2 ] - گونه جدید گون از بخش Caprini از ایران

در میان بخش‌های Astragalus، بخش Caprini یکی از بزرگترین بخش‌های جنس گون می‌باشد گونهA. shahsavarii به عنوان گونه جدید از بخشCapriniمعرفی می‌شود. این گونه بانزدیکترین خویشاوند خود A. gypsaceus مقایسه شده است.

[ 3 ] - بررسی ترکیبات ازت‌دار سمی در گون‌های کرک دوشاخه ایران

برگچه‌های 111 نمونه هرباریومی از گون‌های کرک دوشاخه ایران، شامل82 گونه از 13 بخش، به منظور تشخیص ترکیبات ازت‌دار آلیفاتیک سمی مورد بررسی قرار گرفتند. کاتابولیت‌های ترکیبات ازت‌دار، 3-نیترو 1-پروپانول و اسید3- نیتروپروپیونیک، برای احشام سمی هستند. بعلاوه این ترکیبات در طبقه‌بندی گیاهان نیز حائز اهمیت می‌باشند. وجود این نیتروتوکسین‌ها در 4 گونه از 82 گونه مذکور گزارش می‌شود.

[ 4 ] - یادداشتهای مهم درباره زیر‌جنس Tragacantha از جنس Astragalus از ایران

بر پایه 3000 نمونه هرباریومی، مطالعات تاکزونومیک زیر جنس Tragacantha از جنس Astragalus انجام گرفته است. در این تحقیق 10 گونه جدید به نامهای A. glaucopsiformis ، A. jamzadae ، A. khatamsazae، A. membranostipulus ،A. montosus، A. neo-mozaffaranii، A. passargadensis، A. peymanii، A. polystachys و A. sumrensis شرح داده می‌شوند. از طرف دیگر بعلت جمع‌آوری‌های فراوان در تمام سطح ایران بویژه در مرزهای...

[ 5 ] - گونه‌های جالب دیگری از جنس Astragalus بخش Hymenostegis در ایران

گونه‌های Astragalus altiusculusو Astragalus pauxillisبه عنوان گونه‌های جدیدی از ایران شرح داده می‌شوند. زیر گونه Astragalus hymenocystis subsp. confiniorum Zarre & Podlch به خاطر تناقض با کلاستر UPGMA به سطح گونه ارتقا می‌یابد و برای آن شرح جدید لاتین نوشته می‌شود، و چون نام "confiniorum " در سطح گونه از قبل موجود بوده است، لذا برای آن نام جدید انتخاب می‌گردد. این گونه‌ها هر سه انحصاری ایران بو...

[ 6 ] - بررسی ترکیبات ازت‌دار سمی در گون‌های کرک ساده ایران

برگچه‌های 313 نمونه هرباریومی از گون‌های کرک ساده ایران شامل 240 گونه از 38 بخش، به منظور تشخیص ترکیبات ازت‌دار الیفاتیک سمی مورد بررسی قرار گرفتند. کاتابولیتهای (فروگوهره‌ها) ترکیبات ازت‌دار، 3- نیترو-1-پروپانول و اسید 3- نیترو پروپیونیک برای احشام سمی هستند. وجود این ترکیبات در 42 آرایه، شامل 31 گونه از گون‌های ایران گزارش می‌شود.

[ 7 ] - مطالعاتی درباره جنس گون (Astragalus) از بخش Alopecuroidei در ایران

بخش Alopecuroidei DC. از گون‌های ایران مطالعه می‌شود. در این مطالعه گونه‌های: A. zarjabadensis ، A. arasbaranensis، A. latianicus ، A. maabudii، A. sarzehensis، A. ovalifoliolatus به عنوان گونه‌های جدید نامگذاری و شرح داده می‌شوند.  

[ 8 ] - مطالعاتی در باره جنس گون (Astragalus) بخش Xiphidium در ایران

مروری بر بخش Xiphidium از جنس گون در ایران انجام گرفته است. از مجموع گونه‌هایی که از این بخش تاکنون در ایران شناخته شده‌اند A. binaludensis  به عنوان گونه‌ جدیدی از خراسان نامگذاری و معرفی می‌گردد. گونه‌های زیر برای اولین بار برای فلور ایران گزارش می‌شوند.A. xiphidium ، A. dendroproselius ، A. xiphidioidesسه گونه A. triqueter، A. viridis، A. dendroproseliusبا داشتن صفاتی متفاوت نسبت به اعضای بخ...

[ 9 ] - بررسی سیتوتاگزونومی برخی گونه‌های تیره شب بو از ایران

اعداد کروموزومی برای 30 گونه 27 جنس خانواده شب بو در ایران ارائه شده است. از این تعداد، عدد کروموزومی 25 گونه و 11 جنس قبلاً نامعلوم بوده است. بر اساس خصوصیات کروموزومی و مورفولوژیکی برای تعدادی از تاکسونها روابط خویشاوندی تاکسونومیکی پیشنهاد شده است.      

[ 10 ] - یافته‌های جدید درباره جنس گون در ایران

گونه جدید A. ahmad-parsai از بخش Campylanthus همراه با اطلاعات بیشتر معرفی می‌شود. بر پایه نمونه‌های جمع‌آوری شده و منابع تعدادی جمع‌آوری جدید و گزارش جدید ارائه می‌گردد. A. dipeltaبر اساس مطالعات انجام شده در خصوص نیاز اکولوژیک وA. sorkhabadensis  بر اساس صفات مورفولوژیک از جنس گون خارج می‌شوند.    

[ 11 ] - گونه جدید و گزارش‌های جدید از جنس گون Astragalus از ایران

گونه جدید A. scapiger از بخش Onobrychoidei DC. از ایران (پارک گلستان) به عنوان گونه جدید معرفی می‌گردد. سه گونه دیگر به نامهای A. arguricus، A. ornithopodioides ، A. conspicuus  از گروه کرک‌های دو‌شاخه‌ای subgen. Cercidothrix متلعق به بخشهای Onobrychoidei  و Ornithopodium به عنوان گزارش جدید از ایران معرفی می‌شوند.  

[ 12 ] - مروری بر بخش Leucocercis از جنس Astragalus در ایران

گونه‌های بخش Leucocercis Bge از جنس گون در ایران مرور می‌شوند. گونه‌های موجود با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود مقایسه می‌گردند، شرح کامل و سازش اکولوژیک همراه با پراکنش جغرافیایی ارائه می‌گردد. گونه A. crassispinus به عنوان گونه مشکوک از این بخش خارج و به بخش Acantherioceras انتقال می یابد.

[ 13 ] - مطالعه جغرافیایی جنس گون در ایران (قسمت اول پراکندگی)

نمونه‌های جمع‌آوری شده از جنس‌گون در ایران از نقطه نظر پراکندگی مطالعه گردیدند. جمع‌آوری کنندگان اصلی این نمونه‌ها و مناطقی را که مورد جمع‌آوری قرار داده‌‌اند، مشخص گردیده و بر روی نقشه جداگانه‌ای داده شده است.

[ 14 ] - گونه‌ها و اطلاعات جدیدی از جنس گون (Astragalus) در ایران

یازده گونه جدید مشتمل بر  Astragalus capax, A. demonstratus, A. expetitus, A. ferominatus, A. fortuitous,A. gypsocolus, A. lamprocarpus, A. leptynticus, A. pediculariformis, A. platyfoliolatus, A. pseudobrunsianus  متعلق به بخش‌های گوناگون از ایران معرفی می‌شوند، این گونه‌ها با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود مقایسه گردیده‌اند.  بخش تک گونه‌ای Lamprocarpaبعنوان بخش جدید معرفی می‌گردد. از بخش Hymenost...

[ 15 ] - دو گونه جدید از جنس گون(Astragalus) از ایران

گونه‌های A. leucocerciformis, Astragalus pseudo-orthocarpus  به عنوان گونه‌های جدید نامگذاری و شرح داده می‌شوند. گونه‌های فوق به ترتیب متعلق به بخش‌های Astragalus ، Anthylloidei هستند. تفاوتهای این گونه با نزدیک‌ترین خویشاوندان آنها توضیح داده می‌شود.

[ 16 ] - گونه جدیدی از جنس گون (Astragalus L. ) در ایران

گونه Astragalus memoriosus  از بخش ‍Caraganella به عنوان گونه جدیدی معرفی و شرح داده می‌شود. از ویژگیهای این گونه در بخش، بلندی آن به طول حدود 100 سانتی‌متر، بلندی پایک گل‌آذین و ساقه‌های نقره‌ای رنگ است. گونه مذکور با داشتن اختصاصات زیر از گونه نزدیک خود A. reshadianusتشخیص داده می‌شود. طول پایک گل‌آذین بلند، خوشه به طول 8 تا 12 سانتی‌متر (نه 5/1 تا 2 سانتی‌متر)، کاسه‌گل پوشیده از کرکهای سیاه ...

[ 17 ] - تعدادی گونه جدید از جنس Astragalus بخش Malacothrix از ایران

گونه‌های زیر بعنوان گونه جدید از نواحی مختلف ایران نامگذاری و معرفی می‌گردند: Astragalus belgheisicus, A. birangae, A. canosus, A. daghdaghabadensis, A. glochidiatus, A. hendelanicus, A. rudimentus.

[ 18 ] - مطالعاتی درباره جنس گون (Astragalus) در ایران، سیتوتاگزونومی تعدادی از گونه‌ها

شمارش کروموزومی 34 واحد رده‌بندی از جنس گون (Astragalus) گزارش داده می‌شود. در یک جدول تعداد کروموزوم گونه‌های مطالعه شده و همچنین مراجع مربوط به مطالعات انجام شده در جدول نشان داده می‌شود. شکل ظاهری کاریوتیپ و گونه‌های خویشاوند مورد بحث واقع شده و تصاویر کاریوتیپ تعدادی از گونه‌ها ارائه می‌‌گردد.

[ 19 ] - گونه جدیدی از جنس گون (Astragalus) از سمنان

گونه Astragalus magistratus بعنوان گونه جدیدی از علم گیاهشناسی از منطقه سمنان نامگذاری و معرفی می‌شود. این گونه با داشتن گل‌آذین سرسان با پایک بلند و نازک و همچنین کاسبرگ‌هایی با دندانه‌های خطی و یا نخی شکل مشخص می‌گردد.