تحلیل شخصیت در نمایشنامه های تنسی ویلیامز بر اساس رویکرد روانشناسانه زیگموند فروید(با تاکید بر سه اثر باغ وحش شیشه ای ، گربه روی شیروانی داغ، اتوبوسی به نام هوس)

پایان نامه
چکیده

تنسی ویلیامز، نویسنده ای است که اغلب آثارش، بازتاب تجربیات شخصی اوست. وی از همان کودکی با شرایطی مواجه بوده که زندگی را به صورت دردناکی برایش ترسیم نموده و خود قادر به تغییر این نابسامانی ها نبوده؛ در نتیجه پناهگاهی جز نوشتن نداشته است. نوشتن برای ویلیامز نوعی پالایش بوده است که منطبق با دیدگاه فروید در زمینه مکانیسم دفاعی پالایش می باشد. در پژوهش حاضر، به تاثیر زندگینامه ویلیامز بر آثارش پرداخته شده است. برخی آثار او به صورت عینی بازتاب دهنده زندگی شخصی اوست و داستان یا نمایشنامه اتوبیوگرافیک است و در آثار دیگرش، ردپایی از زندگی شخصی اش به گونه های مختلف دیده می شود. دراین پژوهش اشخاص نمایشنامه های ویلیامز بر اساس رویکرد روانشناسانه فروید با تاکید بر سه نمایشنامه باغ وحش شیشه ای، گربه ی روی شیروانی داغ و اتوبوسی به نام هوس مورد بررسی قرار گرفته اند. نتیجه حاصل از این پژوهش، بیانگر این مسئله است که بسیاری از نظریات گوناگون فروید در مورد اشخاص آثار ویلیامز قابل انطباق است که از جمله ی آن: ساختار شخصیت، غریزه مرگ و زندگی، بررسی مکانیسم های دفاعی و کارآیی یا عدم کارآیی این مکانیسم ها علیه اضطراب، بررسی ماهیت انسان، دو جنس خواهی و همجنس خواهی و همچنین بحث خودکشی می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقش سمبل ها در پیشبرد درون مایه در سه اثر منتخب تنسی ویلیامز: « اتوبوسی به نام هوس» و «باغ وحش شیشه ای» و «فرود اورفیوس

چکیده در ادبیات، سمبل ها به طور گسترده توسط نویسندگان جهت ابراز احساسات درونی مبهم گذرا و حقیقت پنهانی که آنها به آن اعتقاد دارند به کار می رود. سمبل یک ایماژ و یا یک شی است که مظهرخود و چیزی دیگر است. در مجموع دو نوع سمبل وجود دارد: سنتی و شخصی. سمبل نوع اول شامل سمبل های می شوند که معانی ضمنی آنها درون یک فرهنگ به خصوص معین می شود.اما سمبل شخصی که ماحصل ذهن خلاق و تخیل باور نویسنده است،به جه...

15 صفحه اول

بحران هویت ازدیدگاه فلسفه اصالت وجود در دو نمایشنامه تنسی ویلیامز:باغ وحش شیشه ای و اتوبوسی به نام هوس

tennessee williams (1911-1983), the modern american dramatist, had his own unique school of dramaturgy. the dramas which he depicted are populated by characters who are lonely, desperate, in anxiety, alienated and in one word lost. they face challenges which they may overcome or not, through the choices they make. all these moods and conditions are clearly seen and explained in the theory of ex...

ترجمه نشانه های غیرکلامی در نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس

ترجمه برخی نشانه های غیرکلامی از جمله نشانه های زبانی، فرازبانی، لباس، نور و موسیقی در نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس با در نظر گرفتن روشهای ترجمه پیشنهادی یوان برای نشانه های غیرکلامی بررسی شده اند.روشهای پیشنهادی یوان در ترجمه فارسی به انگلیسی این موارد کافی نسیتند و روشهای دیگر پیشنهاد شده اند.

تقابل شخصیتها در عزاداری برازنده الکتراست اثر یوجین اونیل و اتوبوسی بنام هوس اثر تنسی ویلیامز

این پایان نامه ، تقابل شخصیت ها را در دو نمایشنامه عزاداری برازنده الکتراست نوشته یوجین اونیل و اتوبوسی بنام هوس نوشته تنسی ویلیامز بررسی می کند.رویارویی شخصیت های نیرومند و ناتوان درونمایه بنیادی اثر اونیل است . شخصیت های نیرومند پیروزند و شخصیت های ناتوان محکوم به مرگند. با آنکه شخصیت ناتوان صحنه را ترک می کند ، سخت پیروز میدان به راستی پیروز نیست، زیرا احساس گناه محدودیت او را رقم می زند و ا...

15 صفحه اول

رویکردی بر اساس نظریه تحلیل انتقادی گفتمان به ترجمه های بینانشانه ای نمایشنامه باغ وحش شیشه ای

پژوهش حاضر تلاشی است در جهت تحلیل نشانه شناختی دو ترجمه بینا نشانه ای از نمایشنامه باغ وحش شیشه ای با رویکردی بر اساس نظریه تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه های بینانشانه ای منتخب در پژوهش حاضر عبارتند از دو اثر اقتباسی سینمایی؛ اولی فیلم باغ وحش شیشه ای محصول سال 1950 آمریکا به کارگردانی اروینگ رپر و دیگری فیلم ایرانی اینجا بدون من تولید سال 1389 به کارگردانی بهرام توکلی. بنا بر چارچوب اتخاذی پژوهش...

تحلیل شخصیت پردازی زن در سه درام مدرن ( اتوبوسی به نام هوس، جن زدگان و آن ها زنده اند) از نظر سیمون دوبوار

سیمون دوبوار در کتاب مشهورش، جنس دوم، مفاهیم خاص فمنیسم اگزیستانسیالیستی را برای اولین‌بار ارائه می‏‌دهد. مطابق همین مضامین، وی تمایزهای بین مشخصه‏‌های زیست‌شناسی و ساختار اجتماعی و تاریخی یک جنسیت و کلیشه‏‌های مرتبط با آن را توضیح می‏‌دهد و موفق می‏‌شود منبع اصلی‌ای که زنان را در این ساختارها در مقام دیگری معرفی می‌کند اصلاح کند. با تکیه بر این الگوهای مطرح‌شده از سوی دوبوار، می‌توان ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023