مجموعه نمایشگاه های هنر دیجیتال

پایان نامه
چکیده

چکیده تمام نما : در دوره رنسانس دیوانگی و خرد از هم جدا نبودند. در این دوره جنون تجربه ای نامتعارف و خطرناک به شمار نمی آمد، بلکه حتی موجب شگفتی و کنجکاوی اندیشمندان و صاحبان قلم بود. در بعضی از آثار حتی دیوانگی با فرزانگی و بصیرت پیوندی نزدیک داشت. درواقع جنون ابزاری ادبی در خدمت نقد زیاده روی های اجتماعی به شمار می آمد. اما در فاصله سال های ???? تا ????میلادی (دوره کلاسیک) میان این دو فاصله افتاد و سرانجام خرد بر دیوانگی چیره شد. در طول تاریخ اثر متقابل ضرورت و شانس برای خالق آگاهی جهان در الویت اصلی بوده است.اما بر خلاف فلسفه،علم و سایر هنرها ،معماری به میزان معقولی این نظریه را در مورد بررسی قرار نداده است .تئوری معماری این تفکر را که شانس ممکن است عاملی مثبت در مراحل مختلف معماری از تصور طرح تا ساخت و ساز و استفاده از آن باشد به ندرت دنبال کرده است . در اواسط دهه پنجاه میلادی سبک دادا که مکتبی بر اساس تقابل با ارزش های عقلانی بود و به جبهه ضد هنر تعلق داشت با به کار گیری شانس و تصادف به واقع زمینه ساز شروع حرکتی جدید در جهت شناخت جدیدی از جهان شد ،شناختی که با توسعه ابعاد مدرنیته در دهه های آینده هر چه بیشتر اهمیت آن نمودار شد.این شروع جدید در معماری با به چالش کشاندن ماهیت معماری مدرن نشان از شناختی پیشرو داشت که شاید توانسته بود از دانش بشر جلوتر زده و به عنوان عاملی شگفت انگیز که معماران آن را تاکنون در طول فرایند طراحی نادیده گرفته اند، نمودار شود. مسئله اصلی ازبیان و بررسی نظریه، اثر گذاری مفهوم شانس و تصادف بر روش های طراحی معماری بر اساس مقوله تاثیر شانس در معماری بوده است و تمام تلاش در طی روند طراحی بر این ایده استوار بوده که اگر شانس بر درک و استفاده از فضای معماری کمک می کند ،معمار باید برای عملکرد شانس در فرایند طراحی ارزش قائل شود و در طراحی به عنوان محیطی که در آن تصور طراحی و شانس با هم آمیخته است سعی در استفاده از شانس به عنوان ابزاری متحول کننده در روند طراحی معماری در جهت گذر از دنیای مجاز به واقعیت شده است . بر این اساس رساله حاضر سعی درتبیین ریشه های تئوری شانس در فلسفه،هنر و معماری وبررسی اهمیت عملکرد این تئوری در فرایند طراحی معماری و مطالعات طراحی معماری دارد و به این منظور به ارائه و تحلیل نمونه های مرتبط با این موضوع در حوزه معماری و همچنین حوزه های گسترده تری همچون فلسفه و هنر پرداخته شده است. در طی روند طراحی سعی در تحلیل طرح از طریق مقوله شانس بر مبنای استفاده از ابزارهای مختلف معماری همچون تکنیک های ایجاد الگو ، طراحی های سریع ،یادداشت برداری ها ، اتود ها و غیره داشته است.

منابع مشابه

هنر رسانه ای جدید: سنجش سطح تعامل و مشارکت آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران

تحولات تکنولوژیک و ظهور و گسترش رسانه­ها موجب نزدیک شدن دو حوزه تولید و مصرف رسانه­ای است و نهایتا سبب شکل­گیری فرهنگ مشارکتی شده است. عرصه هنر می­تواند زمینه و بستر مناسبی برای درک این تغییرات باشد، از این رو مقاله حاضر بر اساس ارائه مقولاتی نظیر «محیط رابط کاربری»، «عناصر طراحی»، «نوع مواجهه» و «گام تعاملی» مقیاسی برای مطالعه سطوح تعامل و مشارکت آثار هنر رسانه­ای ارائه کرده و سپس با استفاده ا...

متن کامل

گفتمان نمایشگاه در هنر معاصر ایران (با تحلیل چرخه نمایشگاه «کارِگل»، تهران)

از سال 1990 میلادی تاکنون، موضوع «گفتمان نمایشگاه» در مباحث نظری هنر معاصر جهان مطرح بوده و در حیطه تمرین، به مثابه فرایندی پویا در تولید مفاهیم فرهنگی مؤثر بوده است. در هنر معاصر ایران به خصوص در دهه اخیر، مباحث مربوط به نمایشگاه و رابطه اثر هنری و بیننده تا حدودی اهمیت یافته، هرچند عملاً نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها از روش‌های مدرنیستی فراتر نرفته و نشان دادن ابژه هنری به بیننده در نمایشگاه، همچنا...

متن کامل

گفتمان نمایشگاه در هنر معاصر ایران (با تحلیل چرخه نمایشگاه «کارِگل»، تهران)

از سال 1990 میلادی تاکنون، موضوع «گفتمان نمایشگاه» در مباحث نظری هنر معاصر جهان مطرح بوده و در حیطه تمرین، به مثابه فرایندی پویا در تولید مفاهیم فرهنگی مؤثر بوده است. در هنر معاصر ایران به خصوص در دهه اخیر، مباحث مربوط به نمایشگاه و رابطه اثر هنری و بیننده تا حدودی اهمیت یافته، هرچند عملاً نحوه برگزاری نمایشگاه ها از روش های مدرنیستی فراتر نرفته و نشان دادن ابژه هنری به بیننده در نمایشگاه، همچنا...

متن کامل

بازخوانشی از هنر و سیاست در نمایشگاه های جهانی اکسپو (مطالعه موردی : نمایشگاه کریستال پالاس لندن، بریتانیا 1851)

در زیست جهان فرهنگی عصر مدرن، نخستین بار نخبگان سیاسی- فرهنگی بریتانیا پدیده ای چندبعدی از نمایشگاه های جهانی به نام اکسپوی کریستال پالاس1 را شکل دادند که زمینه ساز خوانش هایی نوین در وجوه ملی- بین المللی شد. یکی از این خوانش ها، عرصه پیوند میان هنر و سیاست- میان بازتولیدپذیری اثر هنری و طرح و بسط جریان های سیاسی- بود. با عطف توجه به این پیوند، پژوهش حاضر که توصیفی- تبیینی است و با استناد به م...

متن کامل

مجموعه نمایشگاه بین المللی استان اصفهان

پروژه حاضر با عنوان نمایشگاه بین المللی استان اصفهان به عنوان نمایشگاهی در مرکزیت جغرافیایی ایران و در قطب صنعتی ، فرهنگی اصفهان واقع شده است. جدای از ویژگیهای اقلیمی، پتانسیلها و عوامل قوی فرهنگی، بومی بر هرگونه طراحی می تواند تاثیرات عمیقی داشته باشد.

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023