بررسی عنصر گفت وگو در خسرو وشیرین نظامی گنجوی

پایان نامه
چکیده

چکیده گفت وگودرآثارادبی(منظوم،منثور)را می توان گونه ای از انواع ادبی به حساب آورد ،که اشکال مختلفی دارد.و"مناظره"برجسته ترین گونه ی آن است که به صورت گفت وگوی یک نفر با نفر دیگر نمود پیدا می کند.گفت وگوی یک نفر باچندنفریا برعکس وگفت وگوی با خویشتن(تجرید)یا حدیث نفس وگونه های دیگر با یاری جستن از عناصر گفت وگویی در خسرو وشیرین نظامی به چشم می آید. دررساله ی حاضرعنصر گفت و گو در خسرو و شیرین از منظومه های نظامی گنجوی مورد بررسی قرار گرفته که به معرفی طرح شیوه های گفت و گو که یکی از عناصر مهم در پیشبرد اهداف داستانی است و در شکل گیری داستان های این منظومه نقش بسزایی داشته است ، می پردازد. ونیز شیوه های گفت وگو در منظومه خسرو وشیرین مورد بررسی قرار گرفته است و در آن انواع گفت و گوها از لحاظ محتوا و مضمون ، تحلیل وطبقه بندی شده و درچهار فصل تهیه و تدوین شده است . کلید واژه :نظامی, داستان، گفت وگو، شخصیت، اندیشه,دیالوگ, مونولوگ

منابع مشابه

بررسی عنصر داستانی گفت وگو در داستان سیاوش

شاهنامه فردوسی که به عنوان یکی از بزرگ ترین حماسه های جهان در عرصه ی ادبیات مطرح است ،به درستی بیانگر تعریف حماسه است . داستانی-روایی بودن که از عناصر مهم تعریف حماسه است به درستی زمینه ارائه ی مفاهیم و اهداف فردوسی است. جایگاه تأثیرگذارعناصرداستان در داستان های شاهنامه بیانگر آگاهی فردوسی از چگونگی ارائه ی داستان های شاهنامه است . پیوند استوار و مؤثر عناصر داستان از ویژگی های برجسته ی داستانی ...

متن کامل

بررسی عنصر گفت وگو در گلستان سعدی

گلستان سعدی یکی از برجسته ترین آثار منثور کلاسیک فارسی است. یکی از ویژگی های بارز آن، وجود جنبه ی داستان پردازی در حکایات آن است. سعدی این حکایات را متناسب با مقاصد خود و خصوصاً برای بیان تجربیّات، تعالیم اخلاقی، نکته های حکمی، اجتماعی و ... به کار گرفته است. سادگی زبان در نقل حکایات با استفاده از گفت وگو باعث جذّابیت فضای داستان ها شده است. گفت وگو کارکرد مهمی در معرفی شخصیت ها و حوادث دارد؛ از ا...

15 صفحه اول

بررسی جنبه های تاریخی دو منظومه غنایی «خسرو وشیرین» نظامی و«شیرین و خسرو» امیرخسرو دهلوی

در میان داستان های خمسه­ی نظامی، ماجرای عشق خسرو پرویز، پادشاه ساسانی به شیرین برادر زاده­ی بانوی ارمن، به سبب رنگ ملی و برخورداری اززمینه های افسانه ای و غنایی از زیبایی و اهمیت خاصی برخوردار است. امیرخسرو دهلوی دومین منظومه­ی خمسه­ی خویش را به این داستان اختصاص داده است. او با آنکه سوژه و سیر اصلی داستان را مطابق روایت نظامی سروده است اما تغییراتی نیز در جریان داستان ایجاد کرده است. ضرورت و ا...

متن کامل

بررسی فضاسازی در منظومه‌ی خسرو و شیرین نظامی گنجوی

    در این پژوهش برآنیم تا عنصر فضاسازی را در منظومه‌­ی داستانی خسرو و شیرین مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم؛ بدین منظور چهار موضوع از جمله فضای آغاز داستان، فضاسازی شخصیتی، رویدادی و مکانی را گزینش کرده‌ایم تا با استفاده از نشانه‌های زبانی و تصویری که در تداعی و القای مضمون مطرح‌شده در هر داستان نقش دارند، هنر نظامی را در زمینه‌ی فضاسازی نشان ‌‌دهیم. نظامی برای هر یک از قسمت‌های داستان خود فضاهای...

متن کامل

بررسی عنصر داستانی گفت وگو در داستان سیاوش

شاهنامه فردوسی که به عنوان یکی از بزرگ ترین حماسه های جهان در عرصه ی ادبیات مطرح است ،به درستی بیانگر تعریف حماسه است . داستانی-روایی بودن که از عناصر مهم تعریف حماسه است به درستی زمینه ارائه ی مفاهیم و اهداف فردوسی است. جایگاه تأثیرگذارعناصرداستان در داستان های شاهنامه بیانگر آگاهی فردوسی از چگونگی ارائه ی داستان های شاهنامه است . پیوند استوار و مؤثر عناصر داستان از ویژگی های برجسته ی داستانی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان قزوین - دانشکده ادبیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023