راهنمای مطالعه ی منابع پژوهشی در وقت محدود

منتشر شده در 4 سال،4 ماه قبل

هرچه مقالات بیشتری بخوانید ، بیشتر یاد خواهید گرفت و خواندن منابع بعدی برای شما بالتبع سریع تر و آسان خواهد شد. زمانی که در طول دوران تحصیل خود قصد دارید در حوزه ی خاصی شروع به پژوهش کنید علایق علمی و حوزه ی مطالعات شما از دید ساده شروع می‌شوند قدم بعدی این است که بینش علمی پیدا می‌کنید و در می یابید که نویسندگان و گروه‌های خاص روی چه چیزی کار می‌کنند و اهمیت موضوعی که فرا میگیرید را بهتر درک خواهید کرد. با گذشت زمان ، تمام این دانش و مهارت باعث می شود که توانایی خواندن سریعتر ، کارآمدتر و با موفقیت تری بیشتری داشته باشیدیادگیری مقاله شبیه به یادگیری غذا خوردن استدر ابتدا با کثیف کاری و ریخت و پاش همراه است و هنوز به خوبی آن را یاد نگرفته‌ایداما با گذشت زمان ، تجربه غذا خوردن شما افزایش می یابد و می‌آموزید که چه چیزی را دوست دارید و دوست ندارید و تشخیص می دهید غذای یک سرآشپز، خوب است یا نه.

 

ساختمان یک مقاله به چه صورت است؟

جالب است بدانید، اکثر مقالات ، طبق یک قاعده کلی سازماندهی می‌شوند:

  1. عنوان: احتمالا جذاب است یا خسته کنندهشامل اطلاعات اضافی درباره نویسندگان و موسسات آن‌ها

  2. چکیده: خلاصه‌ای از مطالب مهم

  3. مقدمه: اطلاعاتی در رابطه با موضوع و تحقیقات مرتبط با مقاله

  4. روش‌ها: بخشی با جزئیات بسیار در مورد مطالعاتی که انجام شده، چگونگی راه‌اندازی، ابزار مورد استفاده، و در نهایت، روند و جریان کار

  5. نتایجنویسندگان درباره اطلاعاتی که ایجاد یا جمع‌آوری شده صحبت می‌کنند، باید آن را بی طرفانه بخوانند.

  6. مباحثدر این محل است که نویسندگان نتایج را تفسیر می‌کنند و خوانندگان را نسبت به یافته‌ها و فرضیه شان متقاعد می‌کنند.

  7. منابع: هر منبع دیگری که در بدنه متن ذکر شد در اینجا نشان داده خواهد شد

  8. ضمیمه یا پیوستارقام بیشتر ، راه‌حل‌های اضافی در مورد ریاضیات یا موارد مورد علاقه دیگری را می‌توانید در پیوست پیدا کنید.

ایجاد یک رویکرد نظام‌مند

وقتی که قصد شروع مطالعه‌ای را دارید، مهم است که برنامه‌ای داشته باشیدوقتی از اول صفحه شروع می کنید تا پایان را به سادگی می خوانید ، هیچ فایده‌ای برایتان نداردعلاوه بر حفظ اطلاعات محدود، شما خسته خواهید شد و نسبت به تلاش بسیار زیادی که کرده اید اطلاعات اندکی به دست خواهید آورداینجا جایی است که بسیاری از مردم دیگر ادامه نمی دهند.

اگر برنامه‌ریزی می‌کنید که در هر جا، ۳ تا ۶ ساعت برای درک یک مقاله زمان صرف کنید، به یاد داشته باشید که این زمان بسیار زیاد استبه عنوان دانشجو که وقت محدودی دارد و تعداد منابع نیز زیاد است لازم است که چندین روش را به کار گیرید، اگر که به دنبال استخراج اطلاعات و درک متفاوتی هستید به خودتان لطف کنید و با اولین نگاه از اول تا آخر مقاله را نخوانید.

در زیر دو لیست وجود دارد. (i) رویکرد نظام‌مندی که کم و بیش هنگام خواندن مقاله آن را به کار می‌گیرم (ii) لیست کلی از سؤالاتی را که می خواهم هنگام خواندن مقاله به آنها پاسخ دهممن معمولا با توجه به مقاله سوالات خاصی را اضافه می‌کنم.

بیایید شروع کنیم.

  1. یک مکان آرام برای چند ساعت پیدا کنید و نوشیدنی مورد علاقه خود را آماده کنید که می‌تواند قهوه ، چای یا هر چیز دیگری باشد). کتابخانه ی دانشگاه می تواند مکان مناسبی برای این کار باشد.

  2. با خواندن عنوان و چکیده شروع کنیدیک دیدکلی به مقاله داشته باشیدهدف اصلی نویسنده و نتایج مهم چیست؟ چکیده معمولاَ سرنخ هایی از اهداف مقاله ارائه می دهدچکیده را همانند تبلیغات در نظر بگیرید.

  3. حدود ۱۵ دقیقه وقت خود را صرف بررسی مقاله کنیدبه اشکال و تصاویر نگاه سریعی بیندازید و هر کلمه کلیدی را یادداشت کنید تا هنگام خواندن متن به جستجوی آنها بپردازیدسعی کنید درکی از ترکیب‌بندی مقاله داشته باشید و اینکه مطالب کجا قرار داده شده انددر حال حاضر سعی کنید برای یادداشت برداری یا هایلایت و خط کشیدن زیر هر مطلبی وقت صرف نکنید.

  4. توجه خود را به مقدمه بازگردانیدهر چه با موضوع و مقاله ناآشناتر باشیم ، زمان بیشتری برای خواندن مقاله میگذاریمنویسندگان تمایل دارند در ادغام اطلاعات زمینه و ارائه منابع فراوان در نهایت تحقیق خوبی اراپه دهند.این بخش معمولاَ ساده ترین بخش خواندن است و تقریباَ احساس می کنید که کتاب درسی می خوانیدسایر منابع و اطلاعات پیش زمینه که نمی‌شناسید یا می‌خواهید آن را بیشتر بررسی کنید را یادداشت کنید.

  5. این قسمت بسیار مهم استبا دقت از هر شکل عبور کرده و سعی کنید آنچه به شما می گویند را درک کنید.هنگامی که من دانشجوی کارشناسی ارشد بودم ، مربی علوم اعصاب من توصیه های خوبی به من دادیکی از این توصیه‌های وی این بود که "اشکال حاوی برخی از مهمترین اطلاعات در مقاله هستندنویسندگان زمان زیادی را صرف ایجاد آن‌ها می‌کنند و اطلاعاتی را در نظر می‌گیرند که برای خواننده در یک نگاه اطلاعات لازم را بدهد و این کار را معمولاً با استفاده تصاویر انجام می‌دهند پس به آنها توجه ویژه ای داشته باشید." شما برای اولین بار که اشکال و تصاویر را می‌بینید، تمام اعداد و ارقام را درک نخواهید کرد، اما اطلاعاتی از مطالب مهم نویسندگان، و همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه چه زمانی بخش‌های دیگر را می‌خوانید، رابه دست خواهید آورد.

  6. تاکنون حدود یک ساعت را سپری کرده ایداستراحت کنید، کمی قدم بزنید و از یک کروسان لذت ببرید!

  7. حالا آماده‌اید که مقاله را یک بار مرور کنیدحالا شما باید نکات مهم را یادداشت کنیدشما ممکن است با کلمات و ایده‌‌های نا‌آشنا برخورد کنیدتصور نکنید برای هر نکته‌ای که درک نمیکنید باید توقف کنید ، بلکه باید آن را علامت‌گذاری کنید و ادامه دهیدهدف این است که یک ساعت و نیم زمان بگذاریدهدف مرحله اول، آشنایی با مقاله استمثل اولین باری که با کسی سر قرار می رویدقصد دارید از مقاله نکاتی را یاد بگیرید و چند تا سوال خوب بپرسیداما نمی‌خواهید به همه جزییات توجه کنیددوباره با خلاصه شروع کنید ، از طریق مقدمه قسمت روش‌ها را مجدد مطالعه کنیدبه تنظیمات کلی توجه کنید ، بخش روش ها شامل یک تن از جزئیات است در این مرحله شما نیازی ندارید هر یک از این قسمت‌ها را بررسی کنیددر آخر ، بخش نتایج و بحث را با هدف شفاف سازی یافته های اصلی و چگونگی تعیین این یافته ها بخوانیدبه یاد داشته باشید ، نویسندگان در تلاشند تا شما ، خواننده را نسبت به شایستگی ها و یافته های کار خود متقاعد کنند.

  8. نجات پیدا کردیماستراحت کنید ، چند پرش انجام دهید تا خون جریان یابداگر که در کافی‌شاپ هستید این کار را نکنید.

  9. حالا که شما این مقاله را به خوبی مرور کرده‌اید ،می خواهید که به درون جزئیات اشکال و تصاویر برویدپس از خواندن این روش‌ها، نتایج و بخش بحث، شما باید بتوانید نکات ارزشمند بیشتری را از این ارقام استخراج کنیدسعی کنید ۳۰ دقیقه از یک ساعت را روی اعداد صرف کنید.

  10. شما باید مطمئن باشید که مقاله را برای بار دوم، کامل مرور کرده‌ایداین بار شما با یک چشم خیلی منتقدانه مطالعه خواهید کرداین مرور می‌تواند یک یا دو ساعت طول بکشد، شما همچنین می‌توانید این را برای روز یا روزهای بعد نگه داریدتوجه ویژه ای به مطالبی داشته باشید که درک آنها دشوار استهیچ کلمه‌ای را تعریف نشده رها نکنید و مطمئن شوید که هر جمله را می فهمیددر این مرور شما سعی می کنید مقاله را یاد بگیریداز مطالبی که به آنها مسلط هستید (اطلاعات انتزاعی ، مقدماتی ، نتایجعبور کنیداز این روش‌ها و در نهایت به عنوان یک خواننده انتقادی از بخش بحث استفاده کنیدتمرکز باید بر روی چیزی باشد که قبلا درک نکردید، و تسلط روی بخش روش‌ها داشته باشید و در نهایت یک خواننده انتقادی در بخش بحث خواهید بودبخش بحث جایی است که می توانید استدلال و منطق نویسندگان را در نظر بگیرید و آنچه را که از مقاله آموخته اید را در نظر بگیرید و آن را در برابر شواهد موجود در مقاله بسنجیداین بخش باید سوالات جالبی را برای شما ایجاد کند تا از دوستان یا همکاران خود بپرسیدشما حتی می‌توانید یک سوال خردمندانه را به نویسندگان مقاله ایمیل کنیدممکن است مدتی طول بکشد تا آنها به شما پاسخ دهند، اما نویسندگان از گفت و گو درباره تحقیقات خود لذت می برند و معمولاَ از پاسخ دادن به یک سؤال خواننده ،خوشحال هستند.

  11. در این مرحله ، شما باید با صحبت کردن در مورد مقاله با همکاران احساس اعتماد به نفس داشته باشید ، و به طور انتقادی در مورد نتایج فکر کنید و بتوانید کار را با تحقیقات دیگر در این زمینه مقایسه کنید (اگر مقاله های دیگری را خوانده اید). برای حفظ و اجرای آنچه آموخته اید ، پیشنهاد می‌کنم در مورد مقاله بنویسیدمی‌تواند تنها چند پاراگراف در مورد آنچه یاد گرفته‌اید و اهمیت نتایج آن باشدشما می‌توانید به فهرست سوالاتی که هنگام خواندن مقاله به آنها جواب داده اید، مراجعه کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد ، در اینجا لیستی کلی از سوالات برای راهنمایی شما وجود دارداگر بتوانید به اینها پاسخ دهید ، درک کاملی از مقاله دارید ، حداقل می توانید هوشمندانه در مورد آن با دیگران صحبت کنید.

  1. این مقاله ، از چه تحقیقات و ایده های قبلی برگرفته شده است؟ (این اطلاعات معمولا در مقدمه ذکر می‌شوند)

  2. آیا استدلال برای انجام این تحقیق وجود داشت ، اگر چنین بود چه بود؟ بخش مقدمه )

  3. اهداف مطالعه را به روشنی ذکر کنید

  4. آیا از تجهیزات نرم افزاری استفاده شده است؟ (بخش روشها)

  5. چه متغیرهایی در طول آزمایش اندازه گیری شدند؟ (مواد و روش ها)

  6. آیا از تستهای آماری استفاده شده است؟ نتایج آنها چه بود؟ (بخش روشها نتایج)

  7. یافته های اصلی چیست؟ (بخش نتایج)

  8. آیا این نتایج با تحقیقات دیگر و "زمینهآنها متناسب است؟ (بخش بحث)

  9. هر شکل را توضیح دهید و در مورد اهمیت آنها بحث کنید.

10. آیا می توان این نتایج را دوباره ایجاد کرد و کدی در رابطه با آن وجود دارد؟

11. نام نویسندگان ، سال و عنوان مقاله!

12. آیا هیچ یک از نویسندگان آشنا هستند ، آیا کارهای قبلی آنها را می شناسید؟

13. چه اصطلاحات و مفاهیم کلیدی را نمی دانم و نیاز به جستجوی فرهنگ لغت ، کتاب درسی یا سؤال از کسی دارم؟

14. نظر شما در مورد نتایج چیست؟ آیا آنها معتبر به نظر می رسند؟

در انتها توصیه می کنم افرادی را به صورت حضوری یا آنلاین پیدا کنید تا در مورد مقاله بحث کنیدیک انجمن ژورنالی را با هدف تهیه 1تامقاله در ماه راه اندازی کنیداطلاعاتی که من از بحث درباره یک مقاله با یک دوست به دست آورده‌ام، بسیار زیاد استبه یاد داشته باشید به جای اینکه به تنهایی یک مقاله را مطالعه کنید با دوستانتان آن را مطالعه کنید.

 

 
 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

پست های مرتبط