نکات ضروری برای ادامه تحصیل در خارج ازکشور

منتشر شده در 3 سال،3 ماه قبل بازدید 4024
فاطمه رحیمی سکاک

ادامه تحصیل در خارج از کشور همیشه هیجان انگیز بوده و هست. اگر از آن دسته از متقاضیانی هستید که پذیرش یک دانشگاه در خارج از کشور را دریافت کرده و در حال مهاجرت هستید، بی شک کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. به همین دلیل این مقاله به شما نکاتی را ارائه می دهد که شاید ساده به نظر برسند ، ولی فراموشی هرکدام از آن ها ممکن است برای شما دردسر ساز شود.
شرایط ویزایتان را بررسی کنید.

از زمانی که برای ویزا اقدام می کنید تا زمانی که ویزا به دست شما برسد، ممکن است چندین هفته طول بکشد و حتی ممکن است نیاز به پر کردن برخی فرم ها باشد که به طبع آن، این زمان طولانی تر خواهد شد. بنابراین از داشتن زمان کافی برای این مورد اطمینان حاصل فرمایید.

مطمئن شوید که گذرنامه شما منقضی نشده است و تا زمان انقضاء آن فرصت کافی باقی مانده است. این موضوع را قبل از تاریخ عزیمت تان به خوبی بررسی کنید زیرا اگر گذرنامه شما نیاز به تمدید داشته باشد، برای درخواست پاسپورت جدید معمولاً چند هفته زمان لازم است و ممکن است شما را دچار دردسر بزرگی کند.

لایف استایل خود را در نظر بگیرید.

به این فکر کنید که به کجا می روید و چه نوع سبک زندگی را ممکن است در آنجا داشته باشید. اگر قرار است به یک شهر شلوغ مهاجرت کنید، به کفش هایی راحت برای پیاده روی زیاد نیاز خواهد داشت. اگر می خواهید به کشوری کاملاً محافظه کار بروید ، هنگام بسته بندی وسایل خود این نکته را به خاطر بسپارید و لباس هایی را به همراه داشته باشید که شما را به انتظارات جامعه پایبند نگاه دارد.

مبلغ چمدان خود را نیز در نظر داشته باشید. برخی از شرکت های هواپیمایی هزینه های حمل چمدان بسیار سختگیرانه ای دارند ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هنگام بسته بندی چمدان به وزن آن توجه کرده اید.

خود را بیمه کنید.

در صورت بروز هر اتفاقی برای شما یا وسایل تان ، بیمه بودن برای شما بسیار مهم است. برای انتخاب بهترین گزینه، پرس و جو کنید. برخی مواقع تخفیفات دانشجویی نیز برای بیمه شوندگان ارائه می شود و می توانید از این تخفیفات نیز بهره مند شوید. بیمه بودن در صورت مفقود شدن وسایل تان بسیار به شما کمک خواهد کرد.

برخورداری از بیمه در خارج از کشور، در صورت ابتلا به بیماری و یا آسیب دیدگی هنگام تحصیل برای هر دانشجویی بسیار مهم است تا هزینه های زندگی به این ترتیب تعدیل شود.

توصیه می شود قبل از عزیمت به کشور مقصد ،حتما واکسن های لازم را زده باشید. چکاپ های پزشکی خود را انجام داه باشید تا به این ترتیب در یک کشور جدید ،کمتر با مشکل مواجه شوید.

محل اقامت خود را مشخص سازید.

ممکن است دانشگاه ها اقامتگاه هایی را به دانشجویان بین المللی اختصاص دهند. البته باید برای این خوابگاه ها از مدتی زودتر اقدام کنید زیرا تقاضا برای آن ها بالاست.

اگر هم مایل به اقامت در خانه های شخصی و یا هر مکان غیر دانشگاهی را دارید ، ابتدا با تحقیق درباره منطقه ای که ممکن است بخواهید در آن زندگی کنید ، کار خود را شروع کنید. تماس با دانشگاه مقصد برای کمک معمولاً شروع خوبی است و می توانید از تجربه دانشجویان دیگری که در دانشگاه شما تحصیل می کنند، استفاده نمایید. مسافتی که محل اقامت شما با دانشگاه تان دارد را در نظر بگیرید. عمدتا دانشگاه ها در مراکز شهر ها واقع شده اند و در صورتی که خانه شما در حاشیه شهر واقع شده باشد، مسافت زیادی را باید هر روز طی کنید و همین موضوع می تواند بر هزینه های شما بیافزاید.

یک حساب بانکی برای خود باز کنید.

بهترین راه برای اداره پول هایتان در خارج از کشور، افتتاح یک حساب بانکی در کشور مقصد است. بدین منظور شما می توانید از طریق یک حساب بانکی معمول (با باز کردن حساب در یک شعبه) یا یک حساب بانکی آنلاین اقدام کنید. داشتن حساب بانکی آنلاین معمولاً گزینه بهتری است زیرا در مکان های مختلف می توانید هزینه های خود را به راحتی پیگیری کنید. پس مطمئن شوید که پول خود را در یک حساب بانکی جدید قرار می دهید که دسترسی به آن نیز آسان است.

همچنین اطمینان حاصل کنید که برای شروع مقداری پول به صورت نقدی با خود همراه دارید. به این ترتیب مقداری پول در اختیار خواهید داشت تا در چند روز اول ورود ، نیازهای خود را رفع کنید. توصیه عمومی آن است که حتی اگر بورسیه کامل تحصیلی دریافت کرده اید، بهتر است حداقل هزینه چند ماه خود را همراه داشته باشید.

درباره جاذبه های مقصد خود تحقیق کنید.

یکی از جنبه های خوب تحصیل در خارج از کشور این است که شما می توانید زندگی در یک کشور جدید را تجربه کنید. تجربه زندگی در یک کشور جدید و بهتر، طبیعتاً شما را در معرض طیف وسیعی از تجربیات قرار می دهد، به شما این امکان را می دهد تا ضمن پیشرفت در تحصیل و آینده شغلی ، جهان را نیز با دید جدیدی ببینید. بسیاری از دانشجویان، تحصیل در خارج از کشور را جذاب می دانند چرا که قابلیت اشتغال را افزایش می دهد ، مهارت های زبان را توسعه می دهد و فرصت سفر را فراهم می کند. حتما در مورد مکان های دیدنی و نیز در مورد بهترین رستوران های محلی کشور مقصد تحقیق کنید.

علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی، یادگیری چند عبارت به زبان محلی نیز در کشور مقصد کمک کننده خواهد بود. به این ترتیب می توانید به برقراری ارتباط با مردم محلی را بسیار آسان کند.

به هزینه های زندگی و تحصیل توجه کنید.

شاید دریافت وام و پرداخت آن تا حدودی برای برخی از متقاضیان، نامطلوب باشد، اما استفاده از وام می تواند به فرصت حضور در یک دانشگاه برگزیده کمک کند. وام ، کمک هزینه تحصیلی و بورس تحصیلی همه گزینه های پیش رو هستند و امکان بهره مندی از هر یک از آنها بسته به کشور و ناحیه ای که به عنوان یک مقصد تحصیلی در نظر گرفته اید، متفاوت خواهد بود.

تسلط به زبان

اگرچه مهاجرت به کشوری جدید راهی عالی برای یادگیری یک زبان جدید است ، اما باید کشوری را برای تحصیل خود در نظر بگیرید که از بتوانید به زبانی که مد نظر آن ها برای تحصیل است، صحبت کنید. اگرچه یادگیری در محیط یکی از تاثیرگذارترین رویکردهای تسلط به هر زبانی است، اما این یک دوره مهم از زندگی شما است مهاجرت به کشوری که به زبان رایج آن مسلط نمی باشید، شما را قطعا به دردسر خواهد انداخت.

خوشبختانه اکثر دانشگاه ها امروزه دوره های خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و یا آن که دانشگاه های بین المللی از دانشگاه های محلی زبان آن کشور مجزا است. اما حتماً زبان هر دوره ای را که در آن دانشگاه ارائه می شود بررسی کنید. به عنوان مثال در سوئیس ، تا زمانی که نمی توانید به یکی از زبانهای محلی آنها صحبت کنید ، نمی توانید در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کنید.

توجه به سرگرمی و مهارت های دیگر

اگر مهارت خاص هنری، ورزشی و یا فرهنگی خاص خود را دارید، پیرامون آن نیز تحقیق کنید و بررسی كنید که آیا هنگام عزیمت به كشور مقصد، همچنان امکان ادامه آن وجود دارد یا خیر.

این نکته ممکن است در وهله اول برای برخی پیش پا افتاده باشد اما این را بدانید که با انجام مهارت هایی فراتر از مهارت علمی خود، می توانید یک پیوند مشترک با مردمان جدید داشته باشید و می تواند گزینه ای برای ایجاد روابط جدید باشد ، به ویژه در مواردی که محدودیت های زبان کشور مقصد پررنگ تر باشد.

اگر داروی خاصی را مصرف می کنید :

 اگر شرایط پزشکی خاصی دارید که باید برای چندین مدت آینده داروهای خاصی را مصرف کنید، حتما مقدار کافی از داروهای خود را به همراه داشته باشید. بررسی کنید که آیا امکان دریافت مجدد داروهای ارسال شده توسط پست برای شما وجود خواهد داشت یا خیر. همچنین توجه کنید که آیا داروهای مصرفی شما در کشور مقصد بدون نسخه پزشک قابل تهیه هست یا خیر. در غیر این صورت نیاز دارید تا پزشک جدیدی برای شما داروهای مورد نیاز را نسخه کند.

چه مقدار پول با خود همرا داشته باشیم؟

تمام لباس هایی که می خواهید با خود ببرید و تمام پولی که در اختیار دارید را در نظر بگیرید، سپس نیمی از لباس را کنار گذاشته و فقط نیمی از آن ها را درون چمدان بگذارید. اما دو برابر پولی را که در نظر گرفته اید، بردارید. چرا که شما می توانید لباس های خود را دوباره تهیه کنید ، اما داشتن یک پشتوانه مالی خوب می تواند در شرایط اضطراری پیش بینی نشده به شما کمک کند.

تفاوت های فرهنگی شما را غافلگیر و مایوس نکند .

سعی کنید اختلافات فرهنگی را فقط به چشم یک تفاوت ببینید. تسلیم کلیشه های فرهنگی به عنوان یک واقعیت محض نشوید.

این را بدانید که شما از دید مردمان کشور مقصد، همیشه یک فرد خارجی هستید. این امر خصوصاً در جوامعی اتفاق می افتد که مردم بیشتر با هم نژادهای خود معاشرت می کنند. شما هرگز نمی توانید واقعاً به آن حلقه درونی آنان بپیوندید ، اما می توانید در جامعه جایی را به خود اختصاص دهید. تصور نکنید که پیروی از سنت های شما مانع سازگاری شما نمی شود. برعکس ، شرکت در جشن سال نو میلادی یا ماه رمضان یا هر مناسبت فرهنگی دیگر، کمک می کند تا شکاف فرهنگی میان شما و مردمان دیگر تا حدودی برطرف شود.

درمان دلتنگی و غربت!

احساس غربت یا دلتنگی را نادیده نگیرید. دلتنگی را به عنوان امری طبیعی و اجتناب ناپذیر در این مسیر پر رمز و راز بپذیرید. اما تسلیم آن نشوید. برخی دوستانی که احساس غربت و دلتنگی را تجربه کرده اند، می گویند برخی کارها ممکن است به مقابله با این حس تا حدودی کمک کند ، ممکن است استفاده از تنقلات مانند شکلات یا مقداری شراب را راهکاری مناسب بدانند، و برخی حتی با دیدن یک فیلم جدید و شاد، قدم زدن در پارک ، خواندن کتاب های شاد و گذراندن وقت با دوستان احساس بهتری خواهند داشت. در گذر زمان، این راهکارها معمولاً کمک می کنند تا زودتر به تعادل عاطفی برسید.

دایره دوستان خود را بزرگ تر کنید.

سعی کنید در همه فرصت هایی که منجر به تعاملات اجتماعی می شود حضور داشته باشید. اگر کسی پیشنهاد رفتن به یک نمایشگاه هنری یا یک رویداد ورزشی را داد ، حتی اگر خیلی هم علاقه مند نیستید ، اما دعوت دوستان را بپذیرید. در این رویداد ها حضور یابید و با مردم بیشتری معاشرت کنید.

خود را منزوی نکنید. گاهی اوقات زندگی در خارج از کشور احساس طاقت فرسایی ایجاد می کند. همه ما روزهایی داریم که می خواهیم در خانه بمانیم و از شلوغی ها به خلوت خود پناه ببریم. اما هرچه بیشتر با دنیای جدید خود تعامل داشته باشید ، زودتر با کشور جدید و مردمان جدید مانوس خواهید شد.

دوستان جدید در هر سنی ، مخصوصاً افرادی که به زبان شما صحبت می کنند ، گزینه های بسیار خوبی برای معاشرت بیشتر خواهند بود. اگر کسی در زبان یا علایق با شما مشترک است ، با وی معاشرت بیشتری داشته باشید. اما در دایره دوستان خود دقت کنید. این را بدانید وقتی در خارج از کشور در جامعه ای با جمعیت کوچکی از مهاجران معاشرت می کنید ، نمی توانید زندگی اجتماعی خود را به خوبی گسترش دهید.

عضو یک باشگاه ورزشی یا هنری شوید . حتی اگر مهارت خاصی هم ندارید، باز هم شرکت در این مجامع می تواند راهی عالی برای گسترش حلقه دوستان شما باشد.

وجه اشتراک خود را با دیگران بیشتر کنید.

افراد محلی ممکن است نخواهند مقایسه های مداوم با کشور شما را بشنوند. انجام مقایسه های نامطلوب باعث می شود آنها احساس کنند که شما تلاشی برای سازگار شدن نمی کنید. در عوض ، سعی کنید درباره مکانهای دیدنی محلی اطلاعات کسب کنید. تجارب خود در مورد بناهای تاریخی و رستوران هایی که آشنا شدید را بیان کنید.

نگرش های محلی نسبت به وقت شناسی را رعایت کنید. در بعضی کشورها تا یک ساعت تأخیر در ناهار ممکن است کاملاً طبیعی باشد. آداب و رسوم محلی را دریابید و بر اساس آن زندگی اجتماعی خود را برنامه ریزی کنید.

پست های مرتبط