خوانش دولوزی داستانهای کوتاه نوآموز کندذهن اثر تامس پینچون

پایان نامه
چکیده

در داستانهای نوآموز کند ذهن ((slow learner که نخستین تجربیات تامس پینچون (thomas pynchon) در دوران دانشکده و جوانی می باشد، نگرانی اصلی در روایت، از ایستایی زمانی و مکانی است. شخصیت ها به دنبال راهی برای فرار از سترون شدن در فضای بسته و بدون نفوذ به دنیاهای دیگر هستند. نبودن در تعامل با دنیای متفاوت، بسان قانونی آپوکالیپتیک برای پایان دادن به دنیا و حیات توصیف می شود. از آنجاییکه حرکت، تنها راه نجات از تثبیت و ایستایی قلمداد می گردد، شخصیتهای این پنج داستان، به نحوی سعی در جنگیدن با این قانون انتروپیک را داشته و به دنبال راهی برای ورود به قلمروهای مختلف می گردند. این حرکت نا ایستا، هرج و مرج (chaos) به بار می آورد. ژیل دولوز (gilles deleuze) و همکار ش فلیکس گاتری (felix guattari) معتقدند که دنیا متشکل از ابزارهاست و این ابزارهای زندگی، نبایستی به دور از جریان هرج و مرج بمانند و بایستی پیوسته از بین بروند و ابزار تازه تری خلق کند. از آنجاییکه دنیای خاکی ما مملو از لایه ها و قلمروهای تازه و کشف نشده است، هر روز می توانیم ابزارهای نوینی را بسازیم. تنها کسانی که این مکانها را یافته و آن را می خواهند، می توانند وارد آن شده و تجربه اش کنند. در ضمن، سفر از سرزمینی به سرزمین دیگر از انسان یک کوچگر(nomad) می سازد که هیچگاه به ایستادن در یک مکان فکر نمی کند. این تصویر از زندگی که مانند سکانس های سینما گذرا و بی پایه است، هرج و مرجی از احتمالات بنا می کند. احتمال تبدیل شدن (becoming) مرد به زن یا به حیوان و یا گیاه و غیره. ورود به و خروج از قلمروهای در دسترس می تواند راه حلی باشد برای سکون و بی حرکتی دنیای ثابت شخصیتهای واحد. تامس پینچن در داستانهای کوتاهش وضعیت مشابهی را روایت میکند. در هر داستان فرار از بی حرکتی به چالش ابتدایی تبدیل می شود که محوریت داستان را شکل میدهد. این فرار، فرار از فردیت است به تجربه چند شخصیتی "شیزوفرنیک" گونه ای که بتواند تبدیل شدن را به ارمغان بیاورد. چنین تبدیل شدنهایی مرگ شخصیت قبل را می طلبند در نتیجه، نخست بایستی مرگ را تجربه کرد. در این داستانها به این نتیجه می رسیم که چگونه مرگ می تواند بسان پلی برای تولد دوباره و زندگی دوباره ابزارها عمل نماید. بنابراین، مرگ، تنها راه نجات از سکون قلمرویی تلقی می گردد. پس از مرگ ابزارها به دنیای بیکران خارج هدایت می شوند و برای تامس پینچون، این قائده، درسی به وی به عنوان یک نویسنده میدهد که همیشه بایستی برای خلق ابزارهای جدید در داستانهایش، همانند یک کوچگر به قلمروهای بیرون از قلمرو خود سفر کند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پیکاسو، مسئله تصویر و زمان (خوانش دولوزی پیکاسو)

فلسفه از دیرباز به امر تصویری متوجه بوده است؛ اما، در سده بیستم، و با ظهور سینما، برخی فیلسوفان به نظریه پردازی درباره این صنعتِ تازه و کیفیتِ تصویر توجه ویژه نمودند. شاخص ترین فیلسوف سینما، ژیل دولوز است که رابطه تصویر با زمان و حرکت را مبنای نظریه پردازی خود قرار داد. و از این دیدگاه مسائل کلیدی سنت متافیزیکی همچون زمان، حرکت و سوبژکتیویته را به چالش کشید. در این مقاله کوشش شده است، با استفاده ...

متن کامل

پیکاسو، مسئله تصویر و زمان (خوانش دولوزی پیکاسو)

فلسفه از دیرباز به امر تصویری متوجه بوده است؛ اما، در سده بیستم، و با ظهور سینما، برخی فیلسوفان به نظریه پردازی درباره این صنعتِ تازه و کیفیتِ تصویر توجه ویژه نمودند. شاخص ترین فیلسوف سینما، ژیل دولوز است که رابطه تصویر با زمان و حرکت را مبنای نظریه پردازی خود قرار داد. و از این دیدگاه مسائل کلیدی سنت متافیزیکی همچون زمان، حرکت و سوبژکتیویته را به چالش کشید. در این مقاله کوشش شده است، با استفاده ...

متن کامل

خوانش پساساختارگرایانه و فمینیسم داستانهای کوتاه جومپا لاهیری با تکیه بر مفاهیم اصلی الن سیکسو

«الن سیکسو»برای خلق گونه ای مستقل از پساساختارگرایی فمینیسم، اجزایی از تفکر «فروید» و «لکان» را اقتباس کرد و به تکمیل آنها پرداخت. پذیرش تئوری روانکاوی لکان در تفکر سیکسو تا جایی پیش می رود که به امکان دگرگونی «نظم نمادین» پدرسالار خوشبین است و به زن، دریافتی تازه از خودش می بخشد که به معانی و ارزش های زنانه ی متفاوتیقطعیتمی بخشد. همچون دیگر فمینیست های پساساختارگرا، برای سیکسو، بازتولید وجوه ب...

بررسی روش گفتگوی ادبی در داستانهای کوتاه بانو املی نصرالله

تردیدی نیست که روش گفتگوی ادبی از عناصر اصلی داستان نویسی کوتاه است که خود از فنون مهم ادبیات داستانی در عصر حاضر به شمار می رود.از این رو در این مقاله داستان های کوتاه بانو املی که یکی از برجسته ترین داستان نویسان معاصر لبنان است بررسی گردیده و به دلیل ضرورت آشنایی با نویسنده درابتداء ، مجموعه آثار وی به روش توصیفی و به اختصار معرفی شده و سپس شواهدی از داستان های او بیان گردیده است تا دو ویژگی...

متن کامل

خوانش فرهنگی مکان در داستانهای جومپا لاهیری

حرکت انسان در ورای مرزهای قراردادی در طول تاریخ همواره با جابجایی تعلقات فرهنگی از نقطه ای به نقطه ای دیگر همراه بوده است. با حرکت انسان مفهوم فضای فرهنگی ارزش استعاری پیدا کرده و با شرایط مختلف مکانی و زمانی باز تعریف می شود. در دهه های اخیر و با ظهور مهاجرت های دسته جمعی،الگوهای معاصر دیازپورا جایگزین مفاهیم ایستا از تجربه مهاجرتی شده است. پژوهش پیش رو،خوانش فرهنگی مکان در داستان های جومپا لا...

15 صفحه اول

خوانش ریکوری ده داستان کوتاه اثر آنجلا کارتر

‍‍‍‍‍‍پژوهش حاضر در پی آن است تا بررسی روائی را از مجموعه داستان های اتاق خونین اثر انجلا کارتر بواسطه ی یافته های پل ریکور ارائه دهد . این پژوهش ثابت می کند داستان های کارتر در چارچوبی ریکوری شرح داده شده اند. تئوری پل ریکور در باب زمان و روایت مرکز ثقل پژوهش است. طرح داستان که بنیادی ترین جزء یک روایت محسوب می شود با توجه به نقش روایت مورد بررسی قرار گرفته است. ریکور تقلید ارسطوئی را بازتعریف...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023