زیبایی شناسی در مرمت تابلوهای نقاشی با تکیه بر تئوری مرمت چزاره برندی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده محسن قانونی
  • استاد راهنما مهدی حسینی
  • سال انتشار 1390
چکیده

مسائل وابسته به زیبایی شناسی در تمام دوران های مختلف تاریخی به عنوان موضوعی تاثیرگذار بر روی مرمت نقاشی مطرح بوده و البته این تاثیرپذیری در دوره ای کمرنگ تر و در دوره ای خاص به شدت مورد توجه قرار می گرفت. با ورود به سده بیستم میلادی و شکل گیری مباحث علمی و تئوری، در حوزه مرمت نیاز به تبیین مسائل زیبایی شناختیِ مرمت نقاشی بیش از پیش به چشم می خورد. در این میان بیشترین سهم از آن اندیشمندان ایتالیایی است که با بهره مندی از غنای فکری بندتو کروچه راهکارهایی برای چگونگی بیان زیبایی در مرمت نقاشی ارائه نمودند. بیشترین پذیرش در دیدگاه ها از آن چزاره برندی متفکر و فیلسوف بزرگ سده بیستم است که تا به امروز دیدگاه های او مورد پذیرش اکثر محافل مرمتی و مرمتگران بوده است. شاید در دهه های میانی سده بیستم زاویه تفکرات، کمی از بینش او دور شد ولی به مرور و با بسط تفکرات او توسط انستیتوی مرمت رم و شاگردانش، راه برای بروز و گسترش دیدگاه های او در پایان این سده هموار گردید. شیوه های پیشنهادی برندی در حوزه زیبایی شناسی هنوز هم مورد پذیرش اکثر مراکز مرمتی مهم دنیا بوده و در روند درمان های مرمتی در نقاشی قابل استفاده می باشند. در این رساله به چگونگی برخورد با دیدگاه های زیبایی شناسانهِ مرمتی به خصوص مفاهیم وابسته به برندی در سده بیستم پرداخته شده و در پی یافتن رابطه ای منطقی میان این دیدگاه ها و نیازهای روز مرمت می باشد.

منابع مشابه

تاثیر مفهوم لذت گراییِ زیباشناختی در بستر تاریخی مرمت ‌تابلوهای نقاشی در سده نوزدهم

چکیده دیدگاه‌های زیباشناختی و معیارهای فلسفی از جمله مبانی تاثیرگذار بر رویکردهای هنری در اعصار مختلف تاریخی ا­ست که می­توانند به نوعی این گرایش ها را هدایت کنند. در میان مفاهیم مطروحه در حوزه هنر، می توان رد پای نوعی بینش زیباشناختی مبتنی بر لذت­گرایی را که ریشه­های آن تا یونان کلاسیک قابل بازکاوی است، جستجو کرد. با توجه به تمرکز بندتو کروچه فیلسوف و زیباشناس سده بیستم بر مفاهیم و تعاریف لذت گ...

متن کامل

تاثیر مفهوم لذت گراییِ زیباشناختی در بستر تاریخی مرمت تابلوهای نقاشی در سده نوزدهم

چکیده دیدگاه های زیباشناختی و معیارهای فلسفی از جمله مبانی تاثیرگذار بر رویکردهای هنری در اعصار مختلف تاریخی ا­ست که می­توانند به نوعی این گرایش ها را هدایت کنند. در میان مفاهیم مطروحه در حوزه هنر، می توان رد پای نوعی بینش زیباشناختی مبتنی بر لذت­گرایی را که ریشه­های آن تا یونان کلاسیک قابل بازکاوی است، جستجو کرد. با توجه به تمرکز بندتو کروچه فیلسوف و زیباشناس سده بیستم بر مفاهیم و تعاریف لذت گ...

متن کامل

آسیب شناسی نقاشی دیواری درفرآیند مرمت از حیث اصالت و هویت در کاخ چهلستون و عالی قاپوی اصفهان

یکی از میراث های ماندگار هر ملتی آثار نقاشی دیواری می باشد که در کشور ما نیز تعدادی از این آثار وجود دارد. عهده دار حفاظت از این آثار مردمان و دولت ها می باشد. در بعضی از دوره ها این وظیفه مورد غفلت قرار گرفته و باعث آسیب و از بین رفتن اصالت آن ها و در مواقعی سبب نابودی این آثار شده است. این مقاله که هدف آن بررسی آسیب ها به نقاشی های دیواری دوره صفوی در شهر اصفهان، از دیدگاه نقاشی و هنرهای تجسم...

متن کامل

بافت در نقاشی سه پایه‌ای، از منظر دانش حفظ و مرمت آثار هنری

بافت، از عناصر مهم بصری در هنرهای تجسمی است که به صور مختلف به وجود می آید. نقاشی، جسمی چند لایه است که هر لایه آن بافت ویژه‌ی خود را داراست. بافت می‌تواند ذاتیِ مصالح آماده‌ی انتخابی به وسیله ی هنرمند، همچون پارچه تکیه گاه، باشد، یا در لایه بستر یا لایه رنگ و یا با موادی غیر از رنگ در سطح اثر به وجود آید. ترک‌های ناشی از میانکنش نقاشی و محیط نیز، بافتی یکدست ایجاد می‌کند که ارزش تاریخی دارد. لذ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023