آیا زمانی می رسد که همه ی آهنگ ها ساخته شوند؟

منتشر شده در 6 سال،6 ماه قبل

در آیتون استور فروشگاه موسیقی شرکت اپل 28 میلیون آهنگ مختلف وجود  دارد. سایت لست اف ام نیز 45 میلیون آهنگ مختلف دارد و دیتا بیس سایت گریس نوت از وجود 130 میلیون آهنگ مختلف با عناوین مختلف خبر میدهد اگر قرار باشد شما بدون وقفه تمام آهنگ های گریس نوت رو گوش بدهید 1200 سال طول می کشد تا همه ی این ها را بشنوید. 130 ملیون عدد بزرگی است ولی حد نهایی دارد.

از آنجایی که آهنگ ها اگر چند نت مشترک اولیه داشته باشند ریتمشان مثل همدیگر می شود،آیازمانی می رسد که همه موسیقی های در دنیا تمام شود؟ 

آیا روزی می رسد که همه ی ملودی و قطعه های موسیقی ممکن نوشته و ضبط شود وهیچ موسیقی در دنیا نماند؟

ابتدا اجازه بدهید که از لحاظ میزان حجمی که این موسیقی ها در دنیای دیجیتال دارند شروع کنیم. 

موزیک دیجیتال از بیت ساخته شده است، از یک بیت ودو بیت نه ، از تعداد بسیار زیادی بیت. اما هر بیت دو وضعیت دارد.0 و 1 . بدین معنی که برای هر فایل صوتی 5 دقیقه ای با میلیون ها بیت و اعداد فوق العاده بزرگ سرکار داریم.

برای مثال سی دی موزیک که 44.1 کیلوهرتز دارد نیازمند 211 میلیون برای هر فایل صوتی 5 دقیقه ای است و هر بیت دو وضعیت 0و 1 دارد. پس تعداد حالت هایی که بتوان یک فایل 5 دقیقه ای را بتوان ضبط کرد 211 میلیون به توان 2 است.

برای اینکه بدانید این عدد چقدر بزرگ است باید آن را مقایسه کنیم. یه قطره از آب 6 سیکستلیون اتم دارد. 6 سیکستلیون 22 صفر دارد. اما تعداد اتم هایی که کره ی زمین را درست کرده است 50 تا صفر دارد. 211 میلیون به توان دو 63 میلیون صفر دارد. و این عددی است که فهم آن بسیار دشوار است.

این عدد شامل تمام فایل های 5 دقیقه ای صوتی است. از سمفونی 5 بتهوون گرفته تا آهنگ بیبی بیبی جاستین بیبر! و حتی شامل تمام مکالمات 5 دقیقه ای شما از زمان 3 سالگیتان تا الان می شود و حتی مکالمات 5 دقیقه ای که شما هنوز نداشته اید. این اعداد اگر چه بسیار بزرگ اند ولی انتها دارند. 

برای اینکه این اعداد بزرگ ما را بیشتر از این گیج نکنند.مسئله را به طور دیگری باز کنیم. در سایت everything2.com شخصی به اسم فرولوسپیریتا در مقاله ای تحت عنوان "چه تعداد ملودی در دنیا هم اکنون وجود دارد؟" خیلی جالب محاسباتی را انجام داده است که فهم موضوع را برای ما آسان می کند. الفبای موسیقی متشکل است از 8 نت متفاوت.

او تعداد ملودی هایی که را میتوان با درون یک اکتاو ساخت، حساب کرده است. البته فرکانس صدا خیلی بیشتر از چیزی که ایشون حساب کرده قابل تقسیم است  اما با نت های زیادی شاید ملودی های زیادی بتوان ساخت اما این بدین معنی نیست این ملودی ها ریتم های متفاوتی داشته باشند. اما در نهایت وی نتیجه گرفته است که میتوان 

123,511,210,975,209,861,511,554,928,715,787,036

ملودی متفاوت ساخت. این عدد در مقایسه با اعدادی که ما حساب کردیم از بیت ها ،خیلی کوچک تر است. 

او فقط ملودی هایی که با این 8 نت میتوان ساخت محاسبه کرده است. و در پایان اشاره کرده است که اکثریت ملودی های دنیا شامل 3 نت با زمان های متفاوت هستند. خب تعداد ملودی هایی که بتوان امروزه با این 3 نت که اکثرا از آن ها استفاده می شود عددی است حدود:

78,364,164,096 

با این احتساب اگر 100 شاعر درهر ثانیه یک ملودی بسازند بعد از 248 سال ملودی ها تمام می شوند. این بسیار عدد بزرگی است و بسیار بزرگ تر از تعداد ملودی هاییست که تاکنون ساخته شده است.

تقریبا جواب سوال ما اینه که نه!! ملودی های ما تموم نمی شوند. اما جالب این جاست که بسیاری ازآهنگ های دنیا مانند همدیگر هستند . برای مثال آهنگ مهین پرستانه ی my country tis of thee  که ساموئل فرانسیس برای آمریکا نوشته ،دقیقا نت هایی مانند سرود ملی انگلستان دارد.

بسیاری از آهنگ های دیگر را نیز میتوان یافت که کاملا مانند همدیگر هستند حتی آهنگ باب اسفنجی ملودی ای مانند آهنگ معروف  blow the man down  دارد.

سایت soundjustlike.com منبع خوبی است برای شماهایی که دوس دارید بدانید چه آهنگ هایی ملودی های یکسان دارند.

کانال جالبی به اسم  Axis of Awesome  در یوتیوب وجود دارد که تازگی ویدیویی به اسم 4 chords  منتشر کرده است که در آن 3 نفر 40 تا  از آهنگ های معروف پاپ را با 4 کورد در ویدیوی 5 دقیقه ای می خوانند و خیلی جالب است که تمامی این آهنگ های پاپ را را میتوان در 4 کورد خواند.

این نشان می دهد اگر چه تعداد ملودی های ممکن بسیار زیادند اما انسان تمایل به تکرار ملودی هایی دارد که بیشتر از ملودی های دیگر دوست دارد. اما تکرار در حوزه ی موسیقی به ملودی محدود نشده است. در سرودن شعر الگوهای خاصی نیز وجود دارد. در علم فارسی به این علم عروض می گویند و ترانه ها از اوزان خاصی برخوردارند اگر چه از لحاظ ریاضیاتی تعداد فوق العاده زیادی از احتمالات شعر سرایی وجود دارد اما شعر نو در فارسی در مقایسه با ترانه های وزن دار کمی ناآشنا به نظر می رسد.

در ترانه سرایی انگلیسی این اوزان خاص را در سرودن شعر می توان مشاهده کرد. این وزن به علت استفاده ی بیش از حد به common meter معروف است و الگوی آن به شرح زیر است:

جمله ی اول شامل :

8 بخش

جمله ی دوم :

6 بخش

جمله ی سوم:

تاکید جمله  دوم

جمله ی چهارم :

ختم بحث 

اینکه چرا ما به ملودی و اوزان خاصی خیلی تمایل داریم در مقاله ای تحت عنوان" زیبایی موسیقی و فشرده سازی اطلاعات پیچیده برای گوش و ساده برای مغز" مورد بررسی قرار گرفته است. دراین مقاله با استفاده از نرم افزار خاصی میزان لذت بخشی یک ملودی و آهنگ مشخص شده است. برای مثال آهنگی که ما را به چالش نکشد بسیار خسته کننده می شود و آهنگی که خیلی پیچیده باشد ما را خسته می کند.

در نموداری که ترسیم کرده است، نقطه ای را بر روی این نمودار مشخص کرده که آهنگی هم چالش داشته باشد و هم خسته کننده نباشد. 

در انتها اینکه اگر چه از لحاظ ریاضیاتی ملودی و ترانه های زیادی هستند که بتوان ساخت وسرود ، اما بنظر میرسد که ما از الگوهای خاصی از موسیقی لذت می بریم .

 

پست های مرتبط