حل مسائل کمترین مربعات با رتبه ی ناقص با استفاده از روش sor بلوکی متقارن

پایان نامه
چکیده

مسائل کمترین مربعات‏، مسائل محاسباتی با اهمیت بالایی هستند که در سال‎‎ های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. این گونه مسائل‏، در بخش های تحقیقی و عملی همانند آمار‏، اقتصاد‏، ژنتیک‏، معادلات دیفرانسیل‏، مطالعات زلزله شناسی‏، ساختمان های مولکولی‏، توموگرافی و پردازش تصویر مورد استفاده قرار می گیرند. بررسی های زیادی راجع به روش هایی که مسائل کمترین مربعات را حل می کنند‏، صورت گرفته اند. این پایان نامه‏، مسائل کمترین مربعات با رتبه ی ناقص را مورد بررسی قرار می دهد که قبلا توسط روش هایی از قبیل تجزیه ی ‎‎‎‎qr‎‎ و روش تجزیه ی مقدار تکین (svd‎) مورد‎ بررسی قرار گرفته اند. سپس با استفاده از روش ‎‎s‎‎‎‎sor‎‎ بلوکی در صدد حل مسائل مزبور برمی آید. بنابراین در این پایان نامه‏، روش های بلوکی ‎‎‎‎sor‎ متقارن را برای حل مسائل کمترین مربعات با رتبه ی ناقص ارائه می دهیم. ابتدا‏، روش های ‎sor‎‎ دو بلوکی ‎‎متقارن و ‎‎‎‎sor‎ سه بلوکی متقارن را بیان می کنیم. سپس همگرایی این روش ها را مورد بررسی قرار می دهیم و پارامتر بهینه را در هر روش تعیین می کنیم. و در نهایت‏، با استفاده ‎‎از مثال های عددی‏، روش های ‎‎‎‎sor‎‎ دو بلوکی متقارن و ‎‎‎‎sor‎‎ سه بلوکی متقارن را مقایسه می کنیم.

منابع مشابه

الگوریتم های کارا برای حل مسائل کمترین مربعات خطی رتبه ناقص و کمترین مربعات نامنفی کامل

مسئله کمترین مربعات خطی و کمترین مربعات نامنفی کامل دارای کاربردهای متعددی همچون پردازش تصویر است. در بسیاری از این مواقع ماتریس ضرایب این مسائل بد حالت بوده لذا روش های کلاسیک برای حل آنها به جواب درستی منجر نمی شود. در این پایان نامه ابتدا الگوریتم های کارا برای حل مسئله کمترین مربعات رتبه ناقص ارائه می شود. همچنین در خصوص حل مسئله کمترین مربعات نامنف کامل الگوریتم های گرادیان که بسیار از نظر...

روشهای تکراری aor برای مسائل کمترین مربعات با رتبه ناقص

با استفاده روش تکراری ?-بلوکی sor را برای حل دستگاه ax = b که در آن a یک ماتریس مختلط m*n با شرط m بزرگتر مساوی n و رتبه ماتریس a کمتر مساوی n می باشد a را تجزیه وروش تکراری aor به کار می بریم.و بعد شبه همگرایی روشهای aor , jor را مورد بررسی قرار می دهیم. و در نهایت شرایط لازم و کافی را برای شبه همگرایی توسعه می دهیم.وپارامتر بهینه و فاکتور پیوسته همگرایی روش را به دست مل آوریم.

15 صفحه اول

روش تکراری فوق تخفیف شتاب داده شده برای مسأله ی کمترین مربعات با رتبه ی ناقص

در این پایان نامه نیمه همگرایی روش تکراری فوق تخفیف شتاب داده شده ( aor) برای مسأله ی کمترین توان های دوم با رتبه ی ناقص را مطالعه می کنیم. شرایط لازم و کافی برای نیمه همگرایی روش های تکراری (jor), (aor)و گوس- سایدل بیان شده است. پارامترهای بهینه و عامل همگرایی وابسته بدست آمده است و در پایان چند مثال عددی برای روشن ساختن نتایج نظری آورده ایم.

15 صفحه اول

موجکهای چبیشف برای حل عددی معادلات انتگرال تصادفی ولترا با روش کمترین مربعات

این مقاله با استفاده از موجک چبیشف و روش کمترین مربعات، یک روش تقریبی برای حل معادله انتگرال ایتو-ولتراارائه می دهد. معادله انتگرال ایتو-ولترا با روش کمترین مربعات به وسیله موجک چبیشف به یک دستگاه معادلات خطیتبدیل می شود که آنالیز خطای روش پیشنهادی، ارائه شده و سرعت همگرایی نیز اثبات شده است. همچنین مثال هایعددی میزان دقت و کارآمدی این روش را نسبت به روش ماتریس عملیاتی تصادفی نشان می دهند.

متن کامل

تجزیه طیفی با استفاده از روش وارون‌سازی کمترین مربعات مقید شده

تجزیهطیفیداده‌هایلرزه‌ایبا کمک تبدیل‌های زمان-بسامد،دامنه‌هایلرزه‌ایراکهتابعیاززمانومکانهستندبهمقادیر طیفیکهتابع بسامد،زمانومکانهستند،تبدیلمی‌کننداین ابزاردر زمینه‌های گوناگون مانند تعیینضخامتلایه، نمایش رخساره‌هایچینه‌ای،توصیف مشخصاتمخزنواکتشاف مستقیم منابعهیدروکربن کاربرد دارد. کاملاً واضح است که هرچه تفکیک زمانی و بسامدی در صفحه زمان‌–بسامد بیشتر باشد، رخدادها را می‌‌توان بهتر جداسازی کرد. در...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده علوم ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023