یازده نکته طلایی نگارش یک مقاله علمی برای چاپ در یک ژورنال معتبر

منتشر شده در 3 سال،3 ماه قبل بازدید 5081
فاطمه رحیمی سکاک

مقالات علمی ابزاری برای ارتباطات علمی هستند. نوشتن مقالات با کیفیت منجر به انتشار موفقیت آمیز مقالات می شود و خوانندگان زیادی مقالات شما را بررسی می کنند. اگرچه مطالب و شواهد علمی یک مقاله برای موفقیت در انتشار آن مهم است، نحوه نگارش و رعایت اصول نوشتن یک مقاله علمی ، می تواند میزان استناد آن مقاله را بالا ببرد.

نوشتن یک مقاله به انگلیسی اغلب برای افرادی زبان مادری شان انگلیسی نمی باشد، یک کار دشوار است. شما زمانی که یک مقاله را می نویسید، پس از انتشار این مقاله در معرض دید عموم دانشمندان و خوانندگان مختلف در سطح جهان قرار خواهد گرفت. لذا توجه به یک سری اصول در این زمینه بسیار مهم است و می تواند میزان دیده شدن و خواندن مقالات شما را بالا ببرد.

در دنیای علمی زمانی که می خواهیم یک نویسنده علمی حرفه ای باشیم و از رتبه علمی بالایی نیز در دنیا برخوردار شویم، نیاز به نوشتن مقالات علمی معتبر داریم . اما این تنها یک مورد است. مقالات علمی علاوه بر جدید بودن به رعایت یک سری اصول نیاز دارند. از سوی دیگر، نوشتن مقاله کافی نیست. شما نیاز دارید تا مقاله تان توسط نویسندگان دیگر خوانده شود و آنان نیز به مقاله شما استناد کنند. هر چه میزان استناد مقالات شما توسط نویسندگان دیگر بیشتر شود، ضریب تاثیر گذاری شما یا همان h-index شما بالا تر می رود.

در ادامه سعی شده است تا مهم ترین نکاتی که یک مقاله علمی را جذاب و قابل فهم تر می کند به اختصار شرح دهیم.

نویسندگان یک مقاله


یک مقاله باید ساختار اساسی و مورد نیاز ژورنال مورد نظر را دارا باشد. اگر گروهی از نویسندگان ، مشغول انجام و نگارش یک مقاله هستید، ذکر اسامی تمامی نویسندگان و وظایفی که هر یک در تمام مراحل این مقاله انجام داده اند ، ضروری است .

هر نویسنده باید در تمامی مراحل شرکت داشته باشد و همگی مسئول محتوای مطالب علمی آن مقاله خواهند بود.

قالب بندی مقاله مطابق با دستورالعمل های مجله مورد نظر


یکی از مهم ترین موارد برای چاپ یک مقاله در یک ژورنال معتبر آن است که دقیقا به سبک مورد نظر آن ژورنال نگارش شود. هر ژورنالی یک سری قواعد و آیتم های خاص خود را دارد و توجه به آن ها بسیار مهم است. در صورتی که شما مقاله ای بنویسید که به سبک آن ژورنال نباشد، ممکن است منجر به عدم پذیرش مقاله شما شود و یا آن که مجدد به شما ارجاع داده می شود تا موارد ذکر شده را رعایت کنید که بدین ترتیب روند پذیرش و داوری مقاله شما به تاخیر می افتد. اکثریت مجلات زیست پزشکی از قالب پیشنهادی ICMJE کتابخانه ملی پزشکی (NLM) ، اصطلاحاً سبک ونکوور ، پیروی می کنند. دستورالعمل ها برای نویسندگان اغلب توصیفاتی از سبک اصلاح شده ونکوور را ارائه می دهند که باید قبل از ارسال مقاله با آنها مشورت شود.

سازگاری و جریان منطقی نوشتن


سازگاری نوشتن ، جریان منطقی ایده ها و حقایق علمی در یک نسخه خطی برای خوانایی بسیار مهم است. برچسب گذاری مداوم عنوان و متن اصلی با کلمات کلیدی مرتبط به خوانندگان کمک می کند تا مطالب علمی را به راحتی درک کنند ، نتیجه بگیرند و به نکات خاصی در انتشارات آینده مراجعه کنند. هماهنگی مناسب کارهای چند تألیفی در طول تهیه ، ارسال و تجدید نظر نسخه اصلی ، نکته اساسی در نگارش مداوم است.

اعتماد به نفس علمی


همه همکاران باید از طراحی مطالعه ، روش تحقیق ، نتایج ، تفسیرها و نتیجه گیری اطمینان داشته باشند. عدم اطمینان از چنین مواردی ممکن است منجر به تحقیقات اخلاقی نامطلوب شود. اعتماد به نفس علمی همه نویسندگان باعث می شود که کار آنها قاطع و برای خوانندگان ، که ممکن است در مقاله های خود به آن استناد کنند به آسانی قابل درک باشد .


هر مقاله علمی در واقع خود یک داستان علمی آموزنده است.


هر مقاله علمی باید بتواند برای خوانندگان داستانی تعریف کند. که با یک معرفی از زمینه آن موضوع شروع می شود و با یک نتیجه گیری شامل یک واقعیت علمی جدید و قابل استناد پایان می یابد. روش معتبر انجام مقاله و رفتار اخلاقی در طول تحقیق و نگارش ، عینیت و شواهد داستان را تضمین می کند. داستان هر مقاله باید منحصر به فرد و کامل باشد. و نویسندگان باید تلاش کنند تا داستان خود را با استفاده از اصطلاحاتی که برای افراد غیر متخصص به سختی قابل درک است ، کاملا رسا و واضح باشد .

جملات کوتاه و ساده بنویسید


مقالات علمی با رمان ها و سایر نوشته های غیر علمی متفاوت است. و جملات کوتاه و ساده کلید ارتباطات علمی موفق هستند. نویسندگان انگلیسی زبان غیر بومی اغلب سعی می کنند خوانندگان خود را تحت تأثیر جملات پیچیده و پر از عبارات عجیب و غریب قرار دهند. نوشته های آنها اغلب تحت تأثیر زبان مادری و ذهنیت آنها در محیط غیر انگلیسی است که بیان آن را به صورت ساده و مختصر دشوار می کند. جمله های طولانی به سختی قابل درک هستند و بر خوانایی مقاله تأثیر می گذارند. به همین دلیل است که نویسندگان علمی باید جملات کوتاه و ساده ای بسازند. سبک نوشتاری کوتاه و ساده را می توان با خواندن منظم مقالات علمی در مجلات چند رشته ای و ویرایش شده مانند Science ، Nature ، Cell و The Lancet آموخت.

کسانی که عنوان می خوانند همیشه چکیده نمی خوانند


محققان با جستجوی منابع مرتبط برای مطالعات خود ، با بازیابی عناوین مقالات علمی از پایگاه داده ها و سیستم عامل های کتاب شناسی ، جستجوهای اولیه را انجام می دهند. فقط تعداد کمی از کسانی که عناوین را می خوانند چکیده ها را بازیابی می کنند . بررسی ها نشان داده اند که فقط قسمت کوچکی از خوانندگان بر عنوان اصلی کلیک می کنند تا چکیده آن باز شود. با عنوان خوب می توانیم خوانندگان بیشتری را جذب کنیم. عناوین کوتاه و منعکس کننده محتوا ، بیشتر خوانندگان را جلب می کنند. یکی دیگر از مهارت های جدید ، ایجاد عنوانی مناسب برای موتور جستجو است. از آنجا که عناوین مقاله ابتدا بر اساس موتور آنلاین مرتب می شوند ، دید آنلاین مقاله سرنوشت مقاله را تعیین می کند. بنابراین توصیه می شود کوتاه ، جذاب و دارای برچسب با کلمات کلیدی عناوین مورد علاقه خوانندگان از سراسر جهان تهیه شود. نویسندگان حرفه ای به ویژه با تقویت مهارت نوشتن عنوان ، میزان تأثیر گذاری مقاله خود را بالا می برند .

کسانی که چکیده می خوانند همیشه متن کامل را نمی خوانند


سردبیران علوم در حال حاضر از ارجاع مناسب و دقیق حمایت می کنند ، که در درجه اول به معنای بازیابی و خواندن دقیق متن کامل منابع اصلی است. با این حال ، اغلب اوقات ، کسانی که خلاصه مقاله را می خوانند ، کمتر به متن کامل مقالات رجوع می کنند و یا نامناسب استناد می کنند یا منابع مربوطه را اصلاً استناد نمی کنند. درک صحیح پس از خواندن چکیده مقاله ، خوانندگان را مجبور می کند تا متن کامل را بررسی کنند. شواهد موجود نشان می دهد که تقریباً 20٪ مقالات استنادی توسط مراجعه کنندگان خوانده می شوند . ظاهراً ، چکیده های دارای ساختار خوب و آموزنده ممکن است میزان استناد و صحت آنها را افزایش دهند.

رابطه بین قسمت های اول و آخر مقاله

ساختار مقالات خوب ویرایش شده براساس رابطه منطقی بین قسمتهای اولیه و نهایی است. مقاله با پاراگراف معرفی یک موضوع شروع می شود و با یک پاراگراف نتیجه گیری پایان می یابد. به همین ترتیب ، جملات اول (موضوعی) و آخرین (نتیجه گیری) هر پاراگراف در یک مقاله با هم مرتبط هستند و مکمل یکدیگر هستند. توجه به چنین ساختار نوشتاری ، به نگارش مقاله با جریان منطقی اطلاعات کمک می کند.

استفاده مناسب از کلمات اتصال دهنده


وقتی قسمت های مختلف (یک جمله) یک مقاله با کلمات (کلیدی) بهم پیوسته باشد ، خوانایی کل مقاله به طرز چشمگیری بهبود می یابد. بنابراین به نویسندگان توصیه می شود که در استفاده و انتخاب کلمات ربط دهنده توجه کافی داشته باشند ، و به ویژه برای ایجاد پیوند بین جملات در یک پاراگراف. چنین کلماتی ، به ویژه در بخش های بحث گسترده ، خواندن را روان و قابل درک تر می کند.

رعایت اصل امانت ضروری است.


در مقالات خود هر جمله ای را که از مقاله دیگری اختباس کرده اید، نیاز به استناد دارد. در مجامع علمی رعایت حق نسخه برداری بسیار مهم است و شما هیچ جمله ای را مستقیم از مقاله دیگر نمی توانید در مقاله خود بیاورید. چرا که یک سرقت ادبی محسوب می شود . شما می توانید تنها آن چه که از یک مقاله استنباط کرده اید را به زبان خودتان در متن خود بنویسید و رفرنس مقاله مرتبط را نیز ذکر کنید.

سردبیر های تقریبا تمامی ژورنال ها، اصالت هر مقاله را با نرم افزارهای دقیقی بررسی می کنند و وجود هر گونه سرقت اربی و کپی برداری می تواند باعث عدم پذیرش های مکرر مقالات شما شود.

جمع بندی


" نکات" ارائه شده در بالا ممکن است به نویسندگان در بیان ایده های خود و برقراری ارتباط موثرتر با خوانندگان کمک کند. اولین نکته نویسندگان را راهنمایی می کند که چگونه مطالب مقاله خود را طراحی (ساختار) کنند و ژورنال (های) هدف را انتخاب کنند. هدف از این مقاله سهولت در تهیه پیش نویس است.

رعایت الزامات استایل بندی فنی برای اکثر موارد ضروری است ، اما نه برای همه ژورنال ها. کیفیت مطالب علمی غالباً در اولویت اصلی بیشتر سردبیران مجلات قرار دارد. با این حال ، از آنجا که قالب بندی صحیح یکی از نیازهای اصلی ارسال مقالات است ، توصیه می شود ، نسخه نهایی مقاله خود را بر اساس قالب ژورنال هدف بنویسید.

ساختن یک داستان علمی و پیوند صحیح بخشهای پراکنده یک مقاله ، گام اساسی در جهت تولید یک مقاله علمی است. جملات و پاراگراف هایی که به راحتی قابل فهم و قابل خواندن هستند ، عناصر سازنده چنین محصولی هستند. قانون طلایی نوشتن علمی ، داشتن جملات کوتاه و ساده است .

استنادات به مقالات در ارزیابی مقالات و نیز در رتبه بندی نویسندگان حائز اهمیت است. شانس استناد به مقاله شما زمانی افزایش می یابد که نویسندگان به طور دقیق ژورنال های هدف را انتخاب می کنند ، عنوان ها را به درستی ویرایش می کنند و عنوان ها ، چکیده ها و متن کامل مقاله های خود را با کلمات کلیدی مرتبط برچسب گذاری می کنند.

زمانی که یک پاراگراف با جمله موضوعی شروع می شود و با جمله نهایی نتیجه گیری به پایان می رسد ، پیام خود را به طور موثرتری ارائه می دهد. در یک پاراگراف ، جملات باید توسط کلمات کلیدی مکرر استفاده شوند. خوانندگان ممکن است با تمرکز بر کلمات ربطی ، پیام اصلی یک مقاله را درک کنند.

نکات ارائه شده در این مقاله در اصل برای بهبود مهارت نوشتن انگلیسی زبانهای غیر بومی ارائه شده است . این مقاله همچنین می تواند برای نویسندگانی که در ابتدا شروع کار علمی هستند و یا می خواند میزان استناد به مقالات شان بیشتر شود ، مناسب است . در پایان ، امیدوارم که این نکته ها نیازهای شما علاقه مندان به حوزه مقالات علمی را ، برآورده کند.

پست های مرتبط