ابر تقارن در مکانیک کوانتمی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم
  • نویسنده مریم خلج
  • استاد راهنما محسن سربیشه ای
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1375
چکیده

در این پایان نامه ابتدا به جبر ابر تقارن اشاره می کنیم. جبر گراسمن را معرفی می کنیم و لاگرانژین کلاسیکی با درجات آزادی بوزونی و فرمیونی را می سازیم. هامیلتونین های ابر تقارن با یک متغیر گراسمن (n1) و دو متغیر گراسمن (n2) را بررسی می کنیم. چگونگی ساخت هامیلتونین و پتانسیلهای همتا (partener) و ارتباط ویژه مقادیر و ویژه توابع آنها را بیان می کنیم. دامنه پراکندگی موج تخت را هنگام برخورد با این پتانسیلها را مطالعه می کنیم. تجزیه هامیلتونین ها را بیان کرده و چگونگی بدست آوردن یک سلسله هامیلتونین را که دو به دو با یکدیگر همتا هستند، بدست می آوریم. پتانسیلهای همانند را معرفی و چگونگی بدست آوردن آنها را بیان می کنیم. تبدیل پتانسیلهای همانند را تحت انتقال کانونی بررسی کرده و کاربرد ابر تقارن را در بدست آوردن ویژه مقادیر و ویژه توابع تقریبی به روشهای وردشی وبسط دلتا اشاره و به حل چاه پتانسیلهای دوگانه (double well) و سه گانه (triplet) می پردازیم و در پایان به کاربرد ابر تقارن در حل پتانسیل کولنی و معادلات دیراک و پاولی اشاره می کنیم. کار عمده ای که در پایان نامه انجام داده ایم در فصول پنجم و هفتم ارائه شده است : در فصل پنجم، چند پتانسیل که به دو گروه مختلف از پتانسیلهای همانند است ، بدست می آوریم و ثابت می کنیم که پتانسیل هولتن (holten potantiol) یک پتانسیل همانند و حالت خاصی از پتانسیل پاش - تلر است . در فصل هفتم مسئله چاه پتانسیل سه گانه را حل می کنیم و اختلاف انرژی حالت پایه و اولین حالت برانگیخته را بدست می آوریم که در فیزیک و شیمی بسیار کاربرد دارد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تقارن ها توپولوژیک در مکانیک کوانتمی

ابرتقارن در نظریه میدان کوانتمی به عنوان تقارنی بین میدانهای بوزونی و میدانهای فرمبونی مطرح شد ‏‎[5]‎‏ و از آنجا که می توانست گامی به سوی یافتن وحدتی بین درجات آزادی درونی و بیرونی باشد، بسیار مورد توجه قرار گرفت. ابرتقارن در مکانیک کوانتمی نخست به عنوان مدل سازه شده ای از ابر تقارن در نظریه میدان مورد توجه قرار گرفت ‏‎[12]‎‏. اما به زودی جایگاه ویژه ای در مکانیک کوانتومی به دست آورد. اهمیت این...

15 صفحه اول

کوانتش گرانش و بررسی هندسی مکانیک کوانتمی

  We elaborate on some recent results on a solution of the Hilbert-space problem in minisuperspace quantum cosmology and discuss the consequences of making the (geometry of the) Hilbert space of ordinary nonrelativistic quantum systems time-dependent. The latter reveals a remarkable similarity between Quantum Mechanics and General Relativity.

متن کامل

کوانتش گرانش و بررسی هندسی مکانیک کوانتمی

در این مقاله راه حل جدیدی برای مساله فضای هیلبرت در کیهانشناسی کوانتمی در مینی ابر فضا (mini super space) مورد بحث قرار گرفته و نتایج حاصل از تغییرات زمانی هندسه فضای هیلبرت در ساختار مکانیک کوانتمی غیر نسبیتی بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشانگر وجود شباهتهای جالب توجهی بین مکانیک کوانتمی و نظریه نسبیت عام است.

متن کامل

جستجوی ابر تقارن در رویدادهای شامل کوارک تاپ در cms

کشف ابر تقارن یکی از اهداف اصلی برخورد دهنده هادرونی بزرگ ساخته شده در cern است. در اینجا یک سناریوی بسیار مقید را در نظر می گیریم که گرانش، مسئول اصلی شکست ابر تقارن می باشد. یک برازش جنبشی با دو قید برای استخراج کوارک تاپ برای هر دو حالتی که جت b قابل شناسایی باشد یا نباشد، استفاده شده است. توانایی cms برای پیدا کردن susy با جرم کم در رویدادهایی با یک کوارک تاپ در حالت نهایی، به وسیله شبیه ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023