مطالعه تحلیلی تصویراسب در نگارگری ایرانی (قرن 7 الی 10 ه.ق)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
  • نویسنده محمد ذبیحی
  • استاد راهنما اصغر جوانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

چکیده : اسب از دیرزمان با ایرانیان یار بوده چنانکه موجودی اساطیری و موهبتی آسمانی تلقی می شده و در عین حال در امور اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و نظامی نیز کاربرد داشته است. از جانبی این حیوان نجیب و زیبا موضوع موثر در آثار هنری هنرمندان در دوره های مختلف تاریخی بوده و هست. هنرمندان ایرانی به هنرآفرینی های بی بدیلی دست زده اند که در آثار برجای مانده خود گویاست. داستانها و حکایات نقل شده در تاریخ ادبیات ایران منبع عظیمی است که هنرمندان نگارگر، در آثار خود از آن استفاده نموده اند. اسب نیز یکی از عناصری است که که به وفور در این آثار به تصویر کشیده شده است. اوج زیبایی تصویرگری اسب را می توان در قرون 7 تا 10 ه.ق مشاهده کرد. در اسطوره های ایرانی نیز می توان به اسب های معروفی چون رخش ، شبرنگ، سیاه یا شبدیز ، دولدول ،ذوالجناح و شماری دیگر اشاره نمود. چگونگی سیر تحول شمایل نگاری اسب در نگاره های قرون هفت تا ده هجری ، چگونگی تحلیل جایگاه و کنش اسب در تعامل با مضمون نگاره ها، و یا بررسی و تعامل اسب با پیکر انسانی در نگاره های این قرون ، که به روش تاریخی ، توصیفی ،معناشناسی، تطبیقی به آن پرداخته شده . مهمترین نتایج حاصله ، حکایت از سیر تحولی تصویر و جایگاه اسب ، بخصوص در دوره های آخر این قرون (7 تا 10 ه.ق) دارد. همچنین تعامل بین اسب و انسان در نگاره ها بخصوص در آثار اساتید نقاش اسب مانند بهزاد عبدالصمد، سلطان محمد، مظفر علی و مذهّب بسیار تأثیر گذار می باشد . تزئینات و یراق اسبان در این دوران خیلی دستخوش تغییر نمی گردد اما رنگ اسبان با توجه به غیر واقعی بودنشان بیشتر نمادین جلوه می کنند. کلید واژه ها: تصویر اسب ، نگارگری ایرانی ، نقوش ، قرن هفتم ، تعامل

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سیر تحول نباتات و گیاهان (درخت) در نگارگری ایران قرن 7 تا 10 هجری

گیاهان از زمانهای بسیار دور به صورت نمادها و اسطوره ها، در فرهنگهای شرقی تقدیس شده و با آیین های کهن عجین شده اند. در ایران نیز گیاهان به صورت نمادین مفاهیم خاصی دارند. نقوش گیاهی در هنر ایران راه درازی را پیموده اند؛ از غارهای لرستان، تا نقوش روی سفالینه ها، کتاب آرایی و باغهای بهشتی در نگارگری. در اواخر قرن هفتم نقوش گیاهی چینی مدتی بر نگارگری ایران سایه انداخت ولی با گذشت زمان در این هنر حل...

15 صفحه اول

تأثیر نگارگری ایرانی بر آثار هنرمندان قرن بیستم اروپا «مطالعه موردی هانری ماتیس»

نگاهی اجمالی به تاریخ هنر بیانگر آنست که همواره شکل­گیری بسیاری از سبک­های هنری، برخاسته از غرب بوده و تاثیر تمدن ملل دیگر در ایجاد این سبک­ها نادیده گرفته می­شود. در حالیکه تاثیر هنر و تمدن شرق را در دگرگونی­های هنری قرن بیستم که اساس اندیشه مدرن است به هیچ وجه نمی­توان نادیده گرفت. این تاثیر تا جایی است که در سده­های 19 و 20 بسیاری از هنرمندان اروپایی که به دنبال ابعاد جدیدی از تصویرگری که با...

متن کامل

فرهنگ اعلام صوفیه قرون 7 الی 10 هجری قمری

ادبیات فارسی از ویژگیهای خاص خود برخوردار است و از آن موارد، فرهنگ نامه نویسی می باشد که پژوهشگر با مراجعه به آن اطلاعات مورد نیاز را با سهولت کسب می نماید.دلیل این ادعا وجود لغت نامه، دایره المعارف و فرهنگ اصطلاحات است. بر این پایه با در نظر داشتن مشاهیر و عارفان نامی و نیز گمنام در تصوف جامعه ایران در قرن های گذشته و اینکه نام و نشان و سرگذشت ایشان به طور پراکنده و نامنظم در مقالات یا کتابها ...

15 صفحه اول

فردوسی در آیینه نگارگری ایرانی

این مقاله با هدف بررسی جایگاه و شخصیت فردوسی درنگارگری ایرانی تهیه شده است. پرسش اصلی این مقاله این است که فردوسی چه جایگاهی را در هنر ایرانی به خود اختصاص داده است ؟ چه جنبه یا جنبه هایی از شخصیت این شاعر پارسی گوی مورد توجه نگارگران قرار گرفته و چگونه به آن وجوه پرداخته شده است؟ بر این اساس ضمن تدقیق در نگارگری ایرانی، نگاره هایی که شخصیت فردوسی در آنها تصویر شده، انتخاب و تلاش گردید تا ضمن خ...

متن کامل

بررسی تطبیقی نگارگری مکتب تبریز و مکتب گورکانی هند ( قرن 10 هجری)

در پی دست کشیدن دربار صفوی از حمایت گسترده خود از هنر، نگارگری تبریز روبه افول نهاد و برخی از هنرمندان دربار صفوی به دعوت حکمرانان گورکانی، به هند مهاجرت کردند. حضور این هنرمندان و نظارت آنها بر کارگاه های کتاب آرایی گورکانیان، سبب انتقال و بسط بسیاری از دستاوردهای زیباشناختی نگارگری تبریز در مکتب نوپای نگارگری گورکانی شد. در کارگاه گورکانی به تدریج شیوه ای التقاطی متشکل از عناصر ایرانی، هند و ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023