بررسی قضیه ای از ددکیند

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده علوم
  • نویسنده مجید طاهری گلورزی
  • استاد راهنما کمال عقیق
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

این یک موضوع شناخته شده است که همه عناصر غیر یکه ناصفر حلقه اعداد جبری صحیح یک میدان عدد جبری را نمیتوان در حالت کلی به حاصل ضرب یکتای عناصر تحویل ناپذیر آن حلقه تجزیه کرد؛ اگر چه در حالت خاصی، که حلقه اعداد جبری صحیح و میدان عدد جبری مورد نظر به ترتیب برابر با حلقه اعداد صحیح و میدان اعداد گویا باشند، این امر امکان پذیر خواهد بود. با این حال می توان ایده آل های کسری ناصفر یک حوزه ددکیند،که حلقه اعداد جبری صحیح یک میدان عدد جبری نمونه ای از آن است، را به شکل یکتا به حاصل ضرب توان های ایده آل های اول آن حوزه تجزیه کرد. بررسی همه جانبه یک چنین تجزیه ای بر پایه استفاده از مقاهیم گوناگونی، که در این پایان نامه یا شرح داده خواهند شد و یا بدان ها اشاره خواهد شد،موضوع اصلی این پایان نامه می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

قضیه دوجمله ای: مفهومی گسترده در ریاضیات دوره اسلامی

نمونه ای از قضیه بسط دوجمله ای را که روش محاسبه و به توان رسانیدن مجموع دو مقدار را تا قوه هفتم نشان می دهد، در نوشته های زنجانی می توان به دست آورد. با اینکه قضیه فوق توسط کرجی کشف و مورد استفاده چندین ریاضیدان پس از او قرار گرفته است، تشریح آن توسط زنجانی نمایانگر آن است که قضیه دوجمله ای اهمیت بسزایی در ریاضیات قرون وسطی داشته است.

متن کامل

اثبات جدیدی از قضیه مورلی

قضیه مورلی حاکی است که نقاط برخورد خطوط مجاور اضلاع تثلیث کننده سه زاویه داخلی هر مثلث تشکیل یک مثلث متساوی الاضلاع می دهند. این مساله ابتدا در سال 1899 توسط فرانک مورلی مطرح گردید و تاکنون اثباتهای متعددی برای آن ارائه شده است. در این مقاله راه حل زیبایی که توسط آلن کن برنده مدال فیلدز در سال1998 ارائه شده است، تشریح می گردد.

متن کامل

نزدیکترین دوتایی در مشبکه‌های کامل ددکیند

در این مقاله به بررسی مسئله نزدیکترین دوتایی می‌پردازیم. این مسئله پیش از این در فضاهای متری مطرح گردیده و مطالعه شده است و در این مقاله به بررسی آن در فضاهای مشبکه پرداخته می‌شود و از منظر ترتیبی مورد بررسی قرار می دهیم. این مسئله در فضای مشبکه های کامل ددکیند مورد بحث قرار می‌گیرد.

متن کامل

قضیه گلدی

اهمیت، تاثیر و راه گشایی قضیه گلدی در جبر به ویژه در نظریه حلقه ها فراوان بوده است و به طور قطع انجام پژوهش های بسیاری در جبر و دست یابی به نتایج مهم در این زمینه را باید مدیون قضیه گلدی دانست. در این مقاله می کوشیم زمینه های پیدایش قضیه گلدی و مفاهیمی را که در اثبات آن به کار رفته است، آشکار سازیم.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023