دازاین و تفکر شاعرانه

پایان نامه
چکیده

رساله حاضر شرحی است بر آن چه که از آن به عنوان تفکر شاعرانه در نزد هیدگر یاد می شود. هیدگر به دنبال پرسش از چگونه زیستن انسان در جهان و چگونگی رابطه او با جهان پیرامون به نقش آفرینش هنری از جمله شعر می پردازد. شعر نوعی تفکر است که در مقابل دوران مدرن و بحران ناشی از تکنولوژی طریق رهایی انسان است. تکنولوژی در دوره مدرن به سمت سلطه انسان بر طبیعت و بهره کشی از آن سوق پیدا کرده است. انسان مدرن در مواجهه با طبیعت، آن را نه به مثابه وجود آشکار شده، بلکه به عنوان منبعی که به او قدرت و توانایی می بخشد، می نگرد. از این رو از حقیقت دستیابی به راز وجود دور مانده است. اما تفکر شاعرانه به سبک خود وجود موجودات را آشکار می سازد و به موجودات امکان می دهد تا خود را همان موجودی که هستند، نشان دهند. از این رو شعر حجاب را کنار می زند و لذا به حقیقت و مضمون جهان یعنی وجود تقرب می یابد. تفکر شاعرانه همانا گونه ای از بودن شاعرانه است. چنین بودنی در زیستنی متجلی است که از استیلا اجتناب می کند و با شنیدن سخنِ زبان رو به سوی رهایی می گرداند. بدین سان امکان تفکر معطوف به رهایی فراهم می شود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تفکر تأملی از نگاه هیدگر و اندیشه شاعرانه در نگاره‌های پل کلی

هدف از نگارش مقالۀ حاضر بررسی ریشه‌های اندیشۀ تصویری شاعرانه در نگاره‌سازی پل کلی؛ با تأکید بر نگرش مارتین هیدگر در خصوص تفکر تأملی به مثابۀ اندیشیدن- در- رهایی و ظهور حقیقتِ وجودیِ موجودات است. لذا به منظور راه یافتن به کنه برداشت‌های هیدگر از خصلت شاعری به عنوان ذات هنر و ارتباطش با شیوۀ آفرینش‌های هنری پل کلی؛ در این نوشتار تلاش می‌شود به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که با توجه به این که هیدگر ...

متن کامل

تفکر تأملی از نگاه هیدگر و اندیشه شاعرانه در نگاره های پل کلی

هدف از نگارش مقالۀ حاضر بررسی ریشه های اندیشۀ تصویری شاعرانه در نگاره سازی پل کلی؛ با تأکید بر نگرش مارتین هیدگر در خصوص تفکر تأملی به مثابۀ اندیشیدن- در- رهایی و ظهور حقیقتِ وجودیِ موجودات است. لذا به منظور راه یافتن به کنه برداشت های هیدگر از خصلت شاعری به عنوان ذات هنر و ارتباطش با شیوۀ آفرینش های هنری پل کلی؛ در این نوشتار تلاش می شود به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که با توجه به این که هیدگر ...

متن کامل

مقیاس‌های شاعرانه و سبک هندی

مقیاس‌های شاعرانه، یکی از آرایه‌های زیبای ادبی است که تاکنون ناشناخته مانده و کمتر کسی به واجست آن پرداخته است. این آرایة ادبی در دستور زبان فارسی هم چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. برخی دستورنگاران متوجه آن شده و از آن با عنوان‌های وابسته‌های عددی، روشنگر، صفت شمارشی مرکّب، ممیز، رابط‌های کلّی عددی یاد کرده‌اند. در این مقاله، به بررسی مقیاس‌های شاعرانه از قرن پنجم تا قرن دوازدهم، سبک خراسانی ...

متن کامل

تعیّن مابعدالطبیعی دازاین نزد هایدگر

دازاین بنا بر تلقی رایج، عنوان فلسفی هایدگر است بر مفهوم کلی انسان؛ یعنی انسان مِن حیث هُو انسان. ولی بررسی دقیق‌تر آثار وی در سال‌های نزدیک به وجود و زمان نشان می‌دهد که او در حقیقت، نوع خاصی از انسان را در نظر دارد. از این ‌رو، هایدگر از راه‌های مختلفی می‌کوشد تعینات و تشخصات وجودی دازاین را روشن کند. یکی از راه‌های او، بررسی تشخصی است که دازاین از مابعدالطبیعه می‌گیرد. دازاین پیوند مستحکمی با ...

متن کامل

پرسش هایدگر از معنای وجود و پیدایش مفهوم «دازاین»

پرسش از معنای وجود، از پرسش‌های اصلی و پردامنه در اندیشۀ هایدگر است. مقالۀ حاضر به سرآغاز این پرسش در درس‌گفتارهای اولیۀ هایدگر برمی‌گردد؛ تا نشان دهد که او گذشته از آنکه آن را به طور گسترده مطرح کرده است، اولاً از طریق پیوندزدن آن با پرسش از موجود من حیث هو، و نیز با مفهوم جوهر، آن را به سنت کهن مابعدالطبیعه برمی‌گرداند. ثانیاً او از همان آغاز، به ویژه در ضمن بحث از جوهر، به همان پاسخی به پرسش ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023