بررسی قابلیت های گرافیک دیزاین در ایجاد ارتباط بصری از طریق بکارگیری عناصر مبانی هنرهای تجسمی- پروژه عملی: فتوگرافیسم در طراحی کارت پستالهای میراث فرهنگی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده الهه علی زاده
  • استاد راهنما محمد خزایی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

چکیده طراحی گرافیک با تاریخی چند صد ساله، تداعی کننده ی برداشتی مثبت از روند رو به رشد واعتباری فزاینده در اذهان درعرصه جهانی است که امروز بیش از هر زمان دیگری به بسط جایگاه خود به عنوان ابزاری بیانگر با زبانی گویا، موجز وجذاب نائل آمده است.ویلیام ادیسون دویگینز،چاپچی آمریکایی اولین کسی است که اصطلاح«طراحی گرافیک» را در سال1922 ابداع کرد.در ابتدا هنر گرافیک در شمار فعالیت های تکنیکی مانند مهارتهای صنعتی قرار داشت.امروزه طراحی گرافیک به عنوان تصویرگر انگاره ها به ارائه مسائل مهم اجتماع بشری به صورتی قابل فهم می پردازد. طراحی گرافیک در تعریف کلی،ساختار دادن،سامان دادن وسازمان دادن عناصر بصری در قالب یک اثر گرافیک است که در آن یک فرم زیبا شناسانه با درک اولویت اجزا بصری،باکمک عقل ، منطق وخلاقیت برای درک و یا مصرف مخاطبان ارائه می شود. ماهیت طراحی گرافیک در قطبیت میان عرصه های زیبایی شناسی و عملکرد گرایی شکل گرفته است. اهمیت این مسائل در جهان امروز، به نوبه خود بر اهمیت طراحی گرافیکی افزوده است. طراحی گرافیک با برخورداری از قابلیتهایی نظیر پیام رسانی،انتشار وتکثیر، برجسته کردن موضوع وانعکاس روحیه حاکم بر زمانه، نقش ویژه ای در ایجاد ارتباط وتاثیر گذاری بر مخاطبان دارد. جست وجو برای شناسایی قابلیت های ارتباطی طراحی گرافیک، مطالب قابل ملاحظه ای در باره چیستی وماهیت آن به وجود آورده است.این مطالب می تواند در معرفی و شناساندن طراحی گرافیک به صورت مدون وبسامان در زمینه آموزشی وپژوهشی مفید واقع شود. با در نظر گرفتن این مسئله که به طراحی گرافیک از نظر قابلیت های آن جز به صورت پراکنده ودر حد اشاراتی کوتاه پرداخته نشده است ومنابع فارسی در این زمینه بسیار کم به چشم می خورد، اهمیت پرداختن به این موضوع احساس می گردد. در پژوهش حاضر، تعاریف، قابلیت ها وتوانمندیها و اهمیت طراحی گرافیک در ایجاد ارتباط بصری، مبانی، مراحل و نکات فنی در طراحی گرافیک با رویکرد به مبانی هنرهای تجسمی، برسی ماهیت و جوهره ارتباط تصویری به عنوان اصلی ترین عملکرد طراحی گرافیک مورد بررسی قرار گرفته است نتایج کلی حاصل از این پژوهش نشان می دهد:طراحی گرافیک جدا از ایجاد جلوه ای زیبا شناسانه در آثار گرافیکی،ارتباطی تصویری را در رابطه با مخاطبان صورتبندی می کند ضمن جلب نظر واعتماد آنان، به تغییر یا تثبیت ارزش ها و سلایق موجود در خلق باورها وسبک های جدید زندگی در رابطه با آنان منجر می شود. متاسفانه در ایران قابلیت های طراحی گرافیک در ایجاد ارتباط با مخاطبان آن چنان که شایسته است درک نگردیده است ودر این زمینه فاصله زیادی با فعالیت ها ی جاری در سطح جهانی احساس می شود. کلمات کلیدی: طراحی گرافیک، ارتباط تصویری، مخاطب، پیام، دیزاین، طراح

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی عناصر گرافیک در کتیبه های معماری اسلامی ایران (مبانی هنرهای تجسمی در خط بنایی)

مساله اصلی مورد تحقیق، جنبه گرافیکی خط کوفی بنایی است ، که رساله با معرفی خط کوفی، سابقه تاریخی، وجه تسمیه، سیرتکاملی آن آغاز، و به تدریج به خط کوفی بنایی و قالب های خط کوفی پرداخته است و در پایان مبانی هنرهای تجسمی موجود در خط کوفی بنایی را بیان و بررسی نموده است .

15 صفحه اول

بررسی ویژگی های بصری آثار طراحی گرافیک شاخص مدرسه باوهاوس

مدرسه باوهاوس یکی از پیشتازان هنر مدرن بود که بین سال­های 1919 تا 1933 میلادی در آلمان فعالیت می­کرد نقش مهمی در برقراری پیوند میان هنر و صنعت ایفا کرد. آثار گوناگونی در رشته­های مختلف هنر و طراحی از این مدرسه بر جای مانده است؛ از جمله­ی این آثار، طراحی گرافیک باوهاوس، در دوران خود، جزء آثار پیشتاز محسوب می­شده است. نگارندگان در این مقاله در پی آن هستند تا ویژگی­های بصری آثار طراحی گرافیک شاخص ...

متن کامل

تبیین الگوهای ایرانی- اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی – پروژه عملی: نوآوری و خلاقیت در آموزش مبانی هنرهای تجسمی براساس الگوهای ایرانی- اسلامی

از آغاز زمان آموزش آکادمیک هنر تاکنون تحولات زیادی در برنامه‎ی آموزشی هنر صورت گرفته است. عدم تطابق مفاهیم آموزش داده شده در این دروس با نیازهای جامعه و همچنین مفاهیم دینی و بایسته‎های فرهنگ ایرانی، یکی از دغدغه‎های مهمی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با این تعریف، نیاز به تبیین الگوهای ایرانی- اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی امری ضروری است. این پژوهش به دنبال شناسایی الگوه...

15 صفحه اول

تحلیل رابطه میان زیباشناسی بصری در معماری و هنرهای تجسمی (مطالعه موردی: خانه‌ی بروجردی‌ها)

بحث درباره­ی زیبایی در هنرهای تجسمی و نیز معماری، همواره از دغدغه­های هنرمندان، معماران و حتی فلاسفه بوده است، و نظرات متفاوتی نیز در این زمینه وجود دارد. در اوایل قرن بیستم و در پی جنبش­های هنری پیش آمده در جهان، هنرمندان زیادی برای تعریف اصول زیبایی در هنرهای تجسمی تلاش کردند که ما امروزه این دانش را با نام مبانی هنرهای تجسمی می­شناسیم. این پژوهش با انتخاب خانه­ی بروجردی­ها که در سال 2015 توس...

متن کامل

هویت بصری شهری در حیطه ی طراحی گرافیک

امروزه شهرها به مثابه‌ی کالاها یا خدمات، با برخورداری از طرح هویت بصری به اشاعه و متمایزسازی خود پرداخته‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع که طراحی هویت بصری برای شهرها، پدیده‌ای نوظهور بوده و با توجه به کمبود اطلاعات در این باب، پژوهش حاضر به مطالعه‌ی هویت بصری شهری در حیطه‌ی طراحی گرافیک پرداخته است. رسیدن به چیستیِ هویت شهری و چگونگی بررسی و توصیف عناصر و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده‌ی آن و هم‌چنین دست...

متن کامل

بررسی فرهنگ و هنرهای تجسمی کولیان در اروپا

کولی ها که گاه رومانی هم خوانده می شوند با سفر مداوم خود در تمامی نقاط جهان پراکنده شده اند. در طول دهه های اخیر اروپا شاهد شکوفایی کار هنرمندان کولی است، که توانسته اند خود را به جامعه هنری معرفی و جایگاهی شایسته در جهان هنری و ادبی اروپا به خود اختصاص دهند. ویژگی دوره گردی به کولیان اجازه می دهد با وام گیری از اسطوره و فرهنگ ملل میزبان و در نهایت تلفیق آن با هنر خود، که شکل گرفته از دیدگاه آن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023