چگونه نیروی ذهن خود را به کار بگیرید و یک دانشجو بهتر(بخش دوم)

منتشر شده در 4 سال،6 ماه قبل

در قسمت اول این مقاله نویسنده به داستان دوران تحصیل خود پرداخت و این که با چه تکنیک هایی خودش را از دانشجویی با نمرات افتضاح به دانشجویی شاگرد اول ارتقا داده است. در قسمت دوم ادامه ی استراتژی هایی است که وی به کار برده است.

سایر استراتژی های یادگیری

جای‌گذاری ، تنوع،  تأمل، ابداع و توضیح تکنیک های یادگیری بسیار مؤثر است. من همه آن‌ها را به طور منظم در طول سال‌های دانشگاهی‌ام که بیشترین موفقیت علمی را داشتم،  به کار بردم. 

{ یادداشت نویسنده: در نسخه اصلی مقاله، و بحث‌های مربوط به جای‌گذاری و تنوع را پس و پیش آوردم و در مورد آنها واقعا گیج شدم. در متن زیر اصلاح شده اند. خیلی متاسفم }

 

جای‌گذاری ( Interleaving)

جای‌گذاری یک روش مطالعه است که در آن شما برای بدست آوردن تسلط بیشتر ، نمونه ها ، موضوعات و مشکلات را در موضوع مورد استفاده قرار می دهید. شما نمی‌خواهید همان موضوع را به صورت انباشته تمرین کنید. بهتر است خودتان را با مجموعه‌ای از برنامه‌ها به چالش بکشید. مهارت های  مربوط به آزمون‌های حل مساله، از طریق یک جریان منظم ، مانند راه‌حل‌هایی که در کتاب درسی یاد گرفتیم.به ما نمی‌رسند. ما باید این توانایی را داشته باشیم که بتوانیم تشخیص دهیم با چه مسئله‌ای روبرو هستیم و از کدام الگوریتم یا راه حل از پایگاه دانش خود استفاده کنیم. 

در موضوعی مانند هندسه، در یک جلسه عملی که در آن شما مسائل مربوط به  هواپیما و جامد و هندسه تصویری را حل می‌کنید، تمرکز صددرصد یک جلسه بر روی یک مساله واحد، موثرتر است. این بسیار مهم است که شما مهارت لازم برای تشخیص "این چه نوع مسئله ای است ؟"  را داشته باشید. 

متاسفانه، کتاب‌های درسی ریاضی معمولا یک موضوع را یک بار تدریس می‌کنند و سپس دانشجو را موظف به حل تعدادی زیادی مسئله می کنند که همگی مربوط به یک موضوع واحد هستند. هنگامی که شما از روش جای‌گذاری استفاده می کنید ، به ذهن بسیار انعطاف پذیر خود اجازه می دهید تشخیص دهد که کدام فرمول صحیح است و برای حل مسئله باید مورد استفاده قرار گیرد. 

 

تنوع ( Variation) 

تنوع در دنیای یادگیری و تعلیم و تربیت معانی مختلفی دارد. یک مثال کلاسیک این است که اگر می‌خواهید در زدن سه ضربه در بازی گلف ماهر شوید، بهتر است با به کار گیری تنوع و ترکیبی از ضربه‌های دو و چهار فوت را به کار گیرید که بهتر از تمرکز بر تمام حرکات سه ضربه است. 

 در شیوه های مطالعاتی خودم، مکان ، زمان روز و زمینه های زمانی و مکانی مطالعه را تغییر می‌دادم. این یک استراتژی خارق العاده برای بهبود کدگذاری مطالب آموخته شده با ایجاد خطوط ارتباطی بیشتر است و موجب بازیابی خاطرات می‌شود. 

هر بار که چیزی یاد می‌گیریم، باید آن را به یک دانش از پیش موجود یا مدل ذهنی پیوند دهیم. هر چیزی که ما می‌دانیم با چیزی دیگری که در حافظه ذخیره کرده‌ایم، ارتباط دارد.  به عنوان مثال ، اگر از شما بخواهیم که به پیتزا فکر کنید ، ممکن است اولین روزی که با همسرتان در یک پیتزا فروشی بودید را به خاطر بیاورید یا حتی آهنگی که در هنگام خوردن پیتزا پخش می‌شد را به خاطر بیاورید. حافظه ما بر روی زیرساخت این نوع ارتباط‌ها بنا شده‌است. حتی علم عصب شناسی این اتفاق در مغز را بررسی کرده است.  ارتباطی که منجر به پیوندهای حافظه می‌شود، نتیجه مدارهای عصبی یا گروه کوچکی از نورون‌ها است که قادر به ذخیره‌سازی یک حافظه فردی هستند. وقتی تحولات هسته‌ای سلول‌های عصبی مجاور ، یکی میشوند، خاطراتی که ذخیره شده اند با هم ارتباط پیدا می کنند. 

ما قادریم خاطرات زیادی را در طول عمر خود ذخیره کنیم قبل از اینکه این توانایی ذخیره سازی را از دست بدهیم.  مشکل ما در مورد منحنی فراموشی و به طور کلی حافظه ، یک مشکل بازیابی است ، نه یک مشکل ظرفیت ذخیره سازی. هرچه ارتباطات بیشتری بین خاطرات خود ایجاد کنیم ، در بازیابی آنها مهارت بیشتری خواهیم داشت. 

 

تأمل

تامل تکیه‌گاه اصلی در پزشکی بالینی آکادمیک است. نمونه بارز این تمرین، کنفرانس میزان گسترش (بیماری) و مرگ و میر در بیمارستان ها است، که طی آن پزشکان می نشینند و نتایج بد را مورد تجزیه و تحلیل گروهی قرار می‌دهند. 

 پزشکان با تأمل در مورد سؤالات چه و چرا ، به صورت فردی و گروهی و اینکه چگونه ممکن است در آینده به وضعیت مشابهی دچار شوند، قادر خواهند بود تا از اشتباهات خود درس بگیرند. تأمل یک ابزار خارق العاده برای تبدیل دانش شما به خرد است. 

 

ابداع

ابداع یک تکنیک تلاش برای پاسخ به سؤال ،حتی بدون دانش لازم برای حل مسئله است. تصور کنید که می‌دانید چگونه مساحت یک مربع را محاسبه کنید ، اما هنوز یاد نگرفتید که چگونه حجم یک مکعب یا هر شکل  3D جامد دیگر را محاسبه کنید و اگر معلم شما را در این مورد به چالش کشید، ممکن است در تلاش برای تلفیق جواب ، از ابداع استفاده کنید. حتی اگر موفق نباشید، تلاش برای استفاده از پایه دانش موجود، یک زیرساخت ذهنی ایجاد خواهید کرد که در آن می‌توانید یک مدل ذهنی از آنچه که معلم به شما آموزش داده بود، بسازید. 

پزشکان دائماَ از ابداع استفاده می کنند ، زیرا هر روز با سناریوهای بالینی روبرو هستند که قبلاَ ندیده اند.  این یکی از لذت های رادیولوژیست بودن است. هیچ روزی نبوده که بدون لذت از کشف چیزهای جدید به خانه برگردم و مرا به چالش میکشیدند که تشخیص جدیدی داشته باشم حتی با اینکه در رابطه با مجموعه‌ای از یافته‌ها که برای اولین بار با آن‌ها مواجه شدم، تجربه نداشتم. 



 

توضیح

توضیح، توانایی بیان چیزهایی است که به زبان خود یاد گرفته اید و آن را با حوزه‌های دانشی که در حال حاضر دارید مرتبط می‌کنید تا مدل‌های ذهنی غنی‌تر ایجاد کنید. این اصل اساسی تکنیک فاینمن است. اگر نمی‌توانید آنچه را که در یک داستان منسجم یاد گرفته‌اید را با وضوح کافی خلاصه کنید تا آن را به یک مبتدی آموزش دهید ، شاید به خوبی که فکر میکنید آن مطلب را  نمی دانید.  

شما باید با اضافه کردن لایه هایی از جزئیات که باعث تقویت مدل ذهنی شما می شود درک خود را اصلاح کنید و این به شما این امکان را می دهد که بدون یادداشت آن را توضیح دهید تا حتی یک کلاس پنجمی نیز بتواند آن را بفهمد. 

زمانی که صحبت از ساخت فلش‌کارت می‌شود ، چیزی که آن را قدرتمند می سازد این است که با زبان خود، آنها را ساخته باشید و از حافظه‌تان استفاده کنید. 

 

نکات کلیدی 

مدیریت زمان عالی برای دستیابی به موفقیت تحصیلی حیاتی است. در یک ترم یا سال تحصیلی ساعت های پربازده کمی در اختیار شماست. من برای استفاده موثر از این زمان ارزشمند وسواس زیادی به خرج دادم. من کلاسی را که نیاز به حضور نداشت ، حذف می‌کردم و می‌توانستم یادداشت با کیفیت بالا و یا یک رونوشت از سخنرانی را به دست بیاورم. در دانشکده پزشکی این باعث می شد من بیشتر از شش ساعت در روز صرفه جویی کنم  و می توانستم یادگیری بسیار مؤثر و مطالعه عمیق تری داشته باشم. شاید در شرایط فعلی نتوانید این کار را انجام دهید ، اما اگر می توانید از کلاس بگذرید یا حداقل ضبط سخنرانی را تماشا کنید ، باید مزایای این کار را در نظر بگیرید. البته حذف کلاس مضراتی نیز درد اما به نظر من این کار فواید بسیار زیادی دارد . 

با یکبار خواندن مطالب ، در زمان صرفه‌جویی کنید. اما همانطور که می خوانید ، برای تمام مفاهیم و حقایق کلیدی که می خواهید به خاطر بسپارید ، مرتبا فلش‌کارت فاصله – تکرار تهیه کنید. اگر مطلبی را به درستی یاد نگرفته اید، برای آن فلش‌کارت نسازید. فلش‌کارت‌ها برای تمرین بازیابی مفاهیم است که قبلاَ آنها را فهمیده‌اید ، و شما باید از آنها استفاده کنید تا مفاهیم و حقایق آموخته شده را به راحتی به یاد بیاورید. فلش‌کارت برای یادگیری مفاهیم نیست. اگر مفهومی را درک نکردید ، یک منبع ، نویسنده ، مقاله علمی ، صفحه وب ، سخنرانی‌های یوتیوب یا هر چیز دیگری را پیدا کنید تا بتوانید ایده را با موفقیت درک کنید. سپس فلش‌کارت را درست کنید. 

با کم کردن باز خوانی و استفاده از فلش‌کارت ، تمرین بازیابی ، و تکرار فاصله ، تمام حقایق و مفاهیمی را که می‌خواهید به یاد بیاورید را ماندنی خواهید ساخت. با استفاده از این راه‌کارها ، شما در بازی طولانی قرار خواهید گرفت که شما را تبدیل به فردی دانشمند خواهد کرد.  اکثر دانشجویان ممکن است با این روش‌ها نمره A کسب کنند ، اما شما A را دریافت می کنید و یک پایگاه دانش شخصی را ایجاد می کنید که می توانید سال ها از آن استفاده کنید. شما می‌توانید از این طیف وسیعی از دانش به عنوان پایه‌ای برای یادگیری و حل مساله در آینده استفاده کنید. شما یک فرد خلاق تر خواهید بود. خلاقیت اغلب از ترکیب کیمیاگری و دانش نامربوطی به دست می‌آید تا راه‌حلهای جدید و مبتکرانه تولید کند. 

شما می توانید دانش خود را با استفاده از تأمل ، ابداع و توضیح، بیشتر کنید تا بتوانید مدلهای ذهنی بیشمار و عمیق تری بسازید.  

 

من هنوز هم از این استراتژی ها و تاکتیک ها در راستای یادگیری مادام العمر استفاده می کنم. من اعتقاد دارم که همه ما توانایی‌های ذاتی لازم برای دانشجوی برجسته بودن و دانشمند شدن را داریم.  

 

پست های مرتبط